06.02.12, 19:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lammasaitaa  (Luettu 2436 kertaa)
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« : 10.09.05, 18:43 »

Pommitan teitä kysymyksillä ;D
Minulla olis mahdollisuus ostaa käytettyä, mutta ehjää lammasverkkoa. Mitähän moisesta kannattaa tarjota metri?

Lisäksi mietin olisiko sähköpaimen ja kaksi sähkölankaa riittävä aita lampaille? Pitääkö olla voltit kovilla vai riittääkö lempeä töytäisy? Entä kannattaako "lemmikkilampaansa" tutustuttaa aitaan ensin lempeästi vai "siperia opettaa" tyylillä?

Mitähän nuo sähköpaimenet maksaa uusina ja aitatolpat siihen päälle ja lanka? Kumpaan kannattaisi satsata sähkötärskyyn vai lammasaitaan?

Kiitollinen vatauksista hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 10.09.05, 19:12 »

En osaa sanoa hintakysymykseen mitään, koska verkkoja ja paimenia on erilaisia. Sähköpaimenten hinnat ovat kuitenkin uutena 100 eurosta ylöspäin.

Itse pidän huomattavasti enemmän verkkoaidasta, mutta nyt kun on nämä uudenmalliset isot korvamerkit, niin alan kallistua sähköaidan suosimiseksi. Siihen ei ainakaan kukaan revi korviaan. Mulla on tällä hetkellä käytössä molemmat, osalle lampaista verkko ja osalle sähkö.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
kylväjä
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 10.09.05, 19:59 »

meillä oli ensin verkko,mutta änkesivät lävitte ja kutut ylitte.Laurat oli alhaalla ja ylhäällä.Nyt on muutaman vuoden ollu sähkö.Tai kutuilla ilman virtaa ja lampailla virta,sillon tällön.Ylälanka 50-60 cm ja kakas lankaa sitten alempana.Siirtoaitauksesa lampailla ollu joskus kahdella langallakin.150 ¤ makso täälä keväällä paimen,pyäree lanka 12 ¤ 200m ja eristimet 7 ¤ 100kpl.jokunen vuasi sitte muaviset tolpat makso muistaakseni 13 mk kpl.Pidämme sähköstä.
tallennettu
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 10.09.05, 20:19 »

Meillä on kokeiltu sekä verkko- että sähköaitaa, mutta sähkö on tullut jäädäkseen. Nautatiloja lopettaa niin tiiviiseen tahtiin, ettei käytetyn sähköpaimenen löytäminen ole mikään ongelma, kannattaa laittaa ilmoitus paikallislehteen tai keltaiseen pörssiin. Löysin käytettynä myös lasikuitutolpat á 20snt ja muutaman kilometrin aitanauhaa (10mm), hintaa en muista, mutta eipä siitä paljon köyhtynyt.

Sen verran tässä on oppinut, että aika vähän kannattaa lemmikkilampurin ostaa uutta ainakaan ennenkuin on katsastanut käytettyjen markkinat.
tallennettu
Tonja
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 10.09.05, 20:35 »

Me maksettiin käytetystä, moneen kertaan siirretystä verkkoaidasta 40 senttiä metriltä...
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 11.09.05, 10:19 »

Me ostettiin myös käytettyä lammasaitaa, mutta onneksemme kokeilimme ensin pienellä lohkolla. Suurin osa aitaa oli sellaista "venyvää" ts. ei hitsattua. Kun lammas työnsi päänsä läpi verkosta, antoivat silmukat periksi joka suuntaan ja 20 päinen lauma tuli läpi hymy Joukossa oli myös muutama rulla hitsattua verkkoa, joista sitten maksoimme 50cnt/metri.

Vahtituotteen sähköpaimenet ovat ihan ehdottomasti halvimpia mitä löytyy. Meillä on verkkovirtainen malli, josta tulee taatusti kunnollinen sätky. Akkupaimenista mulla on huonoja kokemuksia, mutta se ei välttämättä johdu itse laitteista, vaan suurimmaksi osaksi maadoitusten ja liitäntöjen onnistumisista.

http://www.telehaku.fi/yritykset/?msid=7&seid=1009&cid=9350

tallennettu

Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #6 : 14.09.05, 17:41 »

Kaksi sähkölankaa riittää katraalle, joka koostuu aikuisista jo paimenlankaan totutetuista yksilöistä. Karitsat tuppaavat helposti tulemaan aidoista läpi, vaikka lankoja olisi neljäkin... Näin ainakin meillä.  :hymy

Lammaspaimeneksi kannattaa valita paimen, joka antaa kunnon tällit. Lampaan villa eristää aika hyvin... Omat aitani olen tehnyt niin, että yksi kerros on leveää aitanauhaa näkyvyyden vuoksi ja toinen kerros rautalankaa, jotta aiturit saisivat todennäköisemmin tärskyt aidoista läpi mennessään.

Jos lampaat eivät ole tottuneet sähköaitaan, kannattaa keritä ne ennen aitaukseen laittamista. Oppivat aidan merkityksen näin huomattavasti nopeammin ja karkulaisten metsästämiseen menee hyvin paljon vähemmän aikaa  silmänisku
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #7 : 15.09.05, 11:55 »

Kiitos vastauksista. Mulle on nyt tulossa käytetty sähköpaimen. Katotaan kuin toimii hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #8 : 18.09.05, 09:45 »

Vahtituotteen sähköpaimenet ovat ihan ehdottomasti halvimpia mitä löytyy. Meillä on verkkovirtainen malli, josta tulee taatusti kunnollinen sätky.

Mulla on tällainen myös, mutta mä en saa siitä irti kuin 1000 volttia (vai mikä yksikkö se lienee?). Tuo 1000 ei käräytä kunnolla lankaan koskevia heiniä ja sillä seurauksella loputkin virrat pakenevat heinänkorsia pitkin maahan ja teho on olematon.  >surullinen Liekkö vika sitten tuossa käyttämässäni vanhassa sähkölangassa - paimenen tehon pitäisi kyllä riittää, mutta siltikin se yltää vain 2000 volttiin enimmillään ja tämä 5 metrin päässä paimenesta - kaueampana virta häviää 1000 volttiin. Minkälaista lankaa sulla on Kats käytössä Vahtipaimenen kanssa?
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 18.09.05, 09:57 »

Me käytetään sellasta.. onko se sitten alumiinilankaa? Siis ei "narua" vaan täyttä tavaraa  muikea hymy
tallennettu

Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 18.09.05, 10:13 »

Vanha lanka voi olla yksi syy, toinen voi olla lankaan tehdyt liitokset. Meillä yhdessä  kohdassa on pätkistä solmittuja jatkoja ja sen kyllä huomaa. En ole keksinyt, miten lankaa jatkaisi järkevästi, tuo solmu ei todellakaan tunnu toimivan, vaikka solmujen pitäisikin olla "oikein" tehtyjä, eli tiukat solmut, kolme solmua per liitos muutaman sentin välein.

Lampaat tuntuvat todellakin tottuvan sähköihin, mulla oli melkoinen homma saada kolme uuhikaritsaa tulemaan portista ulos, siinä kun oli aikaisemmin sähkö. Hyvin tuntuivat tietävän, että tuosta tulee sätky, mutta eivät hoksanneet, että se lanka on poissa...
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #11 : 19.09.05, 15:19 »

Ok, laitan langan vaihtoon. Siinä on liitoksia (joista olen kaivanut niitä metallilankoja esille ja punonut ne yhteen) ja ne ovat varmaan yksi syy tehojen häviämiseen, mutta koska tehot häviävät jo ensimmäisten metrien kohdalla, vaikka siinä ei ole liitoksia, niin voi olla, että langassa itsessään on jo sanomista. Se on kuitenkin vuodelta sarvikypärä...
tallennettu

Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 24.09.05, 09:24 »

Lanka ei niin kamalia maksa, kun ei sitä kilometritolkulla tarvitse. Itse ostaisin nyt sitä punavalkoista nauhaa ihan näkyvyyden takia, ei elikot juokse niin helposti langoista läpi kun näkevät missä se on  silmänisku
tallennettu
ulpukka
Karitsa
**
Poissa Poissa

Jootarkka

« Vastaus #13 : 25.09.05, 02:14 »

Meillä on kokeiltu verkkoa ja sähköä ja molemmista on lampaat tullu läpi, kun ruoka on syksyn myötä vähentyny. Tämän kesän lampaat oli kunnalla töisä ja maisemointi hanke osti sähköverkkoo. Se toimi, vaikka maisema oli aikas kaluttu, kun kotiutin katraan. Sähköverkko on kyllä käsittääkseni niin kallis, etten aio ite siihen satsata. Mut ens kesänä lampaat pääsevät taas jonnekin maisemanhoitoon, joten ei tarvikaan.
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 26.09.05, 08:03 »

Minä ostin aikoinaan kalliilla sitä oranssia sähköaitaverkkoa. Siinä onnettomassa on niin suuret aukot, että lampaat saa päänsä ilman iskua läpi aidasta ja ainakin mun lampaat jäivät siihen kiinni, mikä on tosi tylsää. Näin Ruotsissa verkkoa, jossa on keltaiset pystynauhat ja mustat todella tiheät vaakanauhat. Se näytti hyvältä verkolta! Jos lammas yrittää saada päänsä läpi, niin takuulla saa nenäänsä sähärin.

Melkeinpä kehoitan sähköverkkoaidan ostajia käymään naapurissa ostoksilla. Sen verran huonot kokemukset minulla on tuosta oranssista harvemmasta verkosta.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: