24.05.12, 02:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lammas tukien piiriin.  (Luettu 1610 kertaa)
_zenna_
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 05.03.08, 22:15 »

Eli jos sulla on ilman papereita oleva suomenlammas, niin saatko tulevaisuudessa sen karitsoitakaan tukien piiriin? Esim. jos sitä ja sen jälkeläisiä astutetaan paperit omaavalla pässillä, niin tulevatko karitsat joskus tulevaisuudessa tukien piiriin ja mikä on se astutus määrä että tulevat. Jos kukaan tajuaa mitä tarkoitan muikea hymy:D:D
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 05.03.08, 22:30 »

Ei pidä sotkea koirien tai muidenkaan lemmikkien  rekisteröintiä näihin tuotantoeläimiin.. tuotantoeläimillä ei ratkaise se onko sulla joku sukutausta selvillä vaan se että sulla on muut asiat kunnossa, ei sitä voi etukäteen tietää, miten näihin villeihin suhtaudutaan.. pahimmassa tapauksessa tälläiset korvamerkittömät elikot määrätään .... jos niillä on ne lätkät, tai ees selvillä missä kaikissa paikoissa elikot on olleet ennen 2005 9.7 niin sitten on vähän helpompaa..nyt pitäis oikeesti selvittää että ne paperit , joita tarvitaan on vain ja ainoastaan .. ne siirtokirjat ja korvamerkit.. tukimuotoja on monia ja joissain on sitten se alkuperäisvaatimus, vaan ei kaikissa..  siis jos alkuperäistukia haluut haalia .. niin siihen vaaditaan useempi sukupolvi sukuselviä alkuperäiselikoita, astumaan jälkeläisiä..mutta onhan noita muitakin.. tukia..ymmärsinköhän mää mitä kysyit ?
tallennettu
_zenna_
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 05.03.08, 23:36 »

Joo lähinnä halusin tietää, että mitä tarvitaan alkuperäistukien saamiseksi hymy eli montako sukupolvea pitää mennä eteenpäin, että siihen uuhen jälkeläiset kelpuutetaan.

tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Emma im memoriam

« Vastaus #3 : 05.03.08, 23:46 »

Joo lähinnä halusin tietää, että mitä tarvitaan alkuperäistukien saamiseksi hymy eli montako sukupolvea pitää mennä eteenpäin, että siihen uuhen jälkeläiset kelpuutetaan.

Neljä sukuselvää puhdassiittoista sukupolvea on suomenlampaalla se taustan puhtauden vaatimus
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 06.03.08, 08:03 »

Ja kannattaa muistaa, että sen puhtaan polven on oltava suomenlampaalla oikean väristä eli valkoista, mustaa tai ruskeaa. Esim. mäyränvärinen lammas ei ole alkuperäisrotutukikelpoinen, koska se on suomenlampaan rotukuvauksen vastainen. Mäyränvärinen lammas sukupuussa riittää myös alkuperäisrotutuen menetykseen, vaikka alkuperäisrotutukea haettava lammas olisi väriltään valkoinen, ruskea tai musta.

Näin meillä suojellaan suomenlampaan säilymistä oikein alkuperäisrotutuen kera!  >surullinen
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #5 : 06.03.08, 09:28 »

Riina, Oletko selvittänyt tuon mäyrävärin alkuperäisrotutukeen kelvottomuuden te-keskuksesta?

Kun siinä läpyskässä, joka pitää toimittaa alkuperäisrotutuki paprujen kanssa ei edes ilmene väri, ellei sitten kopioi sukutodistuksia mukaan. Ainakin mä olen käsitänyt, että0 tarkkailukirjanpidossa sukuselvistä voisi hakea tukea liittämällä lammasneuvojalta saamansa tarkkailuraportti ja mun mielestä siinä on vain idlakset ja suku+rotu.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 06.03.08, 09:46 »

Lampurithan ovat jo kauan rekisteröineet lampaansa päävärin perusteella, eli harmaa on joko musta tai ruskea, riippuen pään väristä.
Sama homma on mielestäni nuilla mäyrillä pääväri ja jaloissa ja päässä merkkejä, eli esim M4.
Merkkien väriähän ei ole mitenkään määritelty, ainoastaan, että se poikkeaa muun rungon väristä.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #7 : 06.03.08, 09:58 »

^Kyllä, mäyrävärin voi kirjata kuvioina papereihin, jolloin lammas tulkitaan kirjavaksi, koska sillä on muu kuin yksivärinen runko. Mä en halua lampaitani kirjattavan yksivärisinä enkä kirjavina, koska mulla on yksivärisiä ja kirjavia lampaitani katraassa ja ne ovat erilaisia kuin mäyrät. Mäyräväri ei ole kuviointi vaan oma värinsä, joka periytyy säännönmukaisesti emältä karitsoille, eikä ole satunnaista, kuten kirjavuus. Ongelma tässä on lähinnä se, että olen niin jääräpäinen, enkä halua lammastani kirjattavan papereihin eri värisenä kuin se oikeasti on. Mun mielestä mäyrävärillä pitäisi olla oma värikoodinsa, kuten esim. shetlanninlampailla, mutta sitä ei ole eikä tule, koska suomenlammas on virallisesti valkoinen, ruskea tai musta. Oletteko muuten huomanneet, että nykyisen määrityksen mukaan (Finnsheep) se on myös SARVETON?  ???
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 06.03.08, 10:16 »

Minä taas olen perustellut asian itselleni niin, että tuo kirjain tarkoittaa sitä geneettistä väriä, mitä eläin on, eli BB=M tai Bb=R. Sitten Ag, Aa jne. nille ei ole merkkaustapaa, joten niitä ei voi myöskään merkitä.

Samaan aikaan kuitenkin jonkun pitää ottaa asiakseen ajaa ylemmille tahoille nämä väriasiat läpi. Uskoisin, että siirtymällä suoraan EU-tasolle, mistä rahat alkuperäisrotutukeen tulevat kuuntelevat harvinaisten sukupuuttoon kuolevien värityyppien ongelmasta alkuperäisrotutuessa paremmin, kuin kotimaiset tahot. Kuitenkin tuon tuen tarkoitus nimen omaan on säilyttää maan alkuperäiset rodut mahdollisimman monimuotoisena ja elinkelpoisena.
Tämän asian ajajaksi pitäisi alkaa ihmisen, jolla asia ärsyttää eniten silmänisku
tallennettu
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 06.03.08, 10:22 »

Mäyräväri ei ole kuviointi vaan oma värinsä, joka periytyy säännönmukaisesti emältä karitsoille, eikä ole satunnaista, kuten kirjavuus.

Mä olen ymmärtänyt, että mäyräväri nimenomaan on kuviointi, siinä missä harmaa- valkoinen- mufloni- tai yksivärisen lampaan aikaansaava kuviokin. Olenko nyt väärässä?
« Viimeksi muokattu: 06.03.08, 10:26 kirjoittanut Eevi » tallennettu
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 06.03.08, 10:23 »

Samaan aikaan kuitenkin jonkun pitää ottaa asiakseen ajaa ylemmille tahoille nämä väriasiat läpi. Uskoisin, että siirtymällä suoraan EU-tasolle, mistä rahat alkuperäisrotutukeen tulevat kuuntelevat harvinaisten sukupuuttoon kuolevien värityyppien ongelmasta alkuperäisrotutuessa paremmin, kuin kotimaiset tahot. Kuitenkin tuon tuen tarkoitus nimen omaan on säilyttää maan alkuperäiset rodut mahdollisimman monimuotoisena ja elinkelpoisena.
Tämän asian ajajaksi pitäisi alkaa ihmisen, jolla asia ärsyttää eniten silmänisku

Älyttömän hyvä huomio Jyrika!
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #11 : 06.03.08, 11:28 »

Liityn tukijoukkoihin, suomenlampaan väritysmääritys sekä sarvellisuus mukaan!
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #12 : 06.03.08, 11:31 »

Mä olen ymmärtänyt, että mäyräväri nimenomaan on kuviointi, siinä missä harmaa- valkoinen- mufloni- tai yksivärisen lampaan aikaansaava kuviokin. Olenko nyt väärässä?

Täsmennän itseäni: olet Eevi aivan oikeassa, mutta mä käytin tässä väritermiä, koska suomenlampaan värit määritellään niin, että VÄRIT ovat valkoinen, musta ja ruskea. Eihän valkoinenkaan geneettisesti ole VÄRI. Mäyrägeeni on samalla lokuksessa kuin harmaa, valkoinen, mufloni ja yksivärinen eli kuvio GENEETTISESTI, mutta kun ilmoitetaan lampaan väri fenotyypin perusteella niin se on valkoinen, musta tai ruskea (tai mäyrä, harmaa tai mufloni). Kuviolla tarkoitetaan kansan kielessä päässä olevaa läsiä tai kyljessä olevaa pilkkua.
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 06.03.08, 11:39 »

Se termi ei ole kuvio, vaan yksivärinen, päässä muuta väriä, jaloissa muuta väriä, tai päässä ja jaloissa muuta väriä.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #14 : 06.03.08, 11:47 »

^No, mä en varmaan sitten osaa termistöä  kieli, mutta joka tapauksessa mäyrä ei ole mikään satunnainen kuviointi vaan oma värityksensä lampaalla.

Samaan aikaan kuitenkin jonkun pitää ottaa asiakseen ajaa ylemmille tahoille nämä väriasiat läpi. Uskoisin, että siirtymällä suoraan EU-tasolle, mistä rahat alkuperäisrotutukeen tulevat kuuntelevat harvinaisten sukupuuttoon kuolevien värityyppien ongelmasta alkuperäisrotutuessa paremmin, kuin kotimaiset tahot.
Älyttömän hyvä huomio Jyrika!

Samaa mieltä. Kotimaisten tahojen kanssa on tullut hakattua päätä sen verran paljon seinään, että paljon uskoa ei enää multa löydy sen suhteen, että mikään koskaan muuttuisi. Vaikka moni sanoo, että kaikenlaiset suomenlampaat pitäisi säilyttää ja tukea monimuotoisuutta, niin sanat eivät johda tekoihin: edelleen toimitaan niin, että saataisiin vain niitä 100 kiloisia texelin näköisiä suomenlampaita. Ja kun valtaosa lampaista kasvatetaan lihan takia, niin ketä se haittaa, vaikka ne olisivat mufloneita, pilkullisia tai mäyriä?

EDIT: lainaukset meni jotenkin sekavasti...
« Viimeksi muokattu: 06.03.08, 11:49 kirjoittanut Riina » tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: