|
Kaisa
|
 |
« : 23.02.08, 19:54 » |
|
No nyt on sitten Svenssonilla kunnon vekki sorkassa ! En ymmärrä missä ihmeessä se on jalkansa repinyt, mutta joka tapauksessa vasemmassa etujalassa on sysäsyrjällä sorkan ja jalan rajassa parin sentin viilto, joka jatkuu siitä alas sorkkaa pitkin. Vuoti verta ihan kunnolla kun sen havaitsin ja pässi tietty nilkuttaa. Putsasin desinfiointiaineella hyvin ja kuivasin, jolloin vuotokin loppui. Mitä tuolle nyt sitten voisi vielä tehdä ? Ei sitä sitoakaan pysty, eikä varmaan kannatakaan kun pihatossa ovat ja tarha on aika märkä jo... :  . Mihinkään sisällekään en sitä saa tähän hätään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #1 : 23.02.08, 20:02 » |
|
terve,
eikös tervan sively ole sellainen vanhanaikainen kunnon konsti hoitaa mm. sorkkien ja kavioiden haavat. Eli siis kohtaan sivellään hautatervaa (ei siis mitään keinotekoista). Terva on mm. bakteereita tappava ja muodostaa siihen sellaisen "suojakalvon".
tv. rekku
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #2 : 23.02.08, 20:07 » |
|
Saattaa mulla olla vielä loraus puutervaa viime kesältä...käykö se ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #3 : 24.02.08, 12:06 » |
|
Meillä käyttävät töissä haavoihin lehmän tissilaastaria, eli sellaista vaahtomuovia, joka tarttuu itseensä helposti. Olen hilannut sitä salaa paketin kotiinkin, kun pysyy aika hyvin tuollaisisa huonoissa paikoissa. Lampaalla haavat onneksi paranee ihmeellisen hyvin, puhdistus ja suojaus yleensä riittää. Itse käytän tervaa tse sorkan alueen vammoihin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #4 : 26.02.08, 09:29 » |
|
Sorkkaa on nyt putsailtu ahkeraan ja taitaa olla hyvin paranemassa kun Svensson jaksaa jo kenguruhyppyä vedellä pitkin tarhaa....vaikka kävellessä sitten nilkuttaakin : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 26.06.08, 11:24 » |
|
Mun rakas Aukusti sai haavan polveensa melkeen kaks viikkoa sitten. Puhdistin sen ja se näytti paranevan tosi hyvin, oli rupi päällä, kunnes se eilen aukes uudestaan ja nyt sieltä törröttää ulos jotain. Eläinlääkäriä oon ootellut jo aamusta asti ja tosiaanki alkaa ottaan aivoon tämä. >  Miten voi olla mahdollista, että se nyt taas on auki!!? En voi käsittää. Eläinlääkäri tietenki määrää vaan antibiootit ja mitäpä ne auttaa kun ei se kyllä mitenkään tulehtuneelta näytä. Aukusti kyllä on koko ajan kävellyt jalalla ihan normaalisti eikä sitä oo haava näyttänyt vaivaavan, mutta pelottaa kun just töissä piti yks hieho lopettaa tulehtuneiden polvien takia. Oli telonut ne johonki ja haavat tulehtu, eikä auttanu antibiootit. Myös se kiva juttu tässä on, että en kyllä ala omaa lammasta piikittää. Töissä joutuu sikoja ja lehmiä pistään ja aina saa sydän kurkussa pelätä että millon ne kuukahtaa siihen, eikä ne oo ees omia elukoita. En tosiaankaan Aukustia pysty pistämään. Voi itku tätä hommaa taas :'(
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #6 : 26.06.08, 11:36 » |
|
Lammasta on kyllä helppo pistää! Meillä kans laitettiin pari viikkoa sitten vuosikkaita vasikoita ulos ja yksi ponkaisi saman tien metsään. Jossain vaiheessa se oli rymynnyt läpi ikivanhojen maahan painuneiden kettutarhojen kattojen yli (niissä vielä pellit kuitenkin paikallaan >  ) ja jalat olivat aivan hirveän näköiset. Yhdestä kohtaa näkyi luu, mutta onni onnettomuudessa oli se, että jänteitä ei ollut mennyt poikki! Antibioottia pistettiin sitten 7 päivää ja ainakin nyt jalat näyttävät suht hyviltä. Se pahin haava on kuitenkin edelleen vähän kyseenalaisen näköinen..mitä lie on sen ruven alla. Mutta vasikka on muuten hyvässä kunnossa ja on varannut koko ajan jaloilleen! Nyt vain seurataan. Mitenkään kipeältä se ei ainakaan nyt vaikuta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #7 : 26.06.08, 13:49 » |
|
Yleensä lampaiden pistäminen on helppoa kun lähes kaikki laitetaan näppärästi nahan alle. Ei sun Ushva kannata sitä turhaan pelätä, että lammas antibiootin pistämiseen henkensä heittäisi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 26.06.08, 22:01 » |
|
Eläinlääkäri määräs Aukustin polveen antibioottia sisältävää voidetta, vaikka sanoi että polvi ei vaikuta juurikaan tulehtuneelta. Ihmetteli kovasti että mikä ihme siinä oikein on ja epäili että siellä haavassa olis sisällä jotain mikä on koteloitunut sinne. Mulla heti heräs epäilys että siellä olis lasinsiru, kun niitä meidän tontilta tuntuu löytyvän joka paikasta. >  Oli ihan outo, nuori eläinlääkäri (ehkä kandi?), olisin jotenkin luottanut enemmän vähän kokeneempaan, mutta toisaalta onpahan ainakin opit ja tieto tuoretta. Jos näyttää että haava alkaa tulehtua, niin sitten pitää kuulemma ottaa piikkikuuri, joten nyt kädet kyynärpäitä myöten ristiin että paranee tuolla rasvalla! Eläinlääkärin mielestä sen pitäisi parantua hyvin, mutta mulla on niin selvänä mielessä se kauhukuva siitä hiehosta joka piti lopettaa niiden polvien tulehtuneiden haavojen takia, että kyllä tässä aika pelko persiissä oon. Tuo mun pistämiskammokin on tosi outo, kun oon kuitenkin niin paljo joutunu pistään eikä ikinä oo mikään eläin kuollu. Silti se hirvittää joka kerta ja oon kuullut niin paljon kauhukertomuksia aiheesta, että aina jos jolleki elukalle määrätään kuuri niin heti tarkistelen työvuorolistaa että montako kertaa joudun piikittään. Oon vähän tyhmä. :  Mihin lammasta muuten pistetään? Ja miten tietää että neula on oikeassa paikassa? Oon pistänyt vaan lihakseen, enkä ikinä lammasta...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #9 : 26.06.08, 22:06 » |
|
Ota Aukusti jalkojen väliin ja nosta nahkaa sitä lavan eestä ja tuikkaa se piikki sinne nahan alle, kato ettei tuu läpi. Näin Aulimaija (mun avustava enkelini) on mulle neuvonut kerran. Hyvin onnistu!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 26.06.08, 22:17 » |
|
No ei kuulosta niin pahalta hommalta tuo, hmm... oliskohan sittekin pitänyt vaatia se antibioottikuuri sille. Voi hitsi, oon tosi kiintynyt tuohon pässiin ja ajatuski siitä että tuo polvi ei parane saa mut kauhusta kankeaksi. Ainoa mikä nyt lohduttaa, on se että Aukustia haava ei näytä vaivaavan tippaakaan ja eläinlääkäri meinas että haava ei oo niveleen asti(haava on polven reunassa sisäpuolella), joten on aika epätodennäköistä että nivel tulehtuisi. Mua vaan kummastuttaa kun se on ollut niin monta viikkoa ja nyt yhtäkkiä aukes ja siihen tuli se outo uloke.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 26.06.08, 22:26 » |
|
Mua vaan kummastuttaa kun se on ollut niin monta viikkoa ja nyt yhtäkkiä aukes ja siihen tuli se outo uloke.
Saisitko siitä kuvaa tänne laitettua?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #12 : 26.06.08, 22:45 » |
|
Yritän huomenna kuvata sen. Sitäkin tässä mietiskelen (joo, pitäis varmaan mennä nukkumaan ennen ku murehdin itteni sekopäiseksi näin väsyneenä), että jos siellä on joku lasin palanen niin ei kai se paranekaan ennen kuin se tulee ulos? Eläinlääkäri käski puristella sitä aina kun puhdistaa ja rasvaa, mutta miten mää sitä uskallan puristella? Eikö tuosta nyt luulis olevan enempi haittaa jos sitä puristelee ja vielä rikkoo polven jos siellä esim. lasia on sisällä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #13 : 26.06.08, 23:18 » |
|
Eihän siinä sitten mitään rupea ole ollut päällä/välissä, joka olisi nyt irronnut siitä ulokkeeksi :  Mutta luulisi sen ell:n tajunneen sen.. Kuvasta kyllä näkisi paljon selvemmin..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #14 : 26.06.08, 23:37 » |
|
jos sua Ushva oikein kovasti huolettaa, niin mä voisin tulla ihmettelemään sun eläintarhaa ja kattomaan sitä polvea. Tai kattomaan sun eläintarhaa ja ihmettelemään sitä polvea.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|