kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« : 23.02.08, 13:38 » |
|
Tutkailin tuossa märehtijöiden rehujen rehuarvoja ja tuli mieleen, että oletteko syöttäneet lampaille auringonkukan siemeniä? Olis meinaan tuota ylijäämää säkissä ja vois sen syöttää lampaille, jos uskaltais... Ry arvo näytti olevan 1,52, joten on melko vahvaa kauraan verrattuna, joten vaatii hieman pohdintaa paljonko uskaltais antaa. Minusta pitäis säätää uusi laki, joka määrää tällaisille piperryslampureille elämää helpottavan asian: kaikki rehumäärät ilmoitetaan grammoina tai deseinä / lammas 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #1 : 23.02.08, 13:46 » |
|
Itse pelkäisin salmonellaa, vaikka siemenet ovat varmaankin tutkittuja. Ovatko ne kuorittuja? Jos eivät - niin tulevat varmaan kokonaisina ulos 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #2 : 23.02.08, 23:13 » |
|
No diin .. mitens piät ne riiviöt erossa niistä auringonkukansiemenistä...ja se salmonella onkos se niissä siemnissä vai niitten syöjissä..jotenkin tässä on tullut sillain kyyniseksi eittei hyväksy mitään sloganeita.. että auringonkukansiemenet hyi hyi..onhan se salmonella ihan minkä rehun kanssa yhtä mahollista, jos linnut pääse sotkottaan..(tai rotat) ja ei muuten tuu kokonaisina .. heh heh pihalle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #3 : 23.02.08, 23:21 » |
|
Itse pelkäisin salmonellaa, vaikka siemenet ovat varmaankin tutkittuja. Ovatko ne kuorittuja? Jos eivät - niin tulevat varmaan kokonaisina ulos  Se kuori on aika pehmeetä, mä tiiän kun pienenä lintulaudan alta söin(no mulle ei tullu salmonellaa). Että varmaan se lammas sen rouskuttelee jopa helpommin kuin kauran. Mutta en minäkään niitä ihan ensimmäiseksi varmaan olisi lampaille tarjoamassa, kun on tuota muuta rehua...siihen salmonellajuttuun en osaa sanoa juuta enkä jaata, kun en tiiä miten ne noita siemeniä syynää
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #4 : 24.02.08, 00:07 » |
|
Kuorimattomia ja kokonaisia... Salmonella ei tullut mieleenkään :  Meillä ei rotat / hiiret herkuttele lampaiden / kanojen rehuilla, kun pidän ne suljetuissa / kannellisissa saaveissa ja ämpäreissä (siitä yksinkertaisesta syystä, että vaikka olen ikäni asunut maalla en nuihin siimahäntiin ole koskaan tottunut >  ) No täytyy nyt vielä hetki pohtia, mitä niille tekis. Eihän nuita ole kuin vajaa säkillinen - jos kylväis ne keväällä tuonne heinikkoon ja päästäis lampaat sitten sinne syömään versoja 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #5 : 24.02.08, 00:12 » |
|
^tai sitten kylvät ja nautit myöhemmin komeista kukista 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #6 : 24.02.08, 01:27 » |
|
mie kun taannoin tein sämpylöitä, johon niitä siemeniä, niin eikös perskules ollukin yks , mille olin algeerialainen..ettäs otti pattiin , ettei niitäkään..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
siiri
|
 |
« Vastaus #7 : 24.02.08, 10:30 » |
|
Mulle tuli myös tuo salmonella mieleen. Jos ne on linnuille tarkoitettuja (=ei tarkastettu elintarvikkeena) ulkomaisia siemeniä, niin sitten niissä mun käsittääkseni on jonkinlainen salmonellariski. Ainakin muistaakseni on joskus tuo em. pöpö linnunsiemenistä löytynyt.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #8 : 24.02.08, 10:52 » |
|
Just samanlainen mielikuva mullakin on kuin siirillä. Siksi en antaisi jotain ulkomaisia siemeniä meidän kanoillekaan. Laitoin just viime viikolla salmonellanäytteen tutkittavaksi kanalasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tiina K
|
 |
« Vastaus #9 : 24.02.08, 14:45 » |
|
Komppaan Siiriä ja Aulimaijaa. Muistelen lukeneeni joskus jostain, että esim kanoille kannattaa syöttää niitä ihmisille tarkoitettuja auringonkukansiemeniä, juuri siksi, että niissä ei ole salmonellaa. Ulkolinnuille tarkoitetussa saattaa olla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #10 : 24.02.08, 19:29 » |
|
Siis on niistä auringonkukansiemen eristä otettu pistokokein näytteet salmonellasta(ei ehkä ihan joka lastista).. ja jotain on tietty joskus löytynyt, jos nyt ollaan ihan vakavia, mutta meillä on tällä niin paljon pikkulintuja että oon miettinyt jos se salmonella iskee, niin sitten iskee, jostain , joko suoraan noista pikkulinnuista( joita on muuten ollut tänä talvena paljon vähemmän kuin muina vuosina), tai sitten jonkun rehun välityksellä ja on meilläkin ihan kunnon rehuvarasto ja ne kannelliset muovitynnyrit, vaan kun ei sekään sulje pois sitä vaihtoehtoo, että tulee jostain se (kun ollaan kaikelta osin ostorehussa)..mutta se on sitten sen ajan murhe, turha sitä on etukäteen murehtia. Se että ruokintapaikoilla niitä lintuja kuolee salmonellaan niin sinnehän ne hakeutuvat jo valmiiksi sairaat yksilöt, kun luonnosta eivät jaksa ravintoa hakea, ja ne tartuttaa sitten muut ja saastuttaa sen ruuan. enemmän mua ainakin huolestuttai jos näkisin sairaita pikkulintuja, tässä pihapiirissä, onneks ei oo ollut. yks konsti tietty ton salmonellan torjuntaan on kuumentaa ne siemenet, silloin ainakin voi olla varma ettei oo salmonella vaaraa, maistuu ne vähän kypsempänäkin elikoille 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #11 : 27.02.08, 10:33 » |
|
Mulla on ollu pikkulinnuille sellanen auringonkukansiemensäkki,josta jää jäljelle jotain pieniä ruskeita siemeniä sinne lintulaudalle.Oli siellä kaikenmaailman roskaakin eli ei sen siemenen laatu nyt niin hyvä taida aina olla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
siiri
|
 |
« Vastaus #12 : 27.02.08, 13:37 » |
|
Hukkakauraakin sanovat toiset niistä löytäneensä 
|
|