24.05.12, 02:03 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: leipää  (Luettu 1017 kertaa)
semppu
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 19.02.08, 21:00 »

Saan viikoittain lampailleni kauppakassillisen kuivaa sekaleipää. Niin, lampaita on kolme aikuista, kaksi niistä tiineenä sillain että toukokuussa pitäis karitsoida. Mutta ko nuo lampaat ovat aivan tautisen isomahaisia :o, niin miten mun kannattais tehä sen leivän antamisen kanssa? Mitä ravintoa niissä on? Vai kannattaako antaa vielä ollenkaan? ???
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #1 : 19.02.08, 21:02 »

onhan leipäkin väkirehu, mä viskaan aina muutaman kuivan ruislimpun porukan keskelle ajanvietteeksi.
tallennettu

Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 19.02.08, 23:39 »

Mä jo aattelin, että Semppu on alkanut leipomaan! silmänisku
tallennettu
Mi
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 20.02.08, 11:27 »

Miksi meidän hemmot saa ruisleivästä ripulia??
Olis mukavaa nakata niille joskus tuollainen "ajanvieteleipä" :hymy
tallennettu
heini
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 20.02.08, 11:28 »

Siis kokonaisenako sen  kuivan limpun voi antaa?
tallennettu
Mi
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 20.02.08, 11:38 »

Olis niille varmaan mukavaa ajanvietettä kaluta sitä kuivaa
isoa leipää kimpassa! Tykkäävät kaluta pätkittyjä puunrungon palojakin
karsinassaan.
tallennettu
heini
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 20.02.08, 11:41 »

Kiva. Minä olen vasaralla paukutellut kuivia limppuja paloiksi..'
Meillä on karsinaan laitettu kokonaisia kuusenrunkoja, välillä käyn vähän kääntämässä. Kovasti tykkäävät.
Kuinkakohan paljon tollaista kuusenkuorta voi antaa? Meillä sitä riittäisi kaadettavaksi tuolta pellon ojasta vaikka joka päivälle.
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #7 : 20.02.08, 12:06 »

kokonaisina mä olen ne sellaiset limput antanu mitä ei enää veitsellä palasiksi saa. Se ruislimppu on kuivana kuin kiveä pilkkoa, eli ne ei mun havaintojen mukaan siitä "liian isoja" paloja saa jyrsittyä .Ne niitä limppujaan röykyttää sitten vuorotellen tuolla ympäri karsinaa ja lopulta onnistuvat yleensä saamaan sen jämät lämmitettävään juomakuppiin, pullamössöä...

Sama kun juurekset yms aluksi pilkoin niille sellaiseksi silpuksi, mutta nyt saavat opeteltuaan tehdä itse sen paloitteluhomman. Kun katsoo minkälaisia puita yms ne laitumella "työstää"niin voi vaan kuvitella miten turhauttavaa niistä on nököttää sisätiloissa kun ravintokin tulee "liian helpolla". Lampaat ruokailevat laitumella käytännössä koko ajan, ensin etsivät ja pistelevät poskeensa, sitten työstävät niitä eväitään märehtimällä. Toi meidän virtanen kun on sellaista "valmiiksi pureskeltua" ja väkirehunkaan kanssa niiden ei tarvitse niin töitä tehdä, niin oljilla ja muilla hankalammilla ruoka-aineilla sitä epäsuhtaa saa tasapainotettua
tallennettu

Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #8 : 20.02.08, 15:29 »

Meillä alkaa aina kauhea leikkiminen ensin ku vie niille kuusia tai pajun runkoja, pitäähän nyt vähän virikettä löytyä  silmänisku Pässi vetää karahka suussa pitkin karsinaa.. Pässillä on luxus yksiö ku on reilu 6 neliötä tilaa yksistään  muikea hymy
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
sannaC
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 20.02.08, 21:09 »

Minä olen syöttänyt lampaille normiruokien lisänä lähikaupasta saatuja myynnistä poistettuja vihanneksia ja leipiä jo kolmisen vuotta ja kyllä lampaat tykkää. kieli Laatu on ollut "jätteissä" todella hyvä. Olen huomannut, että vihanneksia voi antaa vapaasti, kunhan niitä antaa jatkuvasti, mutta leivän kanssa pitää olla varovaisempi ja vähentää vilja muusta ruokinnasta vähemmäksi jos leipää on reilusti. Kukaan lammas ei ole vielä sairastunut ja arimmatkin ovat kesyyntyneet kun on herkkuja annettu kädestä lapsivierailijoiden kanssa.  silmänisku
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #10 : 20.02.08, 21:38 »

Kaupan " jätteitä " syöttävien kannattaa muistaa, että niissä on valkuaista niukanlaisesti. Eli se ei riitä tiineille eikä imettäville ilman rypsiä , hernettä tms valkuaislisää   hymy Mulle on nääs useampi kuin yksi ihminen laittanut viestiä ja ihmetellyt kun karitsat kuolee vaikka emä saa monipuolista rehua kaupan he-vi + leipä osastolta  kieli
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #11 : 20.02.08, 21:49 »

Mulle on nääs useampi kuin yksi ihminen laittanut viestiä ja ihmetellyt kun karitsat kuolee vaikka emä saa monipuolista rehua kaupan he-vi + leipä osastolta  kieli

eikö lampaat eläkään pelkällä banaanilla ja ranskanleivällä???!!! Mä olen ajatellut sen niin,että noi hevi-tiskin jutut on semmoista "karkkia".

Kyllä mäkin olen joskus ajatellut, että ammattituottajat saa tietoa ja osaa laskea, mutta pitäs olla saatavilla ihan oikeasti selkokielistä ohjetta "harrastelijalampureille". Eikö joku lammaskerho tai alan opiskelija voisi ottaa tehtäväkseen vaikka opinnäytetyönä sellaisen??? Vaikka samat asiat voi monesti menestyksekkäästikin tehdä monella tapaa niin lajinmukaiset tarpeet on lampaallakin tietynlaiset

muoks, kirjoitusvihne
« Viimeksi muokattu: 20.02.08, 21:53 kirjoittanut Sirppi » tallennettu

kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #12 : 20.02.08, 23:11 »

Kyllä mäkin olen joskus ajatellut, että ammattituottajat saa tietoa ja osaa laskea, mutta pitäs olla saatavilla ihan oikeasti selkokielistä ohjetta "harrastelijalampureille".

Jeps, kauran määrän olen nyt arponut "oikeaksi" ja seuraavana olis lisävalkuaisen määrän arpominen. Oikeasti arpominen  surullinen, koska tällaisen harrastelijan on aika mahotonta mistään löytää "lontiohjetta".

Meillä leipää annetaan sekä tuoreena, että kuivattuna (määrä arvottu näppituntumalla = papanat pysyy pananoina). Kuivattu on lampaiden mielestä herkullisempaa. Kokonaisia limppuja nakellaan pässiaitaukseen ajankuluksi. Uuhet haluavat leivät sopivina suupaloina  :hymy  ;D  silmänisku
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 21.02.08, 12:35 »

...ja kaupan leivissä on kaikenmaailman säilöntäaineita. Puhumattakaan ulkolaisista vihanneksista :hymy. Kyllä meilläkin herkkuna joskus leipää saavat, mutta pieniä paloja ja sillointällöin vaan.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 21.02.08, 15:22 »

Kaiken ruokinnan perusta on korsirehu ja sen ruokinnalliset arvot. Sen päälle sitten lasketaan kivennäiset ja väkirehu ruokintakauden mukaan, eli määrät ja arvot heittelee ihan sen mukaan, minkä laatuista korsirehu on.
Oikein valkuaispitoinen nuori apilaheinä voi itsessäänkin riittää täyttämään valkuaisen tarpeen, kun taas oikein kortinen vanhana korjattu timotei voi vaatia isomman valkuaismäärän tarpeen täydentämisen.
Itse ostin ruokintasuunnitelmaohjelman, jolle syötetään meidän käytössä olevan rehun arvot ja sitten katsotaan käyriä ja lisäillään muuta evästä niin kauan, että saadaan arvot kohdalleen.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: