12.02.12, 15:52 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villafestarit  (Luettu 1805 kertaa)
Nietosvaara
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 13.02.08, 14:23 »

Nyt vaan matkasuunnitelmia tekemään. Englannissa olis tällaiset tosi isot villafestarit:

Villafestarit

Terkuin
Päivi N
tallennettu
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 13.02.08, 21:57 »

Voi että tekis mieli lähteä tuonne!
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #2 : 13.02.08, 22:17 »

Niin minunkin, mutta mistä rahat.... surullinen ja aika  :-\
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 13.02.08, 22:52 »

no avataanko vaikka tili matka-avustuksia varten? Myydään kaikki ylimääräiset langat/ kankaat/ kirjat/ lampaat ? Ja sinnehän voi viedä myyntiin muutaman fleecen...
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #4 : 13.02.08, 23:26 »

no avataanko vaikka tili matka-avustuksia varten? Myydään kaikki ylimääräiset langat/ kankaat/ kirjat/ lampaat ? Ja sinnehän voi viedä myyntiin muutaman fleecen...

Mulla on ainakin aika paljon lankoja, sekä oman pässin pökkimää että aiemmin hankittuja jotakin akryylisekoitteisia, joita en kyllä varmaan enää käytä itse mihinkään... eli mikä ettei?
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 29.03.08, 15:33 »

voi että, kävin taas kattelemassa noita sivuja. Tekis niin kamalasti mieli mennä Englantiin muutenkin. No ainahan voi toivoa hymy
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 30.06.10, 11:21 »

Nyt Woolfest on nähty. Oli mahtavaa! Raporttia blogissani. Suosittelen lämpimästi kaikille lampureille ja villan kanssa puljaaville käsityöläisille hymy
tallennettu
Hongatar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 01.07.10, 12:20 »

Wau!
Tietääkö kukaan kuinka taljan villa värjätään tuollaiseksi kirjavaksi? Oli minun silmään järjettömän hieno!!! Minulla olisi ylimääräinen valkoinen pitkäkarvainen talja jota en kuitenkaan haluaisi pilata kieli...
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 08.07.10, 18:50 »

Wau!
Tietääkö kukaan kuinka taljan villa värjätään tuollaiseksi kirjavaksi? Oli minun silmään järjettömän hieno!!! Minulla olisi ylimääräinen valkoinen pitkäkarvainen talja jota en kuitenkaan haluaisi pilata kieli...

Tarkoitatko Herdwick-rotuista lammasta tässä kuvassa? Hintsasen Päivi coloria.netistä jätti väriin liittyen kommentin blogiini:
Lainaus
Toi punainen väri lampaassa on varmaan ihan basic punamultaa tai rautaoksidipunaista muussa muodossaan (bolus, ruddle). Sillä on ennen muinoin merkitty lampaita, varsinkin tuolla Brittein saarilla.

Googletin huvikseni "dyeing sheep" ja yllätyin, kun lampaiden värjäys onkin vanha konsti merkitä oma lammaskatras hui kauhistus Siis koko turkin värjäys, ei vain pienet värilliset merkit. Turvallisinta on käyttää elintarvikevärejä tai esimerkiksi Kool Aid -mehujuomajauheita (joilla muutenkin jotkut värjäävät villalankoja, vaikka väri ei olekaan erityisen valon- tai pesunkestävä). Netistä löytyy ihan tarkat värjäysohjeetkin, miten villa värjätään elävän lampaan päällä. 

Taljan värjäykseen käynevät muutkin villan värjäykseen tarkoitetut värit (happo- ja reaktiivivärit), mutta en tiedä, miten se kotikonstein onnistuisi ilman kuumennusta ja niin että nahkapuoli ei kovetu.
tallennettu
Hongatar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 08.07.10, 23:49 »

http://4.bp.blogspot.com/_s6IApU_u-1k/TCp9G52gUbI/AAAAAAAAB4Y/gAvEflKJYCk/s1600/W_Teeswater_rugs.jpg
Eikun tätä ja kysymys nimenomaan kuuluu, millä värillä saadaan pysyvä väri ilman nahkan kovettumista?
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 09.07.10, 12:06 »

Okei, tyynyt eivät olleet taljoista tehtyjä, vaan pikemminkin ryijyjä. Pohja oli luonnonvärinen, taisi olla kudottu, mutta sen voisi tehdä neulomallakin tai virkkaamalla. Pitkät villakikkarat oli solmittu pohjaan. Ja värjäämiseen voi käyttää tavallisia villavärejä tai luonnonvärejä.
tallennettu
Hongatar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 10.07.10, 12:42 »

Tuhannet kiitokset vastauksesta! Selvitti! Mutta edelleen haaveilen tuollaisesta taljasta eli pitää jatkaa ihmettelyä!
tallennettu
Laventelilammas
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 08.09.10, 20:35 »

Nyt olen vähän urpo uivelo ja ihmettelen

Kävisköhän hiusvärit  muikea hymy lampaan värjäykseen.

Muoks. En aio silti kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 09.09.10, 13:15 kirjoittanut Laventelilammas » tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: