|
Äet
|
 |
« : 12.02.08, 20:48 » |
|
Loppuviikolla karitsointia odottava uuhi köyristelee selkäänsä kuin yrittäen pissata mutta mitään ei tule. Sitten sen takajalat pettävät ja se horjuu ja istahtaa. Karitsoinnilta se ei vaikuta sillä takapää on kuiva eikä tissitkään ole täydet. Mikä sitä vaivaa,suolitukos vai voiko uuhella olla virtsakivet? Annoimme sille varuilta kalsiumvalmistetta ja pötsinvirkistettä sekä särkylääkettä, mutta en tiedä auttavatko ne. Tälläistäkään tapausta ei ole ollut 29 vuoden lampurin urallani. Toinen potilas oli viikko sitten jo kuoleman portilla ja eläinlääkäri laittoi sille kaikki mahdolliset ropit ja sanoi lähtiessään että se kuolee parin tunnin kuluessa, mutta eipä kuollutkaan. No ei se ole kyllä täysin tervekkään. Kyllä se syö jonkin verran mutta katse on väsynyt ja se juo paljon. Pitäis karitsoida tällä viikolla, maha on valtava mutta utareet olemattomat. Mikä lie senkin kohtalo. Olen antanut sille procolia ja rumexsia, josko sillä olis asetonitautia mutta tiedä häntä. Olisko hyviä neuvoja, ne olis nyt tarpeen. Alkaa usko mennä koko hommaan!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #1 : 12.02.08, 22:11 » |
|
No lehmäihmisenä mulla tulee aina kaikkein karmivimmat vaihtoehdot mieleen. Joskus kun sattuu eläimelle kohdun kiertymä, jolloin se väylä on siis ikäänkuin kiepahtanut kiinni, silloin sieltä ei pääse mitään, eikä siis välttämättä vesipää rikkoonnu yms. Supistukset on kyllä ihan normaalit ja eläin päkistelee siihen asti kun väsähtää tyystin. Ettää jos se karitsoinninn aika on lähellä niin ei varmaan kannata kovin pitkäksi aikaa jäädä ihmettelemään, eipähän se varmaan ole ensimmäinen kerta kun lammaskaan tyhjillä tisseillä karitsan vääntää? Nää on näitä mun kauhuskenaarioita, kun olen parin vuoden sisään pari kohtukierteistä elikkoa vaihtelevin menestyksin seuraillut/hoitanut. Eihän noilla kahdella tapauksella välttämättä ole yhteyttä toisiinsa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #2 : 12.02.08, 22:13 » |
|
No lehmäihmisenä mulla tulee aina kaikkein karmivimmat vaihtoehdot mieleen. Joskus kun sattuu eläimelle kohdun kiertymä, jolloin se väylä on siis ikäänkuin kiepahtanut kiinni, silloin sieltä ei pääse mitään, eikä siis välttämättä vesipää rikkoonnu yms. Supistukset on kyllä ihan normaalit ja eläin päkistelee siihen asti kun väsähtää tyystin. Ettää jos se karitsoinninn aika on lähellä niin ei varmaan kannata kovin pitkäksi aikaa jäädä ihmettelemään, eipähän se varmaan ole ensimmäinen kerta kun lammaskaan tyhjillä tisseillä karitsan vääntää? Nää on näitä mun kauhuskenaarioita, kun olen parin vuoden sisään pari kohtukierteistä elikkoa vaihtelevin menestyksin seuraillut/hoitanut. Eihän noilla kahdella tapauksella välttämättä ole yhteyttä toisiinsa
Minä mietin ihan samaa,koska selkeästi toi vaikuttaisi siltä,että sillä on supistuksia.Minäpäs syvennyn muutaman opuksen pariin ja palaan asian ,jos keksin jotain...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #3 : 12.02.08, 22:23 » |
|
Tässä voisi olla pari muutakin vaihtoehtoa, jotka ovat helpommat ratkaista kuin kohtukierre, ensimmäisena tulee mieleeni mahdollisuus, että on karitsa tulossa esim selkä edellä tai tosi iso karitsa juuttunut tiehyeihin estäen vesipallonkin tulon; toinen vaihtoehto on kohdunsuun kiinni olo, vaikka synnytys on muuten käynnissä. Joka tapauksessa on syytä mennä katsomaan, miltä siellä takapäässä vaikuttaa. Virheasennot varmaan hallitset noinpitkän lampuritaipaleen jälkeen. Kohdunsuun kiinni olon - ja myös kohtukierteen mahdollisuuden voi tutkia siten, että menee sinne emättimeen ja seuraa tiehyeitä, jos kaikki vaikuttaa muuten avoimelta, mutta tulee sellainen tiukka paikka siellä, niin sitä sitten varovasti hierotaan ensin yhdellä sormella, sitten kahdella jne, kunnes se alkaa avautua ja pääsee avoimiin synnytyskanaviin. jos tämä sama paikka tuntuu johtavan kierteeseen sitä tunnusteltaessa om kohtukierre kyseessä.
Joka tapauksessa vaikuttaa siltä kuin avulla olisi kiire.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.02.08, 22:35 kirjoittanut Maija H »
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Äet
|
 |
« Vastaus #4 : 12.02.08, 23:17 » |
|
No me kokeiltiin ja kohdunsuu on aivan kiinni eikä siinä tuntunut kiertymää. Meillä on ollut yksi kohdunkiertymä ja se tuntui aivan toisenlaiselta. Uuhi väsyi kovasti ja näyttää tosi huonolta. El. päivystää sadan kilometrin päässä ja tuskinpa siitäkään olisi apua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #5 : 13.02.08, 14:43 » |
|
Kerrothan kuinka kävi? Ja mikä oli kyseessä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #6 : 13.02.08, 18:47 » |
|
En ole ollut koneella eilen illalla enkä muutenkaan tällä välillä, mietin minäkin, miten siinä kävi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Äet
|
 |
« Vastaus #7 : 13.02.08, 19:48 » |
|
Lammas kuoli. Syy ?????????? Masentaa. Rukiin viljely houkuttaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #8 : 13.02.08, 21:01 » |
|
Syvimmät osanottoni :'( :'( :'( Tuollainen on tosi kurjaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #9 : 13.02.08, 23:44 » |
|
Sepä ikävää, ettei lammas selvinnyt. Minä oisin varmaan ollut niin utelias, että oisin toiminut tilapatologina, jos ois omalle kohdalle käynyt näin
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #10 : 13.02.08, 23:56 » |
|
Tosi ikävää Äet että lammas kuoli 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 14.02.08, 00:06 » |
|
Surullisia tuollaiset tapaukset :'(
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 14.02.08, 00:24 » |
|
Aina se sattuu, oli niitä yks, kaks tai pari nolla perään , ja joka kerta miettii miten olis voinut toimia toisin.. aina vaan ei oo sitä oikeeta tietoo tai tapaa , vaikka olis kuinka kokenut , ja kun musta tuntuu, että ammatti-immeisiin sattuu koviten.. ne ittesyytökset. .Kun se hyvä hoito on monelle sellainen kunniakysymys.. Osanotto.. :  Siinä on taas monelle miettimistä, mitä tarkoittaa, kun ei oo sitä päivystävää elikkolääkäriä parin korttelin päässä.. luoja tietää, vaan en mä, mihin pitäis nyt meillä kääntyä, kun virkalääkärin sijainen läksi ja toinen on vielä hoitovapaalla..On tää oikeesti tosi kurjaa, kun tuotantoelikot jää vaille asianmukaista hoitoo, kun se ei oo niin.. ihan sama on yhessä toisessa ammatissa, ei kukaan halua ylläpitää vanhaa kamaa, paitti jotkut pösilöt, kun ne tietää, että myös jollain vähän vähemmän uudenaikaisilla jutuilla toteutetuilla jutuilla, on oikeesti suuri merkitys, meille kaikille. Onneksi meillä ei nyt oo poikimisia, vaan toisaalla on.. kuulin, entäs nautaraasut..kuka niitä nyt hoitaa..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #13 : 14.02.08, 00:52 » |
|
Joo noi päivystysalueet on jo todella kestämättömiä, eikä parannusta ole odotettavissa... Meilläkin kunnan taho vouhottaa säästöä ja on sitä mieltä, että keskitetään eläinlääkäripalvelut meidän kunnasta muualle. Ja odottavat kunnaneläinlääkärin vetävän selkänahastaan yhtä jos toistakin juttua. Onneksi on napakka tapaus tää meijän lääkäri, eikä anna itseään pompottaa. Nykyisilläkin järjestelyillä on sekä eläinlääkäri, että karjatilallinen eläimineen liian kovilla.
Välillä tuntuu, että nuo kunnan viranhaltijat ja luottamusmiehet ovat kuin pikkupoikia hiekkalaatikolla, kitistään siitä ja kitistään tästä ja jos jokin asia ei mene putkeen niin haetaan tasoitusta siitä jutusta mikä toiselle ois tärkeä. Menee politiikka asukkaiden edelle, vaikka politiikalla pitäs ajaa asukkaiden etuja
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Äet
|
 |
« Vastaus #14 : 14.02.08, 14:05 » |
|
Olishan se el. varmaan tullut sieltäkin asti, mutta minulla on valitettavasti hiukan huono käsitys heidän lammastietämyksestään ja se olis ollut yli satasen juttu. Olisin toki soittanut jos se olis ollu sellainen juttu joka olis ollut hoidettavissa, kuten kohdun ulos tulo viime keväänä. Se oli lauantain ja sunnuntain välinen yö ja tulihan se lekuri ihan heti kun ehti. Silloin matkaa olin. 70 km. Me kuitenkin annettiin sille kaikki mahdollinen, joskaan ei tietysti mitään suonensisäisiä juttuja. Mutta ei ne oireet olleet ollenkaan sellaisia että olis ollut kysymys poikimahalvauksesta. Patologin ainesta ei oikein ole. Niistä sisälmyksisitä on niin vaikea päätellä mikä oli vikana, jos siellä ei ole jotain todella dramaattista. Mistäköhän se johtuukin ettei silloin alussa sattunut tällaisia juttuja, vai eikö niitä vain muista kaikkia yö valvomisiaan ja vaikeita synnytyksiä? Yks uuhi piti kyllä teurastaa karitsóinnin jälkeen kun se ei noussut ollenkaan ylös. Siitä on kyllä aikaa yli 20 vuotta. Onhan niitä vuosien varella ollut vastoinkäymisiä mutta nuorempana jaksoi paremmin. Nyt tulee valvottua yö kaudet ja mietittyä mitäköhän lampolassa seuraavaksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|