|
Kaisa
|
 |
« : 07.02.08, 12:55 » |
|
Mulla välähti tässä mieleen, että mitenkäs kannattavaa tuolle Svenssonille on nyt oikein syöttää kaura-rypsiä kun siltä ne pallit lähti ? Eikös näillä oinailla luulisi olevan sama virtsakiviriski kuin kastroiduilla pukeillakin ? :  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #1 : 07.02.08, 12:57 » |
|
Kyllä sille varmaan vähän kauraa uskaltaa antaa, ja miksei rypsiäkin - eikös ohra lähinnä ole pahempi virtsakivien suhteen?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #2 : 07.02.08, 13:01 » |
|
Juu, ohra on ainakin pukeilla pahin, mutta niille ei tosiaan suositella mitään viljoja tai paljon valkuaista sisältävää. : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #3 : 07.02.08, 13:11 » |
|
Kävin vähän lainaamassa erästä lääkäriä tuolla vuohipuolella:
"Kasvinsyöjien virtsakivet ovat lähes poikkeuksetta valkuaisaineenvaihdunnan lopputuotteita. Kasvinsyöjälle voi tietysti käyttää lähes kaikkia kasvisperäisiä ravintoaineita kunhan niistä ei tule liikaa energiaa tai valkuaista. Tärkeintä on siis ennaltaehkäisy. Joutilaat pukit ym eivät tarvitse väkirehuja, leivät ja muut ovat myös väkirehuja."
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 07.02.08, 13:39 » |
|
Mun oinas syö kauroja eikä ole ollut ongelmia. Ohra on se pahin, mutta kannattaa myös muistaa, että kylmä, veto jne. supistaa virtsateitä, jolloin sellaiset kivet, jotka muuten menisivät ongelmitta läpi, aiheuttavat ongelmia. Eli jos sulla ulkoilee pässit pihalla niin kannattaisi varmaan vähentää väkirehua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #5 : 07.02.08, 17:15 » |
|
Tuollahan ne asuu ulkosalla kellon ympäri... : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #6 : 07.02.08, 20:41 » |
|
Oon joskus kyseisen elikkolääkärin kanssa ollut eri mieltä ja oon vieläkin.. meillä on leikot ja aidot ja kaikki muutkin sillain vapaalla appeella.. en mää niitä erottele.. ja toistaiseksi ei oo ollut mitään virtsakiviä.. kyllä siinä on varmaan jokin muukin juttu takana kuin pelkkä ruokita.. ja meillä nää jätkät on taatusti ulkona.. kun tykkäävät olla.. vaikka olis sisällepääsy vaan ne tilat on kylmäpihattoja.. se ero meillä on tavisruokintaan että ennen kaikkee kaikille on paljon havuja, hedelmiä ja juureksia ja vapaasti heinää.. ja niitä pussikivennäisiä vain ajoittain kuureina , ja osan korvaan merilevällä. Ohraa en käytä ollenkaan nelijalkaisilla.. kauraa vaan, herneellä ja rypsillä ja pellavalla terästettynä...  .. oon ihan varma että myös bakteereilla on oma osuutensa tossa pukkien valkuaiskivissä.. ja perimällä. ja sama koskee varmaan pässeja ja oinaita...Tää ei oo sitten mitäään tiedettä , sellaista pähkäilyä vaan.. kun elikot on olleet pajon terveempiä kun ne saa ulkoilla ja ovat talven kylmäpihatoissa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|