|
marjukka
|
 |
« : 04.09.05, 22:41 » |
|
Meillä on ollut muutamana kesänä kesälampaita, ja nyt tänä keväänä ostin omaksi viisi kainuunharmas uuhikaritsaa.
Olen tässä alkanut miettimään, että melkein samalla vaivalla niitä pitäisi enemmänkin.
Meillä on vanha navetta, mutta eikö niitä usein pidetä kosteina ja ilmatilaltaan riittämättöminä?
Navetta on myös osin muussa käytössä: korkeammalla puolella on karsinat hevoselle ja ponille, ja maatiaiskanala. Vanhassa navettasaunassa on hunajalinkoomo.
Tilaa lampaille olisi navetan vanhalla puolella 55neliötä ja toisessa huoneessa 13neliötä. Tämä osa navettaa on aika matalaa tilaa, kahden metrin hujakoilla.
Heinäsuuli on navetan vieressä.
Nämä viisi nuorta uuhta majoitan pikkuhuoneeseen, ja siitä ne pääsevät ulkoilemaan myös talvella, tuulikaappiratkaisun kautta.
Pidättekö monet lampaita vanhoissa navetoissa - kokemuksenne siitä?
Vaihtoehtona olisi rakentaa pihattotyyppinen lampola. Viittäkymmentä uuhta olen ajatellut, miltä kuulostaa?
Lannan tyhjennys vanhoista tiloista ainakin on hankalaa, etenkin kun on olemassa etukuormaaja traktori, mutta etukuormaajahan ei navettaan mahdu.
Mies kyllä sanoo, että jos vaihtoehtona on uuden lampolan rakennus kuusi kuukautta, tai lannan mättö kolme päivää - kumman valitsen, ja etenkin kun hän ne molemmat tulisi tekemään.
Haluaisin kuuulla kommenttejanne!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pirre
|
 |
« Vastaus #1 : 04.09.05, 23:22 » |
|
Vanhan navetan kosteus riippuu täysin siitä, millainen navetta on kyseessä. Kivi/tiilinavetta on käsittääkseni helposti liian tiivis eikä sinne kai helposti saa lisätuuletusta järjestettyä. Hirsinavettaan taas ei ole kovinkaan vaikeaa tehdä tuuletusta asianmukaiseksi. Jos minä saisin valita, käytänkö vanhaa navettaa vai tekisinkö uuden lampolan alusta asti, niin ei montaa sekunttia kuluisi pohdintaan  Tässä kun on tullut kokemusta ennenkaikkea turhan työn tekemisestä, kun mikään ei ole järkevästi toimivaa (lannanluonti, vedet, rehujen säilytys toisessa rakennuksessa, katolta oven eteen tippuva lumi jne...) niin on muutamaan kertaan tullut ajatelleeksi sitä, miten paljon helpommalla pääsisi toimivissa ympyröissä. Väittäisin, että esim. meidän tämän hetken systeemeihin verrattuna (nyt reilut 20 päätä) hoitaisin uudessa lampolassa samassa ajassa vähintään 60 eläintä samalla vaivalla kuin nyt nämä. Eli siis toimivuuteen kannattaa panostaa, korjasi sitten vanhaa tai rakensi uutta. Tosin, jos tekee pari vuotta ensin hommia vanhassa rakennuksessa, niin ainakin uutta tehdessään tietää tarkkaan, mitä uudessa pitäisi olla paremmin ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 05.09.05, 02:10 » |
|
Mulla on käytössä vanha navetta ja olen siihen tyytyväinen muilta osin, paitsi että lannanluonti on raskasta ja tilat hieman turhan sokkeloiset mun makuuni. Riippuu toki aika paljon navetasta. Meillä esim. ilmastointi pelaa suht. näppärästi: katolle vie iso lehmille tarkoitettu ilmastointihormi. Se on liian "tehokas" lampaille, mutta olen yksinkertaisesti tukkinut osan hormin suusta styroxilla. Samoin en pidä auki kaikkia niitä ilmanvaihtoluukkuja, joita lehmille on pidetty.
Onko tuo vanha navetta sellainen, että siihen ei saa yksinkertaisesti tehtyä traktorin tai edes kauhan mentävää lantaluukkua? Turha mun mielestä rakentaa uutta, jos vanhan voi remontoida mieleisekseen. Eihän mahdollisen ilmastointihormin rakentaminenkaan ole kustannus eikä mikään uuden lampolan rinnalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #3 : 05.09.05, 07:22 » |
|
Meillä remontoidaan vanhaa navettaa aika ronskilla kädellä ;D Viime kesänä me tuimme koko navetan uusilla pystytolpilla ja laitoimme uuden peltikaton. Tänä keväänä me purimme maan tasalle puolet navetan seinistä, teimme hurjan maansiirto-operaation siellä sisällä, rakensimme uudet anturalinjat jne. Lisäksi teemme minulle oman lämpimän valvomon, jonne mm. tulee lämmin vesi ja jossa pystyn lypsämään vuohet. Tuloksena pitäisi olla traktorilla tyhjennettävissä oleva pihatto-tyyppinen systeemi. Meille jää (tarkoituksella) toiseen puoleen navetasta viisi erillistä karsinaa. Yhdessä tai kahdessa asuu pässejä (meillä on niitä aika monta). Yhteen menee vuohet. Loput jäävät poikimiskarsinoiksi + mahdollisia sairastapauksia varten. Lisäksi teemme n. 80 neliön lisäsiipeä, jonne pääsee traktorilla tuomaan vaikka millaisia rehupaaleja tms. Se on erittäin helposti muunnettavissa kokonaan lampolaksi, jos homma karkaa käsistä  Nyt siihen saa hätätapauksessa laitettua lisätilaa vaikkapa karitsoille keväällä! Kustannukset ovat jääneet todella paljon edullisemmiksi kuin uutta rakentaessa ja lopputulos on persoonallinen  En vaihtaisi kokonaan uuteen. Jos kiinnostaa kuulla liäää hullusta projektistamme niin kysy vaan.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.09.05, 07:24 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #4 : 05.09.05, 10:13 » |
|
Kiitos vastauksistanne!
Meidän navetta on betoninavetta: vanha osa 50-luvulta ja uusi osa n. 80-luvulta. Osittainen ongelma on se, että navettaa on jo otettu muuhun käyttöön: korkeammassa osassa siis hepan ja ponin karsinat ja pienkanala myös oma tilansa. Karjakeittiö ja sen takana ex-sauna, joka toimii hunajalinkoomona.
Mahdollista lammastilaa jäisi n.70 neliötä - monelleko riittää?
Heinä- ja rehusuuli on kiinni navetassa, on tilava.
Tuskin traktorin kauhaakaan saisi sisään navettaan. Lampaat kyllä pääsisivät hyviin ulkoilemaan ns. lantalan ovesta.
En tiedä miten ilmanvaihtoa täytyisi parantaa.
Hienoa kuulla kertomuksianne - Aulimaija:voitko linkittää joskus kuviakin?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #5 : 05.09.05, 10:34 » |
|
Eläinsuojelulakien mukaan tuohon tilaan mahtuisi n. 45 lammasta, mutta siinä ei ole kyllä sitten huomioitu poikimiskarsinoita, sairaskarsinaa ja pässien sijoittelua. Oletko varma siitä traktorin kauhasta? Siis että seinä ei kestäisi, jos siihen tekisi kauhan mentävän aukon? Tälläinen muutostyö ei varmasti olisi halpa, mutta luulisi tulevan halvemmaksi kuin uuden rakentaminen. Toisaalta, uuden lampolan hinnalla luo kyllä lantaa aika kauan ihan kivalla tuntipalkalla. : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #6 : 05.09.05, 13:12 » |
|
Missä asut? Jospa voisit vaikka jossain vaiheessa syksyä tulla meillä käymään  Vielä ei kannata tulla kun homma on kesken vielä jonkin verran.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #7 : 05.09.05, 16:05 » |
|
Asun Hämeenkyrössä.
Soittelin lammasneuvojalle, joka rohkaisi menemään myös tutustumiskäynneille.
Soitin myös lomitussihteerille: maksutonta vuosilomaakin saisi 24vrk, jos on yli neljä eläinyksikköä. Oli autossa, eikä ollut varma että onko yksi ey kymmenen lammasta, mutta humma, poni ja kanatkin lasketaan.
Lomitussihteeri kuulosti oikein ilahtuneelta, että joku uusikin aloittaisi, kun on niin laskeva trendi karjatiloilla. Meidän tien päähän näkyy kyllä kolmen talon karja.
Olisiko tosissaan ideaa ryhtyä lampuriksi sillä idealla, että saisi merkittävää lisätuloa? Vaihtoehtona esim. se, että tuottaa pelloilla hevosheinää myyntiin?
Mutta jos sen lomittajankin saisi, niin minähän jo melkein siitä ilosta otan muutaman kymmenen lammasta. että saisi noille kaviokkaille hoitajan.
Ja jos haikara vielä vierailee, niin sittenhän lomittaja olisi päivittäin, vai?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #8 : 05.09.05, 16:32 » |
|
Ajattelitko kasvattaa pelkkiä harmaksia vai mitä? Millainen tuotantosuunta sulla on mielessä- liha, villa tms? Mistä ne sun harmakset ovat - Jämsästäkö?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.09.05, 16:34 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #9 : 06.09.05, 16:45 » |
|
Jämsästä on harmakset. Koko lampuriksi ryhtyminen uusi ajatus, ja täysin keskeneräinen.
En ole ajatellut muiden kuin harmasten hankintaa, vielä ainakaan. Onko muita mahdollisia tuotantosuuntia kuin liha?
Jossain muussa keskustelussa joku kirjoitti, että harmaat tukineen hyviä; ei tarvtse ruokkiá paljoa kun eivät kasva kumminkaan. Mitä mieltä olette ko kommentista?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #10 : 06.09.05, 17:58 » |
|
Onko muita mahdollisia tuotantosuuntia kuin liha? Jossain muussa keskustelussa joku kirjoitti, että harmaat tukineen hyviä; ei tarvtse ruokkiá paljoa kun eivät kasva kumminkaan. Mitä mieltä olette ko kommentista?
Tuotantosuunnissa rajana on mielikuvitus. Meillä on harmaksia ja tuotamme pääasiassa muuta kuin lihaa  Jotkut harmakset ovat todella pienikokoisia, mutta omiini olen vallan tyytyväinen. Eihän ne toki paini samassa sarjassa kuin tekut tai edes valkeat suomenlampaat  Minkä painoisia sun harmakset ovat?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #11 : 06.09.05, 18:47 » |
|
Kiitos vastauksistanne!
Meidän navetta on betoninavetta: vanha osa 50-luvulta ja uusi osa n. 80-luvulta. Osittainen ongelma on se, että navettaa on jo otettu muuhun käyttöön: korkeammassa osassa siis hepan ja ponin karsinat ja pienkanala myös oma tilansa. Karjakeittiö ja sen takana ex-sauna, joka toimii hunajalinkoomona.
Mahdollista lammastilaa jäisi n.70 neliötä - monelleko riittää?
Heinä- ja rehusuuli on kiinni navetassa, on tilava.
Tuskin traktorin kauhaakaan saisi sisään navettaan. Lampaat kyllä pääsisivät hyviin ulkoilemaan ns. lantalan ovesta.
En tiedä miten ilmanvaihtoa täytyisi parantaa.
Minkalainen tuo teidän heinäsuuli on ? Mahtuuko sinne traktori ? Kuten huomaat, lähes jokainen painottaa sitä, että lannanluonti käsin ON raskasta hommaa, siihen kannattaa todellakin kiinnittää huomiota. Ehkä lampaat voisikin sijoittaa sinne heinäsuuliin. 70 neliötä kokoisesta huoneesta lohkeaa kuitenkin ruokintalaitteisiin lisäksi noin 5 neliötä ja luultavasti pitää varata noin 5 neliötä johonkin muuhun (käytävä ? , eteinen ? tms) jolloin 60 neliöön sijoittuisi mukavasti 20 uuhta , eläinsuojelun vaatima minimiraja 2 neliötä on turhan pieni , tuo 3 neliötäkään ei niin kovin ruhtinaallinen ole. Tuosta lomituksesta , paljonkohan lomitussihteeri laskee ajallisesti lomituksen kestävän tuollaisessa 20 uuhen lampolassa kun meillä lomitus saa kestää 4,5 tuntia. Meillä on uuhia 320 ja parhaimmillaan 800 eläintä. Lomittaja ei saa tehdä mitään muuta kuin pakolliset eläinten hoitotyöt, karitsointiaikaan ei saa olla lomalla (vain poikkeustap) ja keritsemistä varsinkaan ei lomittaja tee, eli kaikki aikaa vievät työt on karsittu pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #12 : 06.09.05, 18:59 » |
|
Kaverilla on 7 hepoa ja 20-30 uuhta + iso läjä karitsoita. Heillä muistaakseni on tuo samainen 4,5 tuntia kuin Riitalla. Koko lomitusaika taitaa mennä lannan luomiseen käsin :  Ei se lomitus kovin autuaaksi taida tehdä.... Olen samaa mieltä, että tuohon kuuteenkymmeneen neliöön voisi aivan maksimissaan ajatella kahtakymmentä uuhta. Olen itse laskenut laittavani 80 neliön pihattoon max 25 uuhta, joista osa ei luultavasti tule poikimaan. Pässeille, sairaskarsinalle, kahdelle vuohelle jne jää suunnilleen toiset 80 neliötä. Syksyllä tilaa on ruhtinaallisesti kaikille, mutta keväällä karitsoiden synnyttyä paikat luultavasti repeävät liitoksistaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #13 : 06.09.05, 22:49 » |
|
Täällä on antoisaa pohdiskelua! Mies ei hevin luovuttaisi suulia lampaille: on heinä- ja työkone varastona - niin rakennusmateriaalia yms. Minusta se on niin iso, että osa joutaisi lampaille.
Entä jos karitsoittaa puolet syksyllä ja puolet keväällä, ja syksyllä karitsoivat laittaa sisälle ja loput suuliin - ja keväällä toisin päin.
Ehkä sitä navetan takaseinää voisi purkaakin, jotta traktorin kauha mahtuu sisään.
Lampaiden ruokailutilan voisi järjestää entisen lantalan lipan alle, muulloin kuin karitsointiaikaan.
Kävin tänään naapurikylän vanhaa lampuria haastattelemassa: olo sitä mieltä, että savustetulle lampaanlihalle olisi rajattomasti kysyntää. Teurastuttaisi kotona ja savustaisi.
Myydä kuulemma saa, mutta ei markkinoida - onko tosissaan näin? Ja hänen mukaansa myynti kyllä sujuisi.
Tämä reilusti EU-yli-ikäinen lampuri jo kauppasi minulle katrastaankin! Ei ole viiteentoista vuoteen edes hakeut tukia, sanoi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #14 : 07.09.05, 07:23 » |
|
Myydä kuulemma saa, mutta ei markkinoida - onko tosissaan näin? Ja hänen mukaansa myynti kyllä sujuisi.
Kyllä se on niin, että muualla kuin teurastamossa teurastettu liha on kaikki syötävä itse. Jos myy sellaista lihaa, jota ell ei ole tarkastanut niin tekee vastoin määräyksiä. Moni kuitenkin viis veisaa näistä jutuista. Olen kuullut esim. sellaista, että karitsa myydään naapurille elävänä juuri ennen kuin se saa napin otsaan (omassa pihassa) :  Säännöt taitavat olla tehtyjä kierrettäviksi.... Kävin tänään naapurikylän vanhaa lampuria haastattelemassa: olo sitä mieltä, että savustetulle lampaanlihalle olisi rajattomasti kysyntää. Kotimaiselle lampaan lihalle on kyllä kysyntää munkin kokemuksen mukaan ihan kivasti. Oli se sitten savustettua tai ei. Savustaako se naapuri niitä itse jossain saunassa?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 07.09.05, 07:27 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|