|
Alokas Korpinen
|
 |
« : 03.09.05, 17:25 » |
|
Eli onko kukaan suorittanut pässikaritsan kastrointia itse,ja millä keinolla..rapakon takana tekevät sitä ilm.paljonkin,mietiskelin onko se Suomessa aina ell-keikka vai onko kokemusta esim.kuminauhoista tai pihdeistä arvon lampureilla ???Piti laittaa tuo naama kun kysymysmerkki ei toimi näppiksellä hehe..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 03.09.05, 17:52 » |
|
Eläinsuojelulaki kieltää kuminauhakastraation. Eläinsuojelulaissa sanotaan lisäksi:
"Pätevä henkilö saa kastroida Burdizzon-pihdeillä alle kuuden viikon ikäisen lampaan." ja suositus: "Karitsoiden kastrointia vältetään".
Itse en missään nimessä kastroisi pässejä itse pihtien kanssa, kun eläinlääkärikin käyttää toimenpiteessä puudutusaineita ja siitä huolimatta eläimet ovat jonkun aikaa kivuliaita.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #2 : 03.09.05, 18:21 » |
|
Mä tiedän, että jotkut lampurit käyttävät kuminauhoja vaikka ne ovat kiellettyjä. Itse en käyttäisi kun kerran pässit pärjäävät todella hyvin omiensa parissa. Meillä on pässeille oma laidun siis.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Alokas Korpinen
|
 |
« Vastaus #3 : 03.09.05, 19:13 » |
|
Ohho,en minä sitten kyllä moiseen puuhaan ala..menee eläinlääkärin hommaksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #4 : 03.09.05, 21:30 » |
|
Mutta miksi ihmeessä sä edes haluat kastroida pässin ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #5 : 03.09.05, 22:02 » |
|
Minä haluaisin kastroida pässikaritsat, koska minulla on niin vähän laitumia nyt. Saisivat olla koko kesän yhdessä laumassa ja silti syksyllä uudelle ostopässille jäisi "töitä". t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #6 : 04.09.05, 08:18 » |
|
Itse taas pidän mielelläni pojilla pallit, jotta ne pääsevät mahdollisesti syksyllä toiselle tilalle töihin  Pallittoman pässin (lähes ainoa) kohtalo on paistina. Vuohipukkeja sentään ostetaan seuralaisiksi, mutta pallittomalla pässillä harva tekee mitään.... Jos laitumista on pulaa, niin eikö pässeille voisi tehdä omaa pienempää jaloittelutarhaa kesän ajaksi? Vai onko siitä liikaa vaivaa? Mulla on laitumien ohella ollut kaksi tarhaa, joissa olen pitänyt sellaisia lampaita jotka eivät ole kuuluneet mun mielestäni laitumelle (mm. kaksi tuttipullovauvaa ja harhaileva pässi  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Alokas Korpinen
|
 |
« Vastaus #7 : 04.09.05, 09:24 » |
|
Vuona tuli uuhen mukana jonka ostimme kuolleen Tildan tilalle.On todella pieni ja heiveröinen joten emme jälkeläisiä siltä toivo,mutta olisi ollut mukavaa jos se olisi voinut olla muun katraan mukana,lemmikkilampaana,kunhan on varttunut hieman-siinä syy kastraatiomietteisiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 04.09.05, 09:34 » |
|
Tuossa tapauksessa kannattaa käyttää eläinlääkärillä kastroitavana. Alle 3 kk ikäisen eläimen kastrointi on tosi edullista. Meillä kastroitiin 2 viikkoinen pukkikili eläinlääkärin toimesta ja maksoi 25 euroa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #9 : 06.09.05, 19:44 » |
|
Varmaan oikealla kunnon lammastilalla on järjetöntä viedä pässeiltä palleja, mutta pitää muistaa että onhan meitä pikku harrastelijoitakin täällä joukossa ;D Meilläkin Onni kastroitiin just sen takia, että voidaan pitää se sitten lemmikkinä, muiden kanssa samassa ryhmässä eikä tarvitse hoitaa erikseen omassa putkassaan asuvaa yksinäistä pässiä  Jos osaan laitan tuonne albumiin kuvat Onnin isästä Allanista sekä Onnista itsestään. Aika söpöliinejä vai mitä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #10 : 06.09.05, 19:57 » |
|
Jopa on isässä ja pojassa samaa näköä  Ovatko kropaltaan ja villaltaan miten identtiset myös?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #11 : 06.09.05, 20:28 » |
|
Hei, osasin  Onni on pitempirunkoinen kuin Allan, joka on enemmän sellainen pyllerö :  Onnin emo Lempi (rauhahänenjauhelihalleen) oli pitkärunkoinen missityyppi. Lempillä oli pitempi naamakin, Onnillakin on pitempi naama kuin Allanilla. En osaa noita karvatermejä mutta Allanin villa on minusta enemmän sellaista "kunnon lampaanvillaa" kuin Onnin. Onni on perinyt emältään sellaisen ihme "lierun" ja "narumaisen" villan. Lähetettiin kyllä Lempin nahka muokkaamoon mutta mulla ei ole suuria odotuksia sen suhteen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #12 : 06.09.05, 22:08 » |
|
En osaa noita karvatermejä mutta Allanin villa on minusta enemmän sellaista "kunnon lampaanvillaa" kuin Onnin. Onni on perinyt emältään sellaisen ihme "lierun" ja "narumaisen" villan. Lähetettiin kyllä Lempin nahka muokkaamoon mutta mulla ei ole suuria odotuksia sen suhteen  Voi apua mitä villatermejä :o Minusta kuullostaa itse asiassa siltä, että Onnin villa saattaisi olla vaikka jopa parempaa kuin Allanin villa ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #13 : 07.09.05, 07:50 » |
|
Voi se ollakin ainakin johonkin tarkoitukseen. Saat nähdä sen Lempin taljan sitten joskus, jos siitä jotain tulee. Mää tarkoitin, että Allanin villa on (muistaakseni, en ole vähään aikaan sitä tunnustellut) sellaista tuuheaa pehmoeläimen villaa, sellaista josta voisi varmaan hyvin huovuttaa. Onnilla taas se on suorempaa ja sellaisina suortuvina, en tarkoita että olisi huopunut mutta muuten vähän niin kuin kulahtanut paimentolaismatto  Lempillä oli just samanlainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #14 : 10.03.07, 13:55 » |
|
Siitä Lempin taljasta tuli muuten tämmöttinen. En ole muistanut aikaisemmin laittaa kuvaa. Vaavi ei ole oma, joten rajasin hänet tunnistamattomaksi ;D 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|