AlmaB
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 24.01.08, 16:14 » |
|
Olen siis tullut tähän pisteeseen että on pakko kysyä: Minkalainen karstakone olisi sopiva minulle?
On karstakoneita karhealle villalle ja on karstakoneita hienommalle villalle. Minulla on ahvenanmaanlampaita joiden villat on aika erilaisia mutta kallistuvat karkeampaan. Näin ainakin luulisin. Oikein hienoa villaa en ole ehka koskaan nahnytkaaan (?). Haluan kuitenkin tehda myos hienoaa (ohkasta) lankaa mm karkeasta villasta, pohjavillasta, karitsanvillasta seka sekoittaa pehmeata koiranvillaa joukkoon. Karstaan villaa seka kehraamista että huovutusta varten.
- Saako karhealle villalle tarkoitetulla karstakoneella myös â€hienoaa†tulosta jos ajaa villa/hahtuva tarpeeksi monta kertaa lapi, vai jaako aina osa villasta selvittamatta?
- Kannattaisiko kuitenkin hankkia myllya hienompaa villaa varten ja ehka satsata villan â€esikasittelyyn†kun on karheasta kyse? Toimiiko sellainen?
On valmistajia jotka sanovat etta niilla on malleja myos kaikentyyppiselle villalle. Onko kellaan kokemusta tallaisesta?
- Mikä on maksimipituus villalle minka karstamyllylla voi mukavasti tyostaa?
- Ovatko karstamyllyt pidemman paalle vastannut odotuksianne? Ovatko jaaneet uhohduksiin johonkin nurkkaan? Oletteko jossain vaiheessa ruvenneet ajattelemaan etta olisi sittenkin pitanyt ottaa sahkoisen...
Kertokaa kokemuksianne!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 24.01.08, 16:30 » |
|
Mulla on karstamylly, ei kyllä aavistustakaan mille villalle, mutta pelittää hienosti suomenlampaan villalle. Ongelmia tulee kyllä, jos villa on tosi pitkää. Mun mylly tekee 19 cm levyä eli tää on se isompi malli. Ongelma pitkän villan kanssa on se, että villalevyä on vaikea saada irti ja tosi pitkä kuitu kiertyy helposti sen pienemmän rullan ympärille kokonaan. Mutta kun puhun pitkästä villasta niin tarkoitan TOSI PITKÄÄ, mulla on pari uuhta, joilta tulee sellaista 20 cm pitkää villaa. Se tökkii mulla myllyssä. Voi olla kiinni ihan tekniikasta ja taidosta, mä tiedän olevani sellainen hoppurättäri, etten ehkä malta syöttää sitä tarpeeksi rauhalliseen tahtiin.
Nyt kun mietin asiaa, niin olisin ostanut sähköisen myllyn. Veivaaminen on aika raskasta ja aikaa vievää, vaikka homma käsikarstauksen päihittää mennen tullen nopeudessa.
Mulla on valitettavasti jäänyt mylly viimeisen puolen vuoden aikana nurkkaan pölyttymään, kun en ole ehtinyt pestä villoja. Olen myynyt karstalevyjä eteenpäin ja yleensä ihmiset ovat tahtoneet huovutusvillan pestynä (vaikka huovutusominaisuudet on parhaat naturalissa). Omaan käyttöön karstaan villat pesemättömänä, kulkee paremmin myllyssäkin. Mutta KUKA MYISI MULLE SITÄ AIKAA?!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #2 : 25.01.08, 18:53 » |
|
Samaten minä olisin ottanut sähköversion jos olisin ymmärtänyt sen käytöstä ostaessani. (käytössä lähes päivittäin) Oma myllyni on Louet ja kapeampi malli, ja luulisin että ei ole ihan hienolle villalle tarkoitettu. Nyt mies on virittänyt oman myllyni sähköiseksi ja suosittelen sitä valmiiksi sähköistetyn ostoa jos muuten on mahdollista. Käsipelinäkin mylly toimi, mutta voiman puutteessa oli vähemmällä käytöllä ... toisaalta kun on hyvin karstattua villaa riittävästi niin viitsii innostua suuristakin huovutuksista ja kehräyksistä ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
AlmaB
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #3 : 27.01.08, 00:08 » |
|
Löysin verkolta joitakin vastauksia omiin kysymyksiini http://www.nordlander.nu/standard.htmlLouetin mylly jossa on vaihtoehtona karkeampi piikkimatto on tarkoitettu erityisen pitkalle villalle. Siinä on seitseman piikkia per neliosenttimetri. Tavallisessa standardmallisessa on neljatoista piikkia per neliosenttimetri ja sita voi kayttaa monentyyppiseen villaan. Nuo luvut vastaavat aika tarkkan mita on minun kasikarstoissa. Uusissa on seitseman ja suurissa (penkki)karstoissa (kirppislöytö) on noin neljatoista. Suurista huovutustoista minakin tassa haaveilen...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #4 : 27.01.08, 00:14 » |
|
Meillä on myynnissä sekä karkealle villalle että hienolle villalle tarkoitettua Louetin myllyä. Kokeilin testimielessä laittaa karkean villan myllyyn oikein hienoa suomenlampaan villaa. Karstaus onnistui, mutta pienempi rulla veti villaa huomattavan määrän itseensä. Itse karstaustulos oli kuitenkin ihan hyvä. Olen suositellut karkeampaa piikkimattoa ahvenanmaanvillalle ja suomenlampaille tuota hienon villan myllyä. Nettikaupassa ei ole näkyvissä karkeampaa mattoa, mutta meillä on niitäkin myllyjä useampi varastossa. Kapeampaa myllyä saa ainoastaan tiheämmällä matolla. Käsikarstoissa löytyy samalla tavalla kahta erilaista piikkimattoa. Ja sitten siitä sähköstä. ... eli valmiiksi sähköisen myllyn ostossa jarruttelee varmasti lähinnä hinta. Tilaamalla kuitenkin sellaistakin on tarjolla. ps. jos täällä on joku pellepeloton niin minulta saa myös tilattua pelkkää piikkimattoa sen verran kuin tarvitsee 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.01.08, 00:18 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
AlmaB
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 28.01.08, 23:47 » |
|
Enta letko kokeillut tehda painvastoi, eli laittaa ahvenanmaanlampaan villaa siihen hienompaan. Miten silloin kay?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #6 : 28.01.08, 23:56 » |
|
En ole kokeillut, mutta onnistunee kyllä. Ahvenanmaanlampailla vaan on kovasti erilaisia villoja. Haluaisitko että kokeilen mahdollisimman karkealla ja melko pitkällä? Kovin pitkää mulla ei ole.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
semppu
|
 |
« Vastaus #7 : 29.01.08, 00:16 » |
|
Mää karstasin Pauliinan hienolle villalle tarkotetulla myllyllä mun mielestä aika paksua ja pitkääkin villaa, samoin plätän hienompaa. Ja kummatkin sujui ihan hyvin... :-\En nyt tiiä kumpi mun pitäis oikeastaan hankkia, kun tykkään tuosta turkislammastyyppisestä villasta. ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #8 : 29.01.08, 09:12 » |
|
Riinalla on itse asiassa kokemusta pitemmältä ajalta siitä miten karkeampi villa käyttäytyy hienon villan koneessa. Useammalla hänen lampaallaan on "ahvenanmaanlammastyyppinen" villa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
AlmaB
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 29.01.08, 23:03 » |
|
Ahvenanmaanlampailla vaan on kovasti erilaisia villoja.
Niinpa! Ja peitekarvan ja pohjavillan suhde mm vaihtelee.
Haluaisitko ett? kokeilen mahdollisimman karkealla ja melko pitk?ll??
Se juuri olisi tarkeata tietaa. Tai oliko Riinan vastus jo vastaus tahan?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #10 : 29.01.08, 23:09 » |
|
Se juuri olisi tarkeata tietaa. Tai oliko Riinan vastus jo vastaus tahan?
Onko Riina siis vastannut tähän?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
AlmaB
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 30.01.08, 19:52 » |
|
JOS hänen myllynsa on hienommalle villalle ja JOS hän suomenlampaalla tarkoitti sellaisia joilla on ahvenanmaanlampaantyyppinen villa niin silloin hän on ehkä vastannut  Taidanpa kallistua siihen karkeampaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #12 : 30.01.08, 23:12 » |
|
En ollut huomannut tätä keskustelua aiemmin, mutta mulla siis on suomenlampaita, joilla on juurikin ahvenanmaanlampaantyyppinen villa ja myllyni on siis hienolle villalle. Tämä pitkä ja karkea villa ei mun mielestä pelitä yksiin myllyn kanssa kovin hyvin. ONNISTUU, mutta on työläämpi, ks. aikaisempi viestini tässä ketjussa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mansikka
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 16.02.08, 14:16 » |
|
Osaisiko joku viisaas kertoa minulle, että mistä Suomessa saisi ostaa tälläisen karstakoneen (käsikäyttöinen) ja mitähän sellainen mahtaisi maksaa?  (Onkos Aulimaijalla vielä myynnissä?)
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 16.07.08, 11:19 kirjoittanut mansikka »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #14 : 16.02.08, 14:31 » |
|
Onhan noita karstamyllyjä varastossa aika läjä  Katso hinnat kotisivuiltamme. Jos on jotain epäselvää niin meilaa tai laita yksäriä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|