23.05.12, 11:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lampaan rekisteröinti ja tuhat muuta kysymystä  (Luettu 645 kertaa)
Lystikäs
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 15.01.08, 13:34 »

Rakkaalle Lysti-lampaalleni on löytynyt sulhanen. Hän on täysin ruskea suomenlammaspässi Joonas.  :-* Näin ollen minun mielessäni myllertää tuhat kysymystä.

Lysti, sen enempää kuin Joonaskaan eivät ole rekisteröityjä (heillä on vain yhdet korvamerkit), mutta on tiedossa, että ovat puhtaita suomenlampaita (samalla kasvattajalla monta sukupolvea). Voinko koskaan saada rekisteröityä Lystistä peritytyneitä karitsoja ja jos voin, niin missä vaiheessa? Ts. kuinka monta sukupolvea täytyy olla tiedossa ja onko rekisteröintiasiassa oltava tiedossa vielä muita asioita? Haaveeni olisi alkaa teettää ruskeita suomenlampaita ihan pienellään vaan, mutta onko se ihan pöhkö idea, kun nämä kantauuhi ja -pässi eivät ole nyt rekisterissä? Toinen vaihtoehto minulla on teettää karitsoita vain omaksi ilokseni. Sekin on varmasti ihan hyvä vaihtoehto.  silmänisku

Lisäksi minua kiinnostaisi osallistua laaduntarkkailuun. Kuinka se tapahtuu käytännössä ja mitä siitä asiasta on hyvä tietää?

Näistä voi olla täällä jo monta topicia, mutta en löytänyt nopesti etsien vastauksia kysymyksiini ja siksi päätin kirjoitella ihan oman aiheen. En tiedä muistaako kukaan, Lysti karkasi joulukuussa ystävänsä Rusinan kanssa itsenäisyyspäivän viettoon ja sai minulle melkein sydänkohtauksen tempauksellaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Meillä menee loistavasti. Lysti on varsin persoonallinen nuori neito. Hän ajaa koiraamme takaa ja on hetkittäin jopa nopeampi ohittaen koiran. On myös olevinaan ovela ja "harhauttaa" koiraamme pomppimalla tasajalkaa siksakkia sen edessä.. Koira pesee säännöllisesti Lystin korvat ja he syövät yhdessä porkkanoita ja kurkkua. Eli siis koiranikaan ei ajele täysillä valoilla...  silmänisku Suloisia ja rakkaita ovat silti molemmat. Ai niin, syystä tai toisesta Lysti näyttää myös joskus kieltä, en tiedä onko se lampaiden huumoria vai mitä, mutta olen huomannut villapalloni illistelevän minulle.

Nyt on taas jatkettava töitä, mutta olisi kiva, jos joku innostuisi kertomaan minulle vastauksia mieltäni askarruttaviin asioihin.
Mukavaa päivänjatkoa!
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 15.01.08, 14:09 »

Lampaiden rekisteröinnistä Suomessa huolehtii ProAgria.
Tätä järjestelmää kutsutaan lampaiden tuotostarkkailuksi.
Periaatteessa rekisteriin saa lampaan ilmoittamalla syntymäpäivän ja värin, mutta katu-uskottavuutta suomenlampaana lisää jos voit ilmoittaa myös sukua taaksepäin mahdollisimman pitkälle, ehkä jollakin esivanhemmista löytyy rekisterinumero, eli idlas?
Ostin itselleni pässin vuonna 2003. Sillä ei ollut tarkkailupapereita ja polveutumistodistusta. Jos olisin halunnut, niin olisin vain ilmoittanut tämän pässin tarkkailuun ja saanut sille idlaksen, mutta en sukutietoja. Olin kuitenkin kiinnostunut sen vaiheista ja kysyin myyjältä sen syntymätilan tiedot.
Soitin pässin kasvattajalle ja kysyin polveutumistietoja, ja niinhän ne löytyivät pienen haeskelun jälkeen. Kun sain vanhempien tiedot ja osoittautui, että molemmat vanhemmat olivat ostoeläimiä ja kotoisin tarkkailutilalta.
Molemmat lampurit olivat jo lopettaneet lampaanpidon ja kun soittelin heille, löytyi kuitenkin arkistoista lampaiden idlakset.
Tämän jälkeen soittelin rekisteriä ylläpitotaholle maatalouden laskentakeskukseen ja ilmoitin vanhempien värit ja syntymäpäivät ja vielä nuo idlakselliset isovanhemmat.
Nyt kun katsoo pässini sukupuuta niin siitä tuli ihan kelpo, vaikka alunperin ostinkin "sian säkissä", varsinkin uuhilinja on vallan harvinainen, sitä ei ole kun muutamalla tarkkailutilalla. Kasanovan sukupuu
Myöhemmin möin Kasanovan eteenpäin, mutta tänä keväänä meille on tulossa sen ruskea poika takaisin säilytykseen.

Että kun vähän tekee salapoliisityötä ja soittelee, niin saa paljon irti eläimistään. Lampurin perusvika on se, että ne ei koskaan hävitä kirjanpitojaan, niiden tekoon ja ylläpitoon on nimittäin uhrattu paljon tunteja hymy

Itse lampaiden tuotostarkkailuun liittyminen ja ylläpito on maksullista, jos en väärin muista, niin ensin on perusmaksu ja sitten eläinkohtainen parin euron maksu, meillä menee muitaakseni pari sataa euroa vuodessa (ihan muistin varaan perustuva)

Itse olen rakennellut lampaille internetsovelluksen rekisteristä, joka on maksuton, mutta ei siis virallinen.
www.lammaskauppa.com Sinne voi lisäillä eläimiään esim. tämän lomakkeen kautta, mikäli eläimillä ei ole rekisteröintinumeroa, niin lomakkeeseen ilmoitetaan EU-tunnus
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: