Lampaiden rekisteröinnistä Suomessa huolehtii ProAgria.
Tätä järjestelmää kutsutaan lampaiden tuotostarkkailuksi.
Periaatteessa rekisteriin saa lampaan ilmoittamalla syntymäpäivän ja värin, mutta katu-uskottavuutta suomenlampaana lisää jos voit ilmoittaa myös sukua taaksepäin mahdollisimman pitkälle, ehkä jollakin esivanhemmista löytyy rekisterinumero, eli idlas?
Ostin itselleni pässin vuonna 2003. Sillä ei ollut tarkkailupapereita ja polveutumistodistusta. Jos olisin halunnut, niin olisin vain ilmoittanut tämän pässin tarkkailuun ja saanut sille idlaksen, mutta en sukutietoja. Olin kuitenkin kiinnostunut sen vaiheista ja kysyin myyjältä sen syntymätilan tiedot.
Soitin pässin kasvattajalle ja kysyin polveutumistietoja, ja niinhän ne löytyivät pienen haeskelun jälkeen. Kun sain vanhempien tiedot ja osoittautui, että molemmat vanhemmat olivat ostoeläimiä ja kotoisin tarkkailutilalta.
Molemmat lampurit olivat jo lopettaneet lampaanpidon ja kun soittelin heille, löytyi kuitenkin arkistoista lampaiden idlakset.
Tämän jälkeen soittelin rekisteriä ylläpitotaholle maatalouden laskentakeskukseen ja ilmoitin vanhempien värit ja syntymäpäivät ja vielä nuo idlakselliset isovanhemmat.
Nyt kun katsoo pässini sukupuuta niin siitä tuli ihan kelpo, vaikka alunperin ostinkin "sian säkissä", varsinkin uuhilinja on vallan harvinainen, sitä ei ole kun muutamalla tarkkailutilalla.
Kasanovan sukupuuMyöhemmin möin Kasanovan eteenpäin, mutta tänä keväänä meille on tulossa sen ruskea poika takaisin säilytykseen.
Että kun vähän tekee salapoliisityötä ja soittelee, niin saa paljon irti eläimistään. Lampurin perusvika on se, että ne ei koskaan hävitä kirjanpitojaan, niiden tekoon ja ylläpitoon on nimittäin uhrattu paljon tunteja

Itse lampaiden tuotostarkkailuun liittyminen ja ylläpito on maksullista, jos en väärin muista, niin ensin on perusmaksu ja sitten eläinkohtainen parin euron maksu, meillä menee muitaakseni pari sataa euroa vuodessa (ihan muistin varaan perustuva)
Itse olen rakennellut lampaille internetsovelluksen rekisteristä, joka on maksuton, mutta ei siis virallinen.
www.lammaskauppa.com Sinne voi lisäillä eläimiään esim.
tämän lomakkeen kautta, mikäli eläimillä ei ole rekisteröintinumeroa, niin lomakkeeseen ilmoitetaan EU-tunnus