23.05.12, 11:23 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pölyävä heinä?  (Luettu 1981 kertaa)
Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 14.01.08, 10:50 »

Aamusella avasin uutta paalia heinää päkäpäille ja voi tauti, mikä pöly siitä pelmahti! Haistelin heinää, mun nenä ei siitä hometta tai sellaista ummehtynutta tuoksua löytänyt. Menin vielä pihalle ja tutkin päivänvalossa korsia, eikä ne näyttäneet homeisilta. Korret olivat kyllä litistyneitä kun vertasin niitä toiseen paaliin, jonka sitten vielä korkkasin.

Voiko tuollaista pölyävää heinää tarjoilla? Mä linttasin ne nyt tonne aitaukseen, levittelin niitä maahan sellaiseen kohtaan mikä on ihan mössöä suojakelillä. Maatuvatpa ajallaan edes sinne.

Pölyääkö kuiva heinä aina? Edes vähäsen? Muistelin että heinänuhainen siskoni aina pentuna hieroi nenää ja silmiä, kun oltiin naapurilla heinänteossa.
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
heini
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 14.01.08, 12:14 »

Me olemme saaneet naapurin ravihevostilalta pölyävää heinää, jota eivät voi hevosilleen syöttää. Hevosille pölyävä heinä aiheuttaa helposti kurkunpääntulehdusta, lampaat ei käsittääkseni ole niin herkkiä.
Heinä ei kuitenkaan ole koskaan ollut homeista.
Itse olen heinää pöllytellyt ulkona ennen kuin olen tarjonnut lampaille. Pikkupaalit olen avannut ulkona ja heitellyt niitä vähän. Ison pyöröpaalin purin ulon, löyhyttelin niitä talikon kanssa ja kasasin sisälle läjäksi. Suurin osa pölystä lähti tällä.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 14.01.08, 14:31 »

Mä en mielelläni syötä pölisevää heinää, vaikka siinä ei näkyisikään hometta. Maittaa huonosti ja voi aiheuttaa hengitystieongelmia. Mutta riippuu vähän mikä siinä heinässä pölisee, kannattaa siis tutkia paali läpi. Jos heinä on niin lehtevästä kasvustosta paalattua, esim. joku missä on seassa apilaa, niin se pölinä voi olla tulla siitä, että ne apilanlehdet ovat murskaantuneet ihan jauhoksi. Usein pölinä johtuu myös siitä, että paali on myöhään korjattua ja siinä on pitkällä tähkävaiheessa ollutta timoteitä, josta irtoaa siemenet. Mun mielestä kahden jälkimmäisen heinän syöttö ei ole niinkään ongelmallista (paitsi villan roskaantumisen kannalta) kuin sellaisen paalin, joka pölisee ilman näkyvää syytä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Nuukki tässä

« Vastaus #3 : 14.01.08, 15:42 »

Minua myös arveluttaa pölisevän heinän syöttäminen, kasteltunakin, vaikka pöly olisi muuta kuin hometta. Joskus ahkera pöyhiminen heinänteossa irrottaa heinän sekaan ainakin savisilla mailla "maapölyä". Homeen hajun ja itiöt erottaa kyllä selvästi muusta pölystä. (Mennyt syksy on varmaan yhden jos toisenkin varastossa saanut paalit homehtumaan ainakin pinnasta...  :-\ )
tallennettu
Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 14.01.08, 15:49 »

Näyttää heinä tuolla aitauksessa maistuvan, siellä on mammat ja Lempi ulkoilemassa. Pöly leviää taivaan tuuliin. Ja nyt näyttää tihuuttavan eli sinne se pöly sitoutuu.
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #5 : 14.01.08, 18:53 »

Minä en syötä pölyävää heinää A) oman terveyteni takia, B) eläinten terveyden takia. Home ei läheskään aina näy minään läntteinä paalissa , vaan juuri tuollaisena pöllähtelynä, kun on hiukka liian kosteana pantu pakettiin. Meille tuli hyvät heinät kun osattiin panna oikeana aikana paalaten, kun monet jäi vielä odottelemaan "parempia säitä" silmänisku
tallennettu

Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 14.01.08, 22:28 »

Minä en syötä pölyävää heinää A) oman terveyteni takia, B) eläinten terveyden takia.

Itselle kyllä tuo A) on oleellinen, B) hoituu tarvittaessa teurastamolla... Mutta vakavasti ottaen; viime syksy oli niin märkä, että monella ovat kuivana korjatut heinätkin ottaneet hometta. Kuten meillä; lisäksi PolyTex -olkipaalipeitto ei kasan päällä vaakasuorassa ollessaan pitänyt vettä ulkona. Eli pölisee paikoin aika lailla. Pahimpia paikkoja käsittelen kaiken varalta hengityssuojain päällä - eikä mikään sellainen kertakäyttörätti vaan kunnollinen tiiviisti kasvoja vasten istuva Kemira Safety'n valmistama härveli.

Aiheuttaa itsellä kyllä muutoksia ensi kesän heinänsäilytykseen, niin paljon hiertää korvien välissä noiden käytännön ongelmien lisäksi!

Petri
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #7 : 15.01.08, 01:02 »

Minä en syötä pölyävää heinää A) oman terveyteni takia, B) eläinten terveyden takia.

Petri

Ootkos sä Petri se sama Petri, joka tuolla Agronetin keskusteluissa on?
tallennettu

Bää
Karitsa
**
Poissa Poissa

Nappi lampolan edustalla

« Vastaus #8 : 16.01.08, 18:55 »

Mullakin on joskus pöly ollut ongelmana mutta nyt ei moneen vuoteen ollut pölyävää. Jossain olen kuullut neuvon, että jos ei vettä sada kaatamalla tai lunta niin paalin voi laittaa yöksi ulos niin se kostuu sen verran ettei enää pölyä. Onko kukaan koskaan kokeillut? Kuulostaa ihan järkeenkäypältä oikeastaan  hymy
Ja voihan sitä tietty muutenkin kastella...
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #9 : 16.01.08, 22:17 »

^sillon kun meillä oli 4 hevosen talli niin me laitettiin aina myöhään illalla aamuheinät valmiiks ulos tarhoihin, ei tietenkään jos satoi kaatamalla mutta muuten aina muikea hymy Toimi hyvin. Meidän oma hevonen oli pölyallergikko ja sitä helpotti huomattavasti se että heinät oli yökasteen kostuttamat.
tallennettu

kaarina
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 17.01.08, 22:48 »

Meille antoi vanha maanviljelijä ohjeen, että avaa syötettävän paalin puoliksi, ja kastelee edellisenä iltana suht kunnolla - voi imeä vettä ämpärillisenkin. Ei enää aamulla pölyä, ja jos heittelee vähän merisuolaa, maistuu erittäin hyvin, lähes tuoreen veroisesti. Ollaan koettu, kun on vaikea vaihtaa jo ostettua 1000 paalin heinäerää... ja tänä kesänä itse oltiin korjaamassa, ehdittiin juuri ennen sadetta, joten kiitollisia oltiin kun edes saatiin jotain. surullinen
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 18.01.08, 00:02 »

Mä oon katellu tutulla tallilla,kun hevosen pölyävät heinät annostellaan muovisäkkiin ja sitten kastellaan.Se taisi kuitenkin olla kesähelteillä,nythän se riittää,ettei ulkona peitä avattua paalia.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #12 : 18.01.08, 10:18 »

Annan kevyesti pöllyävää, eli hömpsyttelen ulkona, koska pöllyä on vain yleensä paikoin vähäsen. Mä säilytän heinät ulkona katoksessa, joten ne vähän levitettynä ottaa hiukan kosteutta ilmasta itseensä. Erityisen pöllyävää heinää ei esimerkiksi hevoset suostu edes syömään, lampaat vetää jalkoihinsa myös, joten itsekin osaavat katsoa, etteivät ihan homeista syö. Näin kosteina vuosina ei voi kauheesti valita jos ei ole säilöheinän käyttäjä.

tallennettu

Tuku ja Tirritti
Musta lammas
*
Poissa Poissa

lokoisasti lampolassa

« Vastaus #13 : 19.01.08, 20:41 »

Himpun meilläkin osa paaleista polähtelee...enimpiä pölistelen ulkona ja voi niitä kastellakkin jos haluaa...osin pölinä voinee johtua myös todella myöhäisestä heinänkorjuu ajasta...siemenetkin alko olla jo irtotavaraa, johtusko osa pölinästä siitä ??? Mutta parhaitenhan sen paikanpäällä näkee, mitä kannattaa syöttää  silmänisku
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 20.01.08, 03:54 »

terve,

kakarana hevostalleilla pyöriessä oli sellainen tapa että kaikki heinät aina kasteltiin...silloin kun ei noita lehmänmunaheiniä eikä heinäkuivureita ollut. Heinäpaalit ladottiin lantalan sillalle tai vesikarsinaan, ja laskettiin vettä päälle letkulla useampi tunti, välillä letkun paikkaa siiirtäen. Sitten heinät olivat "syöntimärkiä" kun vesi valui kasan läpi. Heinät eivät olleet homeisia, vaan lehteviä, vihreää heinää....sellaista, mitä hevosmiehet eivät halua. Yksi heinän myyjä täälläpäin totesi hevosheinän olevan hyvää, kun se on sellaista pystyyn kuollutta.

Toinen juttu, millä voi pölyämistä vähentää, on riittävä suolaus. Ostan jonkun verran heinää, vähän omista sadoista riippuen, ja yhdeltä hevosheinämieheltä kuulin ettei hän ollut ikinä kuullutkaan suolauksesta. Varsinkin kosteana kesänä pitää olla tosi vahva suola. Mutta suolaus täytyy tosiaan tehdä siinä vaiheessa, kun heinät paalauksen jälkeen pinotaan katon alle.

tv. rekku
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: