|
Maximoves
|
 |
« : 29.08.05, 11:58 » |
|
Olen kovasti ihastunut lampaisiin ja suru on suuri kun kesälampaat lähtivät takaisin kotiin pari viikkoa sitten. On niin orpoa kun ne ei huutele heti kun astuu ovesta ulos. No ehkä sitä karjuntaa ei niin kaipaa vaan sitä kun niitä ei enää olekaan. Oli jotenkin ehtinyt niin tottua niihin. Nyt on sitten mietintälistalla lampaiden hankinta ihan omaksi, jos uskaltais vaikka ensi kesän jälkeen ostaa ihan omia lampaita  Nyt on sitten tuon sijoittelun vuoro, on onneksi aikaa runsaasti miettiä miten ja mihin niitä laittais. Mulla on 90-luvulla rakennettu koirakennel tyhjillään (ei siis tyhjä vaan todella tuiki tarpeellisen romun varasto). Sinne olisin ajatellut noita lampaita sitten majoittaa, mikäli tosiaan uskallan ottaa vakilampaita. Kennel on rakennettu niin, että siellä on lattialämmitys, joka on jaettu kolmeen eri lohkoon. Jos ottaisin yhden lohkon käyttöön lampaille ja lämmittäisin sitä, joutuisin rakentamaan väliseinän, jottei kylmältä puolelta tule vilu villaisille. Jos taas pitäisin sen kylmänä, ei väliseinää tarvitsisi rakentaa ja ilmatilana olisi koko kennel. Kennel on rakennettu peltielementeistä, joissa on styroksia (n. 15 cm) välissä. Keskellä on käytävä ja molemmin puolin on ns. looseja, joissa koiria on ollut. Olemme purkaneet verkot loosien väleistä pois ja ainoastaa tukipuut ovat jäljellä, samoin kuin loosien väliset alatukipuut, jotka on tiilien päällä. Loosit ovat kooltaa arviolta noin 2x2 metriä tai vähän vaille, en ole mitannut. Käytävä välissä on noin metrin leveä. Riittäiskö esimerkiksi 4-6 loosia neljälle uuhelle? Eli jos tosiaan tekisin tuosta päädystä lampaille oman osan ja loppukennel olisi sitten varastotilana? Pakkasen puolelle lämpötila menee kun pakkasta tulee, mutta käsittääkseni villahan lämmittää kivasti ;D. Ja vedoton kuiva tilahan tuo on ihan luonnollisesti kun luukunkin saa suljettua. Entä oppivatko lampaat kulkemaan matolla tai lamellilla peitetyn oviaukon läpi? Se vähän arveluttaa, koska lammashan on erilainen eläin kuin vuohi, joka tottamooses menee vaikka läpi harmaan kiven, jos sille päälle sattuu. Ilmanvaihto hoituu hyvin, koska kennelissä on huippuimuri. Yksi kysymys vielä on pohdituttanut, kun kennelissä on luonnollisesti luukut, joista koirat ovat päässeet ulos. Minkä kokoinen luukun/reiän pitäisi olla, jotta lampaat mahtuvat siitä turvallisesti kulkemaan ulos ja sisään? Haluaisin suoda niille mahdollisuuden vapaaseen kulkuun niin, että ottaisin ne tarvittaessa sitten sisälle yöksi ja luukku kiinni. Nyt seinässä oleva reikä on n. 55 cm korkea ja n. 45 cm leveä. Paljonko sitä pitäis suurentaa? Riina on nähnyt tän rakennuksen ja osaa varmaan selittää paremmin mitä tarkoitan milläkin tukipuilla, mutta olis kiva tietää miten siitä parhaiten saisi kaikki irti lampaiden mukavuuden kannalta. Kevyttä välipuiden yli hyppelyähän siitä tietysti tulee, mutta ne ovat tosiaan noin 30 senttiä korkeat tiilien kanssa, joten ei mikää ylitsepääsemätön este. Ja tietysti käytävän puolelle ei sellaisia ole. Pehkujen kanssa sitä ei jää kovinkaan paljon. Tämä loositus antaa tietysti myös kiitollisen mahdollisuuden eristää sairastunut/karitsoiva uuhi erilleen muista, jos se on tarpeellista. Nyt jos sais jotain tiivistelmää vielä lampaiden hoidon ja hyvinvoinnin kannalta tarpeellisesta varustuksesta vaikka ihan listan muodossa. Silloin voisi koota sellaisen "aloitustietopaketin" meille lampaita lemmikikseen halajaville.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #1 : 29.08.05, 12:40 » |
|
Maatiaislampaat ry:hän on tehnyt vihkosen Pari Lammasta, jota voi tilata esimerkiksi minulta hintaan 5 euroa (yhdistyksen jäsenille vihkonen lähetetään veloituksetta). Se on pieni tietopaketti lemmikkilampaiden hankkijalle evästykseksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #2 : 29.08.05, 12:51 » |
|
Sunhan pitäis mainostaa miten liitytään Maatiaislampaat ry:een.... siis miten?
Olinpa omatoiminen ja kaivoin linkin sekä liityin jäseneksi, mitäs siihen sanotte! Vaikkei vielä ainuttakaan lammasta ole, mutta ehkä vielä joskus tulee.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 29.08.05, 14:34 kirjoittanut Maximoves »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #3 : 29.08.05, 14:58 » |
|
Yhdistyksen sivusto on osoitteessa http://www.maatiaislampaat.net, siellä neuvotaan liittymiset sun muut. Menikö mainonnan puolelle ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #4 : 29.08.05, 17:43 » |
|
Minkä kokoinen luukun/reiän pitäisi olla, jotta lampaat mahtuvat siitä turvallisesti kulkemaan ulos ja sisään? Nyt seinässä oleva reikä on n. 55 cm korkea ja n. 45 cm leveä. Paljonko sitä pitäis suurentaa?
Aika hyvältä kuulostaa tuo kennelrakennus, siitähän saa luxuslampolan  Noita reikiä ei kannata mennä suurentelemaan, ennen kun on kokeillut miten ne tulevat lampaat niistä kulkevat. Meillä jopa 2 isoa suomenlammaspässiä tunkee ulos kanaluukusta, vaikka vieressä on ovi auki. :o
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #5 : 29.08.05, 18:39 » |
|
Mä kun olen nähnyt sen sun kennelrakennuksesi, niin sanoisin, että mua mietityttää lähinnä se lannanluonti. Jos joudut kärräämään vuoden kestopehkut pihalle kottikärryillä toisen päädyn oven kautta, niin voi mennä aika hankalaksi. Sen sijaan, jos saisit järjestettyä niin, että saisin yhdestä koiraluukusta kulun lammastarhaan pihalle ja toisesta lannanluonnin ulos, niin pitäisiin kylmälampolana. Ei olisi yhtään hullumpi ajatus lyödä yhden verkkoseinän tilalle kiinteämpää seinää alaosaan niin, että lämpötila pysyisi ehkä hiukan paremmin. Ilmastoinnistahan sun ei ymmärtääkseni tarvi olla huolissasi, jos kerran kennelissä on huippuimuri.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #6 : 30.08.05, 08:41 » |
|
Luultavasti mun täytyy päätyä siihen muutama aste plussan puolella-ratkaisuun, koska lantala on tallin takana (sinne matkaa on varmaan se 60 metriä) ja sinne olis tarkoitus kärrätä noi lampaan lannatkin. En ollut ajatellut tehdä erillistä lantalaa lampaiden jätöksille. Jos pidän lämpimänä, onko viisainta pitää silloin vain pelkkää olkea pehkuna ja siivota vaikka kerran viikossa kaikki pois ja uudet tilalle? Vai alle turvetta ja päälle olkea? Kennelissä on valettu betonilattia, joka olis tarkoitus maalata ainakin siltä osalta uudelleen, johon lampaita mahdollisesti tulisi. Mutta millä suojata kulkuluukku, jos siitä olis tarkoitus kuitenkin päästä vapaasti kulkemaan ympäri vuoden. Jotain pitäis laittaa eteen, ettei ihan lämpö karkaa harakoille. Oppiiko lampaat kulkemaan esteen läpi?
Vielä yksi asia on mietityttänyt, mulla on astma. Lammas ei varmaan sisätiloissakaan aiheuta mitään oireita (mulla on laukaisija ollut kissa, jolle olen nyt erittäin allerginen), mutta mitenkäs vuohi? Sillähän on ihan erilainen karva kuin lampaalla? Olishan nekin ehkä ihana vaihtoehto, jos eivät kovin allergisoivia ole?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #7 : 22.09.05, 00:00 » |
|
Mulla on nykyisin paha kissa-allergia, en voi koskeakaan ilman näppylöitä saati olla kauemmin samassa asunnossa, astmaatikko olen myös. Ainakaan minä en vuohistani ole saanut mitään oireita, mutta eihän se välttämättä mitään kerro... Luulisi vuohen ja lampaan olevan aika yhtälailla allergisoivia :-\ Tuosta kuivikejutusta...mun korvaan kuulostaa parhaalta turve ja olki, sillä pelkkä olki kastuu tosi nopeasti eikä imekään kauheasti. Turpeesta on viikkosiivouksen yhteydessä helppo kaivaa märät kohdat pois ja lisätä uutta, kun ensin on poistanut päällioljet. Ainakin meillä on vuohilla toiminut hyvin. Kompostoituukin paremmin kun on turvetta seassa... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
sara
|
 |
« Vastaus #8 : 22.09.05, 18:22 » |
|
Tuo mies, joka meillä asuu, on allerginen kissoille ja koirille (ja ties mille muille karvaisille) ja muutamille heinille, mm. timoteille, mutta allergiaongelmia hänellä ei lampaiden kanssa ole ollut. Rapsuttelee lampaita päivittäin sekä sisällä että ulkona. Tosin kaikkein pölyävimmät heinäpaalit minä käyn laittamassa ja kerintäpuuhissa isäntä on ollut vain ottamassa lammasta kiinni (tämä taas johtuu siitä, että pelkää liiaksi kliksivänsä vahingossa lampaasta palasia...  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #9 : 23.09.05, 08:05 » |
|
Mulla allergiaoireita aiheuttaa vain kissa ja koira. Asunnossa, jossa on kissoja, mun maksimivierailuaika on 2 tuntia ja sitten on lähdettävä piipun kanssa.
Allergiatestissä on tutkittu, hevonen ei esimerkiksi aiheuta mitään oireita. Viime kesänä oli noita lampaita, tosin ulkona, mutta en saanut niistäkään mitään enkä myöskään vierailullani Riinan lampolassa. Lukisin siis lampaat sallittuihin lemmikkeihin. Vuohen ja lampaan karvoitus on kyllä ihan erilaista, joten vuohi ainakin voisi lukeutua allergisoiviin eläimiin. Kovin pitkään emme olleet siellä Riinan vuohipuolelle, mutta luultavasti päädyn kuitenkin ainoastaan lampaisiin ihan käytännön syistäkin. Vuohet olis kyllä kivoja ja olen aivan myyty siihen 9 % Juustoportin fetaan, mutta ostan jatkossakin sitä kaupasta. Silloin tällöin olis kyllä kiva ostaa jostain tilalta vuohenmaitoa ja kokeilla itse laitella noita juustoja, mutta ehkä sitten kesälomalla voisi ottaa oikein asiakseen tämänkin.
Huovutus on myös opettelulistalle laitettu ja sitä ajattelin sitten kokeilla kun joskus niitä omia lampaita on. Villat hyötykäyttöön ;D Ja vanhanajan keritsimetkin löytyy olohuoneen seinältä, joita pääsee sitten kokeilemaan oikein käytännössä. Toivon kuitenkin pääseväni katsomaan ja opettelemaan keritsemistä jonkun luokse, ennenkuin sitä itse alan tehdä. Siinä on varmaan hyvä tietää jotain niksejä, joita voi käyttää. Samoin kuin tuo sorkkien leikkaaminen, olis oikeesti hyvä nähdä useamman kerran kuinka täysikasvuiselta lampaalta saatte sorkat katkottua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #10 : 23.09.05, 08:07 » |
|
Meille voi tulla harjoittelemaan keritsemistä + sorkkien leikkuuta. ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #11 : 23.09.05, 10:41 » |
|
Loistavaa, aina kun vähän hirvittää noi uudet asiat ennenkuin on tehnyt enemmän.
Olen oikeastaan aika ylpeä itsestäni, sillä minä, piikkikammoinen ihminen, pistän tarvittaessa lääkkeet (lihakseen pistettävät) hepoille itse ;D. Jouduin sen kerran opettelemaan kun eläinlääkäri tuuppasi pistettävän antibioottipullon ja nipun neuloja kouraan :-[. Oli muuten melko kauheeta ekalla kerralla.
Olen opetellut myös vuolemaan ja raspaamaan kengättömät hevosenikin. Kävin siis sellaisen kengityskurssin, jossa opin noi asiat, mistä voi vuolla, miten paljon ja missä asennossa kavion tulee olla hevosen jalan asentoon nähden. Oli antoisa kurssi, puhumattakaan että meikä on aina naama kaviossa kiinni kun kengittäjä tulee paikalle, katsomassa mitä tehdään. Minä siis olen nyt joutunut kaviokuumetammani kengityttämään sairaskenkään ja samalla otin toiselle pollelle sellaisen "varmuuden vuoksi" katsotaan asento-vuolun. Kengittäjä kehui, että hyvältä näyttää ja jatka samaan tahtiin. Kaikkea voi siis oppia kun vain rohkeasti yrittää ;D
En siis usko näiden asioiden olevan mitenkään ylivoimaista ja otan kiitollisuudella vastaan mahdollisuuden tulla harjoittelemaan näitä asioita. Myös tuo puhaltumisen poistamisasennon näkeminen ja miten pitää hieroa, olis aika kiva oppia. Mitähän vielä, joo karstaaminen ja villan käsittely ennen sitä. Pitääks kukaan kurssia sellaisesta? Ettei sitten innokkaasti villaa pestessään onnistu saamaan siitä huopaa ennenkuin on mitään muuta ehtinyt tekemäänkään.
Aika on siis melko kortilla (varsinkin viikolla) eli en ehdi kaivella kirjaston kätköistä erilaisia perinnekirjoja, joissa noita asioita esitetään ja neuvotaan, kun nytkin painan menemään kuin duracell-pupu aamuviidestä ilta yhdeksään. Tämän jälkeen sitä luonnollisesti kaatuu melko puolikuolleena punkkaan odottamaan seuraavaa aamua ja kellon kutsuvaa pirinää. Nytkin on ohjelmaan ainakin seuraavat 5 viikonloppua eteenpäin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ulpukka
Karitsa

Poissa
Jootarkka
|
 |
« Vastaus #12 : 23.09.05, 14:52 » |
|
karstaaminen ja villan käsittely ennen sitä. Pitääks kukaan kurssia sellaisesta? Meidän osuuskunta järjestää lapsille Lampaasta langaksi- työpajoja. Työpaja olisi aikuisillekin muokattavissa, jos kiinnostusta löytyy.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.09.05, 15:01 kirjoittanut ulpukka »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #13 : 23.09.05, 15:48 » |
|
karstaaminen ja villan käsittely ennen sitä. Pitääks kukaan kurssia sellaisesta? Meidän osuuskunta järjestää lapsille Lampaasta langaksi- työpajoja. Työpaja olisi aikuisillekin muokattavissa, jos kiinnostusta löytyy. Tarvitsetteko sinne värttinää? Multa löytyisi sellaisia
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
LaineenAuli
|
 |
« Vastaus #14 : 23.09.05, 23:02 » |
|
Astmasta ja lampaista: mä reagoin tosi voimakkaasti kissoihin (10 min kissatalossa ja henki katkolla), myös koiriin, hevosiin ja lehmiin. Lampaiden kanssa ei mitään hengitysoireita (n. 10 vuotta kokemusta), jos iho on auki voi alkaa villaa käsitellessä kutista enemmän. Samoin kahden vuohen kanssa ei oo ollu ongelmia, heinän käsittely onnistuu myös. Maalle muutettua en ole tarvinnut astmapiippua, en mene kissatalouksiin ja ainoastaan joskus vieraaseen navettaan mennessä olen ottanut ennaltehkäisevästi piipusta. Täällä ei pakkanenkaan haittaa niinkuin stadissa (ne pakokaasut...).
Eli suosittelen mutta toisaalta nää jututhan on tosi yksilöllisiä. Ja sitten taas voihan käyttää erikseen lampolavaatteita ja tarvittaessa maskia...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|