23.05.12, 11:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suomenlampaan sukulinjat  (Luettu 1598 kertaa)
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« : 29.11.07, 21:00 »

Neuvoisitteko, mistä saisin perustiedon noista sukulinjoista;niitäkö on yli viittäkymmentä linjaa ja numeron ilmaistan eri linjat?

Eroavatko eri linjaiset jotenkin toisistaan- siis onko joku linja, jossa on jalostettu kokoa, toisessa turkista tms?Värit?

Sitten ennenkaikkea:mistä tiedän mitä linjaa tuo oma pikkupässi on?

Entä onko selvillä, miten eri linjojen sukulaissuhteet menevät?

Toivottavasti ymmärsitte - en tiedä mitään suomenlampaiden linjóista, vain kainuunharmasten  "systeemin" tunne.

Linkkivinkkikin olisi kiinnostava!
tallennettu
siiri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 29.11.07, 21:40 »

Juuri tuolla lampaita hoidellessa ajattelin, että pitäisikö avata sukulinja- topikki, kun en juuri niistä tiedä ja kovasti kiinnostaisi  ;D
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #2 : 29.11.07, 22:02 »

siirin on linjaa 18.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 29.11.07, 22:21 »

Minä olen koittanut selvitellä näitä linja hommia jonkun verran.
Omien eläinten linjat selviävät parhaiten tutkimalla omien lampaiden sukupuita, eli polveutumistodistuksia.
Linjoja on 65, mutta kaikki eivät ole kuitenkaan "eriä" koska ensimmäisessä vaiheessa on tapahtunut jonkun verran virheitä ja samalle linjalle onkin vahingossa tullut eri numerot.
Ikävä kyllä 18 on kaikkein yleisintä linjaa ja sitä on vielä "muoti-ilmiöiden" mukana vahingossa lisätty lisää.
Mutta seuraavaksi onkin vaarana että kaikki laittaa yhtäkkiä 18 linjan pässit pois ja sitten niitä ei olekkaan enää missään.
Eli tällaisia matador juttuja pitäisi vähän varoa.
Olen rakentanut suomalaisille lampaille tietokannan www.lammaskauppa.com
Sieltä löytyy kaikkien linjojen esi-isät ja sitä mukaa kun IHMISET eli LAMPAIDEN OMISTAJAT Lähettävät minulle tietoja eläimistään, tietokantaa saadaan eteenpäin ja omienkin eläinten taustat valkenevat --> jalostustyö sukupuun perusteella helpottuu.
Tällä hetkellä eri linjanumerot tarkoittavat eri esi-isiä.
tallennettu
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 30.11.07, 09:35 »

Omien eläinten linjat selviävät parhaiten tutkimalla omien lampaiden sukupuita, eli polveutumistodistuksia.

Kysymys: On sukuselvä lammas, mutta minulla ei polveutumistodistusta. Voinko mitenkään saada sille / niille polveutumistodistusta?
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 30.11.07, 10:22 »

ProAgrian rekisteriin eläintä ei saa, ellei itse ole tuotostarkkailussa.
Mutta kannattaa pitää paperit järjestyksessä, jos joskus päättää liittyä, tai myy eläimensä tuotostarkkailutilalle, niin siitä halutaan tiedot isovanhempiin asti, tiedoista tulee ilmetä tilan korvanumero, syntymäpäivä ja väri, sekä vapaaehtoisena eläimen nimi.
Tuo nimi juttu on mielestäni tärkeä, nimim. kohta kaksituhatta eläintä kantaan naputtaneena, eläimet pelkällä numerolla on tosi tylsiä.

Tuonne tietokantaan ja sukututkimukseenkin eläimet kuitenkin saa mukaan.
Sukututkimusta tekee Kaie Ahlskog, hän on varmasti kiinnostunut mahdollisista uusista linjoista.
Laitan yhteystiedot yv:nä.
tallennettu
Lystikäs
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 12.12.07, 09:09 »

Huomenta,
Ajattelin aloittaa työpäivän lampolan kautta.  silmänisku Minuakin uutena harrastajana kiinnostaisi nämä sukulinjat. Meillä on pässin etsiminen edessä ja nämä sukujutut olisi siihen mennessä hyvä olla jotenkin hanskassa, että tietää mitä tekee. Nenäni edessä on Lystin (lampaani) siirtoasiakirja ja se yksilötunnusnumero. Miten sitä numeroa luetaan? Tai siis mikä siitä luvusta kertoo sen sukulinjan? Pitäisikö minulta löytyä vielä jotakin muitakin papereita? Löytyykö sukulinjoista jostain tietoa?
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 12.12.07, 10:34 »

Osa lampureista on liittynyt lampaitten tuotostarkkailuun. Tällaisilla lampureilla on käytössään lammasrekisteri, joka muodostaa sukupuun yksittäiselle lampaalle. Tällöin lammas saa oman idlaksen, eli rekisterinumeron.
Idlas näkyy eläimen polveutumistodistuksessa ja on muotoa esim. 48/6855324.
Ensimmäinen numero on tilakohtainen korvanumero ja sen jälkeen in idlas.
Mikäli tila ei ole liittynyt tuotostarkkailuun, niin silloin vaihtoehto on pitää "käsin" omaa kirjanpitoa, jossa on ylhäällä eri lampaiden vanhemmat.
Eli pyydät joko käsin kirjoitettua sukupuuta tai sitten tuollaista "virallista" polveutumistodistusta lampaasi kasvattajalta.
Myös pelkkä eläimen idlas riittää, mutta sitä kautta eläimen sukupuun selville saaminen on hieman monimutkaisempaa.

Tuo sukulinjatutkimus on muuten loppusuoralla, on huolestuttavaa, kun jo tällä välillä (Veikon tekemä tutkimus-nyt Kaien tekemä) on hävinnyt muutama pässilinja kokonaan!!!
Onneksi on myös löydetty pari lisää. Eli uskoisin, että juuri pikkutiloilla voi olla kullan arvoisia eläimiä tallessa.
Se, että onko juuri oma eläin tällainen uhanalainen saa parhaiten selville kun syöttää eläimensä tietokantaan.
Karjantarkkailijakin voi tämän tehdä, mutta tiesittekö, että hekään eivät pääse sukupuussa sitä paria polvea pidemmälle, eli eivät useinkaan saa selville esim. sitä, että mitä pässin emän takaa löytyy.
Lisäksi karjantarkkailijoilla on ihan hirveä työtaakka ja he eivät välttämättä ehdi panostaa asiaan kovin paljon.

Yksi huomion arvoinen seikka on myös muutamat virheet, joita on vahingossa tapahtunut edellisen linjalaskennan aikaan. Eli käytännössä sama linja oli vahingossa saanut eri numerot, nyt siis kun linjat laskettiin uudelleen, niin numerot yhdistettiin takaisin yhteen.
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 12.12.07, 12:56 »

Miten muuten nuo sukulinjat määrittyy, esim jos minun pässini joka on linjaa 33 on isä uuhelle jonka astutan pässillä linja 18, niin mitä linjaa tämä jälkeläinen edustaa? Entä jos emot on vielä jotain eri linjaa?
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 12.12.07, 13:10 »

Linjat periytyvät aina isältä, mutta kun valikoi katraalleen uutta astutuspässiä, niin kannattaa toki katsoa muutakin sukua, sekä pässin, että uuhen takaa, ettei tekisi turhaa suku- ja linjasiitosta vahingossa.
Tuolta koiramaailmasta olen oppinut sen että jos aikoo linjata, niin silloin kannattaa pohtia, että linjatessa olisi joku ajatus, mitä haluaa vahvistaa linjaamisen kautta.
Sukusiitos pienentää aina geenipoolia. Lisäksi samalla, kun hyvät ominaisuudet tuplaantuvat, tapahtuu niin myös huonoille ominaisuuksille, jolloin seurauksena voi olla perinnöllisiä sairauksia, pienempää kokoa, luonteen heikkouksia....
tallennettu
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 12.12.07, 21:54 »

Onko sitten erikseen ruskean linjan lampaita?Montaako linjaa on ruskeana olemassa?
tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 12.12.07, 21:55 »

Mua ei oo koskaan oikeastaan kiinnostanut mitä linjaa mun pässit on eikä ole polveutumisista tietoa. Mutta kiinnostaako jotakuta muuta? Haluisko joku oikeesti tutkia olisko niistä joku jotain"hukattua" tai uutta linjaa  :hymy
tallennettu
Ninasusanna
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 17.03.11, 13:18 »

Auttaisiko joku tyhmää.. Että jos mulla on kädessä pässin polveutumistodistus, niin mistä numeroista sen sukulinjan näkee??  häh
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #13 : 17.03.11, 17:00 »

Sukulinja lukee aina eläimen nimen edessä, eli esim. 18. Eppu
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #14 : 17.03.11, 19:37 »

Ja jos nimen edessä ei ole numeroa, niin voi katsoa isän tai isänisän jne nimestä. Jos niissä jossain on, niin linja on sitten se.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: