23.05.12, 11:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Taljan/nahkan suolaus?  (Luettu 1531 kertaa)
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #15 : 03.01.08, 14:53 »

Meillä kyllä meni vähän taaksepäin tuo taljojen muokkaaminen.. Isäntä oli heittäny taljat ulos vesisateeseen, koirien tieltä. Niitäkun kovasti kiinnosti nuo taljat. Noh, minä siirsin ne takasin sisätilaan ja laitoin uudet suolat. Meidänkin taljoissa on kyllä aikalailla lihaa ja rasvaa vielä.. Kuinkahan kauan tuon suolan pitäs antaa vaikuttaa, ja mitäs teen sitten??
tallennettu

jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
Pinja
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 01.11.10, 17:03 »

Pitäiskö huolestua, kun lauantai-iltana nyljetyt ja samantien suolatut taljat ovat nyt osittain niinkin kuivia, että nahka ei taitu ja koputellessa on aivan kova ja kankea??

-----

Sainkin tähän vastauksen jo muualta.
« Viimeksi muokattu: 06.11.10, 00:01 kirjoittanut Pinja » tallennettu
pinniminni
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 20.11.11, 14:17 »

Kyselen tähän vanhaan ketjuun  sarkastinen

Eli mitä suolaa tuo on mitä käytettään? Meillä taljat on kyllä suolattu teurastamossa,mutta pitäiskö niihin vielä lisätä suolaa? Antaa kuivua saunan lattialla..haittaako jos siellä ei ole lämmintä vai täytyykö olla lämpimissä tiloissa suolaantumassa?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : 20.11.11, 18:45 »

Suolaa lisätään 50-100% nahan painosta. Eli kolmen kilon nahkaan 1,5-3kiloa suolaa.
Nahan tulisi olla mahdollisimman lihaton ja rasvaton.

Suolan tulee olla inonisoimatonta, tavallinen merisuola on parasta. Sitä saa agrista 25 kilon säkeissä.

Parempi vaan että ei ole lämpimässä vaan hyvin kylmässä taikka pakkasessa.

Tarkista onko suola veristä ja paskasen näköistä, jos on heitä pois ja suolaa uudestaan. Halpa ratkaisu säilöntään!! Levitä suola tasaisesti ympäriinsä ja tarkista, ettei nahassa ole taitoksia.

Jos suolausta jatkuu pitkään, on se välillä vaihdettava. Suolaus ei nimittäin tapa bakteereja, ainoastaan hyydyttää niiden toiminnan.

Nää kaikki mun tiedot on nahkurin oppaasta jota luen juuri tällä hetkellä edes takaisin  sarkastinen
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
HU
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

IGOR

« Vastaus #19 : 21.11.11, 13:30 »

Suolan tulee olla inonisoimatonta, tavallinen merisuola on parasta. Sitä saa agrista 25 kilon säkeissä.

Tuosta kohtaa ammattilaiset eivät ole samaa mieltä.

Aikoinaan kun tiedustelin meri-/vuorisuolan paremmuutta sain alla olevan vastauksen.

Hei !

Vuorisuola ehdottomasti parempaa, imeytyy nahkaan nopeammin, paremmin eikä
jäädy niin helposti kuin merisuola.

Terveisin

Tommi

Itsekin tosin käytän merisuolaa, kun ainakaan Tampereen maatalouskaupat ei suostu tilaamaan vuorisuolaa. Perustelevat huonolla menekillä. Täyden lavallisen tilaaminen onnistuisi kyllä, mutta minulla ei ainakaan ole tarvetta 1200kg.
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 21.11.11, 15:38 »

Ahaa, mielenkiintoista.
Minä taas olen siinä luulossa, että vuorisuolassa on turhia kivennäisä?
No eipä sillä ole väliä koska halpaa suolaa haluan käyttää ja merisuola on mun tarpeeseen ok.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #21 : 21.11.11, 16:03 »

Mä oon käyttänyt yleensä merisuolaa, mutta kerran oli vuorisuolaa, ei vaikuttanut mielestäni lopputulokseen silmin nähden mitenkään, siis itse en huomannut eroa, mutta kumpaa vaan siis voi käyttää. Meillä taljat on olleet "valumassa" autotallissa tasaisen levyn päällä, levy kevyesti kallellaan, levyn reunaan voi laittaa kourun jota pitkin nesteet valuu astiaan. Ja mun käsittääkseni suolaa ei voi olla liikaa, eli jos on epävarma määrästä, niin mieluummin liikaa kuin liian vähän.
tallennettu

Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: