23.05.12, 10:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lankojen säikeet  (Luettu 506 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« : 07.11.07, 09:58 »

Kestääkö yksisäikeinen ohut lanka mitään ja moniko käyttää sellaista esim. huiveihin tms?
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 07.11.07, 11:43 »

Kestää. Olen käyttänyt huiviin, mutta en tiedä moniko muu käyttää kieli

Yhden säikeen voi tietysti kehrätä hyvinkin paksuksi, mutta neuleblogeissa olen nähnyt superohuita, vihkisormuksen läpi sujahtavia suuria pitsihuiveja, jotka on neulottu usein yksisäikeisestä langasta. Vaatii taitoa, että osaa kehrätä ohuen mutta kuitenkin kestävän yksisäikeisen langan. Langassa pitää olla kierrettä juuri sopivasti, jotta lanka pysyy kasassa, mutta siitä tehty neule ei vedä vinoon.

Amerikkalaisissa blogeissa neuvotaan antamaan ohuelle langalle shokkikäsittely: lanka kastetaan ensin kuumaan veteen, sitten jääkylmään ja lopuksi vielä hutkitaan vyyhdellä jotain kovaa vasten kuten seinää, ovenpieltä, lattiaa jne. Viimeksi mainittu toimenpide eli ns. kierteen asettaminen onkin langanteon ehdoton suosikkivaiheeni  ;D  8varsinkin kesällä pihalla, kun naapuritkin saattavat olla näkemässä). Kuuma-kylmäkäsittelyä en ole niinkään harrastanut, mutta sehän vanuttaa ja saa kuidut takertumaan toisiinsa, jolloin lanka kestää paremmin. Kuvittelisin että langan tuntu muuttuu samalla karkeammaksi.

Olen tehnyt yksisäikeisestä langasta pehmeitä unisukkiakin ja ne ovat kestäneet kevyessä käytössä monta kuukautta.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 07.11.07, 17:45 »

Minä olen ommellut kasaan yhden "käsveskan" värttinällä kehräämälläni yksisäikeisellä langalla ja hyvin kesti ompelun, vaikka paksuutta ei ollut kuin ohuen puuvillalangan verran. En kyllä muista teinkö langalle jonkun kastelukäsittelyn ennen käyttöä...sen verran kauan siitä on  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: