|
Aulimaija
|
 |
« : 08.10.07, 08:31 » |
|
Huomasin tuossa että hävikki oli kaverini setissä ollut melkoinen. Hän vei kehräämöön 28 kiloa puhdistettua ja täysin kuivaa villaa. Lankaa siitä tuli kuitenkin ainoastaan 20 kiloa  Itse en ole harmikseni tullut aiemmin katsoneeksi kuinka paljon sitä raaka-ainetta katoaakaan tuossa prosessissa. Mites muut? Missähän vaiheessa se raaka-aine häviää ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eevi
|
 |
« Vastaus #1 : 08.10.07, 09:26 » |
|
Mun tiedossa on ollut, että 1 kg raakavillaa = 700 g lankaa eli tuo sun kaverin saama määrää vastaisi juuri tuota. Sitä en tiedä, mihin hupeneva määrä jää, mutta näin se vaan menee. : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 08.10.07, 13:31 » |
|
Eikös villasta lähde pesussakin jo osa painosta villarasvoina irti?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #3 : 08.10.07, 14:06 » |
|
Tuo pesu voisi munkin mielestä selittää tuon hävikin. Joissain villoissa on mullakin ollut niin valtavasti rasvaa, että kehrättyäni ja pestyäni langat olen jäänyt ihmettelemään lankojen keveyttä verrattuna siihen alussa olleeseen villakasaan :o
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #4 : 25.10.07, 16:21 » |
|
Mä olen käsittänyt, että kilosta raakavillaa tulee 7 kg lankaa. Hävikkiä tapahtuu pesussa ja sitten kuulemma karstauksessa varisee jonkin verran villasilppua pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #5 : 25.10.07, 18:20 » |
|
Mä olen käsittänyt, että kilosta raakavillaa tulee 7 kg lankaa.
Oispa mahtavaa  ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #6 : 25.10.07, 18:28 » |
|
Niimpä, Juu tietysti kymmenestä kilosta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #7 : 05.11.07, 20:01 » |
|
Jatkan nyt vielä tähän asiaa sivuavaa juttua. Eli tänään hain taas ison erän omia lankoja kehräämöltä ja olen niihin todella tyytyväinen  Miten ihmeessä ihmiset voivatkaan jättää omat villansa hyödyntämättä :o Tänään vein samalla taas lisää villoja ja huomenna lähtee taas yksi erä sen lisäksi. Loppuvuonna sitten vielä yksi erä lisää kunhan loputkin mammat pääsevät karvoistaan  Jos jollakulla pyörii nurkissa HYVIÄ puhdasrotuisen suomenlampaan tai affen villoja niin ostan niitä mieluusti (ja maksan vähän enemmän kuin kehräämö).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #8 : 05.11.07, 20:04 » |
|
^onko sulle tulossa eri värisiä hahtuvakiekkoja
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #9 : 05.11.07, 20:23 » |
|
^onko sulle tulossa eri värisiä hahtuvakiekkoja on  Tänään hain kivan väristä "luonnollisen väristä vaaleaa" kotiin. Se on siis valkaisematonta valkoista. Tulossa piakkoin myös muutamaa muuta luonnonväriä. * edit. Näyttääkin muuten Pirtin kehräämön sivulla lukevan " Pesemättömänä punnitusta raakavillakilosta saadaan laadusta riippuen 550-700 g karstalankaa"
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.11.07, 23:14 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #10 : 05.11.07, 23:21 » |
|
^onko sulle tulossa eri värisiä hahtuvakiekkoja   on  Tänään hain kivan väristä "luonnollisen väristä vaaleaa" kotiin. Se on siis valkaisematonta valkoista. Tulossa piakkoin myös muutamaa muuta luonnonväriä. Ääks! Jos pistän tilauksen tulemaan niin kerkeävätkö samaan pakettiin muitten juttujeni kanssa ;D ...paketti vaan kasvaa ja kasvaa ja kasvaa ja kasvaa : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 05.11.07, 23:24 » |
|
^onko sulle tulossa eri värisiä hahtuvakiekkoja on  Tänään hain kivan väristä "luonnollisen väristä vaaleaa" kotiin. Se on siis valkaisematonta valkoista. Tulossa piakkoin myös muutamaa muuta luonnonväriä. Ääks! Jos pistän tilauksen tulemaan niin kerkeävätkö samaan pakettiin muitten juttujeni kanssa ;D ...paketti vaan kasvaa ja kasvaa ja kasvaa ja kasvaa :  Onnistuu  Mä haen Paistin taljan huomenna ja sitten saan pakettisi postiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #12 : 05.11.07, 23:27 » |
|
^onko sulle tulossa eri värisiä hahtuvakiekkoja   on  Tänään hain kivan väristä "luonnollisen väristä vaaleaa" kotiin. Se on siis valkaisematonta valkoista. Tulossa piakkoin myös muutamaa muuta luonnonväriä. Ääks! Jos pistän tilauksen tulemaan niin kerkeävätkö samaan pakettiin muitten juttujeni kanssa ;D ...paketti vaan kasvaa ja kasvaa ja kasvaa ja kasvaa :  Onnistuu  Mä haen Paistin taljan huomenna ja sitten saan pakettisi postiin. Mä laitan sulle sähköpostia 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija