23.05.12, 10:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Yövalo  (Luettu 1253 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #15 : 02.10.07, 21:42 »

Mulla ei ole mitään luomulampaita, mutta olen käsittänyt, että luomussa se valoasia perustuu siihen, että karjasuojassa on isommat ikkunat eli enemmän luonnonvaloa kuin perinteisissä karjasuojissa.

Lehmillä pidetään ruokintapöydän päällä kirkkaampaa yövaloa, koska se tutkimusten mukaan parantaa syöntiä ja siten tuotosta. Lampailla ei varmaan tällä ole samanlaista merkitystä ollenkaan.

Mun oma mielipide yövaloon on se, että sitä ei tarvita lampailla, mutta itse tahtoisin lampolassa olevan himmeän yövalon esim. juuri nyt, kun karitsat ovat pieniä.  Välillä kun olen pitänyt valot kokonaan pois tai nykyiset minusta liian kirkkaat yövalot päällä, niin lampaat ovat olleet selvästi rauhallisempia aamulla ja illalla. Jos valot ovat päällä koko yön, ne karjuvat ruokaa jo aamukuudelta, jos valot ovat poissa, huuto alkaa vasta kun päivä on kirkastunut muutama tunti myöhemmin. Ja tällä huudolla tarkoitan siis imettävien uuhien ja karitsoiden väkirehua, heinää niillä on vapaasti koko ajan tarjolla.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #16 : 02.10.07, 21:48 »

Meillä ei ole yövaloa lampailla eikä lehmillä..Ikkunoita on tän hetkisessä "lampolassa" 4 kpl, suht isoja. Riittää mielestäni hyvin..Tulevaisuudessa sinne uuteen pihattoon ollaan suunniteltu sitten karitsointiaikaan himmeää "yövaloa", jotta valvontakameroista näkisi..eikä tartteisi räpätä valoja päälle, kun menee kurkkaan..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 03.10.07, 07:49 »

Pieni yövalo on, 15-wattinen hehkulamppu. Meidän lampaat kyllä nukkua potkottaa ihan oikosenaan silloin kun niitä nukuttaa, oli valoisaa tai pimeää. Niillä on kai hyvä perusturvallisuus  ;D
tallennettu
Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : 04.10.07, 20:12 »

Lainaus

Vai lienevätkö hoitajat ajatella omien tunteittensa  kautta tätä asiaa.
Antaisivat elukoitten edes yöllä levähtää rauhassa. Valo kuitenkin antaa jotakin aihetta stressiin tai muuhun puuhailuun.
Lainaus
[

Jassoo. Noh, mä nyt kuitenkin ajattelin sen niin, että kun niiden pihatto on aivan säkkipimeä, niin ehkä ne ei oikein uskalla mennä sinne. Ihan kuin ne joutuisivat pimeään luolaan menemään.Se on tehty oikeastaan navetan kivijalkaan, yksi ikkuna siinä on, mutta samalla seinällä kuin ovikin. Meillä ei tosiaan ole niitä pihavaloja, koska ne toimivat meillä hämäräkytkimillä, eikä ole katuvalojakaan.
Joku vinkkasi niistä jouluvaloista ja vaihdoin sellaiset sen 35 watin tilalle. Ne on ledillä ja sinisävyiset ja nyt lampolassa on just sellainen hämärä, kuin ajattelinkin.
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 05.10.07, 21:22 »

Meillä karitsoi puolet katraasta tammikuussa ja paitsi tietysti karitsointiaikana myös sen jälkeen pidän yövaloa. Karitsoilla on näin ainakin mahdollisuus syödä useammin ja enemmän väkirehua. Emän utareella ne varmaan käyvät pimeässäkin.
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 06.10.07, 14:20 »

Mulla hehkuttaa joku tuikku lampolassa yötä päivää.
Pimeässä elukat on paljon säikympiä, joka minusta on paljon enemmän stressioire, kuin ketarat ojossa märehtivä lammas, kun piipahtaa yöllä katsomassa katrastansa.
Yövalona muistaakseni 11W energiansäästölamppu.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: