23.05.12, 10:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Yövalo  (Luettu 1253 kertaa)
Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« : 01.10.07, 17:36 »

Jossain tais olla keskustelua tästä, mutta en löytänyt vaikka kuinka etsin, joten laitoin taas uuden topikin.
Oletteko laittaneet yövalon lampaille? Mä laitoin pihattoon semmoisen energiasäästölampun, jonka teho on noin 35 vattia. Mietin vaan, että onkohan konstrahti, eiku konstr...no tiedätte mitä tarkoitan, onkohan se liian suuri. Kun pihalla on pimeää kuin missäkin ja sitten pihatossa loimottaa valo.
 Siksi laitoin yövalon, kun ajattelin, että kun lampaat on pilkkopimeässä pihalla ja ne haluais jossain vaiheessa  sisälle, niin ei oo varmaan kivaa mennä säkkipimeään kotiin :hymy Meillä kun ei ole katuvalojakaan eikä mitään. Valo napsahtaa päälle ilta kahdeksalta ja sammuu aamu kahdeksalta.
Vai viitsiiköhän ne edes mennä nukkumaan sisälle, jospa siellä on liian valoisaa :o Ja nyt nauru seis siellä hyvät ihmiset, olen ihan tosissani muikea hymy
tallennettu
hermanni
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 01.10.07, 17:41 »

meillä on yötä päivää yö valo lampolassa talvella. kun sielä ei oo ko yks pieni ikkuna.
(2:n lampaan lampola)
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Texeltyttö

« Vastaus #2 : 01.10.07, 17:54 »

Meillä on yövalot ja päivävalot erikseen eläimillä, tuntuu että ovat levollisempia kuin edes jotain näkevät, mutta tarpeeksi hämärää että se on yö "lepoa". Päivällä on selkeästi kirkkaampi valaistus. Valo kun vaikuttaa eläinten syömishalukkuuteen, muuhun aktiivisuuteen, hormonitoimintaan jne, niin hyvä kun asiaan kiinnitetään huomiota.

tallennettu

Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #3 : 01.10.07, 17:55 »

Meillä on kans yövalo, mut tulin ajatelleeksi sitten yx päivä et mites kiimat jos pitää valoja. Ku lammashan alkaa kiimomaan ku on vähemmän valoa, et onko haittaa kiimoihin tuosta valosta?  :hymy
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 01.10.07, 18:46 »

Mulla on lampolassa yö- ja päivävalot, mutta mun mielestäni yövalot ovat sittenkin liian kirkkaat, jotta pitäisin niitä öisin päällä.  surullinen Illalla ja aamulla, ne ovat kyllä ihan hyvät, jos ei halua pitää täyttä valaistusta käytössä. Olen miettinyt lampolaan jotain pienempitehoista yövaloa, jotain sellaista mitä pidetään esim. lapsilla makuuhuoneessa, pistorasiaan tuleva himmeä pikkulamppu. Vaan ei ole pistorasiaa lähelläkään lammaskarsinoita, joten hommaa täytyy vielä miettiä...
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Pikkis
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 01.10.07, 20:10 »

Tuolla ainakin on sivuttu tätä aihetta: http://www.lampola.org/index.php?topic=2043.msg24870#msg24870

Meilläkin pidetään lampailla aina jonkinnäköistä yövaloa.
tallennettu

onlytexel
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #6 : 01.10.07, 20:24 »

Mielestäni näin astutusaikaan ei kannata pitää yövaloa.  Siinä voi joku pässi ymmärtää vuodenajan väärin.

t:han
tallennettu
sapa
Karitsa
**
Poissa Poissa

Epeli

« Vastaus #7 : 01.10.07, 20:56 »

Meillä on tallissa aina yöllä (ja talvella  pvälläkin) yövalo päällä. Jatkoroikalla viritetty ja ajastimella toimiva semmonen perus yövalo mikä meillä on makkarissakin tenavaa varten.
Minusta se on hyvä juttu,valaisee just sopivasti. Onpahan elukoiden mukavampi olla kun vähän näkevät touhuta ja kulkea. Ei tarvi hevosten stressata kun kissat kulkee sisälle ja ulos luukustaan ja kanit ja lampaat touhuaa omiaan,(siihen tarkotukseen sen alunperin laitoin mut oon huomannu että muutkin tykkää,ovat jotenkin paljon pirteämpiä) hymy
tallennettu

Meillä asustaa: Lampaat 9kpl, 2hevosta, 3koiraa,3kissaa, 2kania ja akvaariofisut hymy
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #8 : 01.10.07, 22:34 »

Mielestäni näin astutusaikaan ei kannata pitää yövaloa.  Siinä voi joku pässi ymmärtää vuodenajan väärin.

Kai suomenlammaspässit ovat kuitenkin fiksumpia , etteivät tuollaseen höynähdä  silmänisku
tallennettu

Roki
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 01.10.07, 23:13 »

Meillä on pimeään aikaan lampailla jouluvalot  ;D Ei värivalot, vaan kirkkaat lamput ja aika himmeät. Karsina on hämärä  mutta näkee kuitenkin.
Päivällä sitten valo tulee ikkunoista.
tallennettu
määläinen
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 02.10.07, 13:44 »

mäkin mietin meidän hemmoille tota jouluvalosysteemiä   hymy  mutta ajattelin et kun pelkään tulipaloja ja niiden mahdollisuuksia yli kaiken niin semmoinen pattereilla toimiva himmeä lamppu jonka saa läppäsemällä päälle olisi ehkä ihan hyvä, meill on muksuilla semmosia ja ne kestää hyvin pitkään kunnon pattereilla, ja antaa himmeän valon joka sopiva juuri yöaikaan, sekä varmasti turvallinen. Ainoa mitä kuluu niin käsi siinä sitä aamuin illoin läpsiessä ja ne patterit, mutta ladattavilla versioilla selviää hurjan pitkään..
tallennettu
PerttiK
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 02.10.07, 14:01 »

Ainoa mitä kuluu niin käsi siinä sitä aamuin illoin läpsiessä ja ne patterit, mutta ladattavilla versioilla selviää hurjan pitkään..

Suurin osa akuista ja pattereista menettää tehonsa kylmässä nopeasti, joten jos sulla on kylmä lampola niin niitä voi kulua yllättäviä määriä.

Yksi ratkaisu lampolan yövalaistukseen voisi olla sellainen kuituvalosarja millä saunoihin nykyään paljon tehdään valaistuksia. Varsinainen lamppu voisi silloin olla jossain muussa tilassa, mulla esimerkiksi on pannuhuone tulevan lampolan seinän takana.
tallennettu
onlytexel
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #12 : 02.10.07, 20:57 »

Kai suomenlammaspässit ovat kuitenkin fiksumpia , etteivät tuollaseen höynähdä  silmänisku

Mutta jotenkin höynähtäviä kuitenkin, kun tuollaisia lisävaloja kaipaavat. Vai lienevätkö hoitajat ajatella omien tunteittensa  kautta tätä asiaa.
Antaisivat elukoitten edes yöllä levähtää rauhassa. Valo kuitenkin antaa jotakin aihetta stressiin tai muuhun puuhailuun.
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #13 : 02.10.07, 21:28 »

Minä ajattelisin niin , että lampaalla on varmasti ohjelmoitu sellaiset saaliseläimen vaistot eli minun on vaikea kuvitella pilkkopimeässä olon olevan sille lepoa(rinnastan sen nyt enemmän nautaan kuin ihmiseen). Märehtijän lepojaksotkaan eivät käsittääkseni ole "nyt on yö, nyt nukutaan" tyyppisiä(enkä todellakaan tiedä paljonko lammas varsinaisesti nukkuu vuorokaudessa, lehmällä se määrä on jotain neljän tunnin hujakoilla)

Senkin olen huomannut käytännössä, että ihmiset kyllä liioittelee tuossa yövalon käytössä (ainakin naudoilla). Eläin pystyy näkemään ja toimimaan samassa valossa missä ihminen jo on melkein sokea. Että selvä kontrasti pitäisi olla päivän ja yön valomäärillä , ettei kaiken vuorokautta pala ne samat lamput lampeille

Näin minä pähkäilin, mutta minä mielelläni lueskelisin enemmänkin aiheesta, jos jollain sattuisi olemaan tiedossa vaikka sopivia nettivinkkejä yms. Mitenkäs se valoasia poikkeaa kaikenkaikkiaan luomussa verrattuna tavanomaiseen tyyliin?
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #14 : 02.10.07, 21:33 »

Meillä on yöllä pihavalot jotka yltävät pihattoon asti, sisällä itse talossa (siis pihattolampolassa) valot sammuvat kl 24  Olen kyllä monesti huomannut että lampaat ovat mielummin ulkona tosi myöhään vaikka sisällä olis valoisampaa.
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: