12.02.12, 21:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kestävät villasukat  (Luettu 1208 kertaa)
Minny
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 08.09.10, 21:58 »

Vinkkejä kestävien villasukkien tekoon:
Ensimmäiset kestävät sukat sain aikaiseksi reilu vuosi sitten kun laitoin puolet villoista turkislammasta. Lanka tosin oli karkeampaa mutta sukat ovat vieläkin ehjät vaikka olen pitänyt niitä paljon.
Toisiin sukkiin laitoin n 30% tencel-kuitua ja loput suomen lammasta, ovat pehmoiset ja ehjinä pysyneet.
Kolmansiin laitoin puolet silkkiä, ovat aivan ihanat, mutta pidän niitä vain öisin.
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 09.09.10, 06:58 »

En yhtään tiedä, mutta pakko kommentoia, kun sun sukat kuulostaa niin ihanilta!!!
Kehräätkö siis ite?
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #2 : 09.09.10, 09:11 »

Oman kokemuksen mukaan se minkä kestävyydessä tekokuituja sekoittamalla voittaa, häviää lämpöisyydessä ja käyttömukavuudessa.

Mä käytän 100% lampaan villaa. Sukista ja vanttuista tulee lämpöiset, kosteanakin lämpimät ja miellyttävät käyttää. Huopuvat käytössä mainiosti.
kantaan voin laittaa mukaan karhunlangan, huovuttamalla saa kestävämmät.

Jos sekaan laittaa esim 25% tekokuitua, sukista saa kyllä kestävämmät, mutta lämpösyys kärsii selkeästi,  sukat hiostavat ja kastuessaan ovat kylmät. Ja vaikka pohja kestää reiittä, kuluu  se silti kylmäksi aika nopeasti. Eli olen päätynyt puhtaaseen villaan, jonka ominaisuudet ovat parhaimmillaan ilman tekokuituja.
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 09.09.10, 09:52 »

Tuo on varmasti ihan totta!! Minä en pysty käyttään muita kuin 100% villasukkia. Äiti tehtailee niitä joka jouluksi.
Minä käytän oikeastaan kesät talvet villasukkia jalassa. olen joko paljainjaloin tai villasukilla. Jalkani hikoilevat nimittäin hulluna kaikissa muissa sukissa!??

Minusta kestävyys lisääntyy, kun antaa sukkien levätä välillä ja pitää ne puhtaana. Eli pitäs olla käytössä monta paria.

Ja heti kun  ohenee vien äitille korjattavaksi! Hän korjaa ne käsin vahvistamalla silmukat uudella langalla. Hän siis korjaa ne siten, että sitä ei edes huomaa!?? Jos joku tietää linkin siihen tekniikkaan niin kiinnostaisi itseäkin. Ilmeisesti jotain ketjusilmukka tekniikkaa?

Minäkin suosisin vain lampaanvillaa. Voisko roduissa taas olla eroja, että tosiaan sekottas jotrain karkeemman rosun villaa sekaan?
Mites nuo rygjat?
Muistelen ainakin lapsuuden aidot isomummon sukat rygjalampaista. Olivat tosi karkeita. Ja kutiavia hymy Mutta lampimiä ihan litimärkinäkin!!!
tallennettu

kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #4 : 09.09.10, 10:43 »

Ja heti kun  ohenee vien äitille korjattavaksi! Hän korjaa ne käsin vahvistamalla silmukat uudella langalla. Hän siis korjaa ne siten, että sitä ei edes huomaa!?? Jos joku tietää linkin siihen tekniikkaan niin kiinnostaisi itseäkin. Ilmeisesti jotain ketjusilmukka tekniikkaa?

Taitaa olla silmukoiden jäljentämistä. Esim.

http://kirsij.vuodatus.net/page/neuvoja <-- kelaa hieman alaspäin niin on kuvia

tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #5 : 09.09.10, 12:22 »

Mä kans vahvistan silmukoita just ton linkin mukaan eli neulalla seuraan langan kulkua kudoksessa. Helppoa ja paras tapa korjata sukat.

Mulla on villasukat jalassa lähes ympäri vuoden, paitsi sen ajan kesästä kun kuljen ilman sukkia. Ennen tarkenin pitkään syksyyn paljasjaloin, nyt on pakko alata käyttään sukkia jo elo-syyskuulla. Saappaaseen pelkät villasukat on parhaat hymy
 Mä en edes pese sukkia usein, kun en pese lankoja, niin villan oma rasva säilyy ja sukka pysyy likaa hylkivänä. Villapaitoja pesen tosi harvoin. jotain navettavillapaitoja tulee silloin tällöin pestyä, mutta hienompia en edes varmaan kerran vuodessa hymy Kotoa opittu tapa. Likafläkit voi poistaa kosteella trasulla heti, muuten vaan tuuletus.

« Viimeksi muokattu: 09.09.10, 12:27 kirjoittanut Wilhelmina » tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 09.09.10, 12:39 »

Kiitos linkistä!!! hymy
Tuo se on.
Aina aion opetella, mutta silti vien ne äitille  muikea hymy

Villavaippojakaanhan ei tarvi kokoajan pestä. Villa on sellanen, että siinä tapahtuu jotain luonnollista kemiallista itsepuhdistusta.

Minulla vaan on aina kumpparit niin, likaset, että sukatkin niissä sotkeutuu... grrr
Mutta luulen, että tuo sinun tapa on hyvä Wilhelmiina.
Tuuletus on minullakin villapaidoissa käytössä.
Harvemmin pesen niitä.

En aio pestä nykyisiä villoja vaan karstata ne nuin. Kun niissä ei siis ole näkyvää likaa.
tallennettu

Minny
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 09.09.10, 22:21 »

Juu,  kehrään nykyään itse lähes kaikki lankani. Omia lampaita ei ole , mutta naapurissa on onneksi. Olen allerginen kaikille keinokuiduille. Esim Nalle ja 7-veljestä eivät käy minulle lainkaan. Jalat ovat heti kylmät ja hikiset. Tencel on muuntokuitu joten se on erilainen kuin esterit ja nailonit. Ne sukat ovat lempparit, niin pehmeät ja lämpöiset, ja valtavan nyppyiset sekä huopuneet. Seuraavat langat kehrään tiukkakierteisemmäksi, jospa nyppyisyyttä olisi siten vähemmän. Suosittelen kokeilemaan muitakin kuituja, Naurava lammas toimittaa pieniä eriä kokeilijoille. Seuraavaksi sekoitan villan joukkoon hieman bambua.
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 11.09.10, 16:39 »

Mulla on muutamalla lampaalla niskassa pitkää villaa,varmaan sitä päällikarvaa.Pitäiskö se erotella sukkalangaksi?
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja  kissat Kolli ja Viiru
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 11.09.10, 19:13 »

Niin minä tekisin ja vähän lisäkierrettä, sukkiin kun meinaa lankaa  silmänisku Aina ei ole mahdollista valkkailla villoja, onnellinen sinä  muikea hymy
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 11.09.10, 19:30 »

Kohta sit nähdään tuleeko hyvää sukkalankaa kun sekoittaa turkislammasta suomenlampaaseen jo lampolassa. hymy
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 11.09.10, 22:45 »

Ei voi nyt olla nauramatta  muikea hymy Jos sitten kuvia aikanaan  sarkastinen
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 12.09.10, 08:37 »

Minä olen villasukkien suurkuluttaja. En pidä mitään muita sukkia kuin pakon edessä, eli kun on laitettava vaikka juhliin jotkut muut kengät kuin maiharit tai kumisaappaat  muikea hymy. Äitini tekee käyttöönisekoite langoista sukkia mutta totta on, että ne hiostavat ihan julmetusti. Itselläni on pihassa villasukkapässi, meidän musta harmas Olavi  pusi pusi. Sen villa on kauttaaltaan karkeaa ja kuitumaista, ja sekoitettuna parempaan villaan siitä saa aivan mahtavaa sukkalankaa joka kestää  hymy. Olen tehnyt lankaa sukkiin myös affekaritsasta ja sekin toimii hyvin. Pesen villat ennen kehräystä, mutta vain kevyesti jotta rasva säilyy....itse sukat eivät juuri pesua kaipaa jos tosiaan tuulettelee niitä välillä ja antaa levätä.
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: