06.02.12, 18:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Laitumen aitaaminen  (Luettu 626 kertaa)
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« : 12.08.05, 15:05 »

Meidän tuleville lampaille olisi tarjolla tasainen pelto, jonka ajattelin aidata lammasverkolla.
Sitten olisi toisena vaihtoehtona metsikkö, joka on aika umpeen kasvanutta pusikkoa ja heinikkoa ja ties mitä.
Mietiskelinkin nyt kun olen tällä palstalla mielenkiinnolla lukenut näitä lampaiden karkaamisia, että miten tällainen epätasainen metsäpala pitäisi aidata ? Yhdistänkö jotenkin verkon ja sähkön vai miten ?
Alueen yhdessä reunassa kulkee oja ja se kohta varsinkin on hankala.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 14.08.05, 23:37 »

terve,

aitaa molemmat.

verkko on paras vaihtoehto. Monttujen kohdissa laita tolppa montun pohjalle ja reunalle, ja viritä verkko. Muista laittaa vinoreivat. Ojien kohdille tee laudasta esteet, jotka estävät lampaan menon, mutteivat veden kulkua.

tv. rekku

tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 15.08.05, 07:51 »

Mulla on peltopala aidattuna lammasverkolla ja metsäpala sähkölangalla. Tämä sen takia, että meidän metsäinen laidun on niin kivistä maata ja osassa kohtaa tulee ihan peruskalliokin pintaan, joten siinä ei pysy puiset aitatolpat pystyssä tai niiden lyöminen olisi turhan työlästä. Mulla on molemmista aitatyypeistä positiivisia kokemuksia. Sähköä pidän vähän ikävänä, mutta toisaalta, kun lampaat kerran oppivat varomaan sitä, ne varovat sitä aina eivätkä ota yhtään turhaa tälliä. Kannattaa varmaan ihan kokeilla kepillä sitä sun metsäpalan maastoa, että uppoaako sinne ylipäätään puutolppa vai ei.

Lampaat eivät ole mitenkään erityisen herkkiä karkaamaan, kunhan vain laitumella on kaikki mitä ne tarvitsevat eli seuraa*, ruokaa, suojaa. Mullakin esim. Rusina hyppäisi kevyesti yli aidasta, jos se haluaisi, mutta sillä ei ole mitään syytä tehdä sitä. Mun lammasverkko on vain 90 cm korkeaa, ja olen nähnyt Rusinan hyppäävän 120 cm:n susiovesta yli ilman vauhtia...

*seuraa = riittävän iso katras, jotta lammas tuntee olevansa laumassa, vähintään 3-4 lammasta
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: