23.05.12, 10:23 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: tammi  (Luettu 413 kertaa)
heini
Oinas
Poissa Poissa

« : 20.09.07, 11:03 »

Meidän lampolan edessä kasvaa neljä valtavaa tammea. Nyt syksyllä olemme antaneet lampaiden oleilla vapaana pihamaalla, koska laitumilla ei ole ruokaa, talvitarha on tosi pieni ja sato on korjattu pois kasvimaalta.
Lampaat syövät mielellään maahan tippuneita tammenlehtiä, vaikka ne käsittääkseni on myrkyllisiä lampaille. Yritän aina niitä hätyytellä, mutteivät usko minua.
Kuinka vaarallista tammenlehdet ovat, jos lampaat syövät niitä vain vähäsen? Ne kuitenkin syövät pääasiassa kaikkea muuta vihreää pihalta ja lampolassa tietenkin heinää ym. Tammenlehdet näyttävät kuitenkin olevan herkkupaloja. Mistä tiedän, onko lammas myrkyttynyt? Vai puhaltuuko ne niistä?

Meillä ei oikein ole mahdollisuutta pitää lampaita poissa tammien luota..
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 20.09.07, 11:08 »

Musta tuntuu, että sulla on viisaita lampaita... kun mulla on sellainen hatara muistikuva, että tammenlehtiä pitäis nimenomaan kuivata talvenvaralle.. on sellaista ripulilääkettä .. myös lampaille.. en oo ihan sata varma... mistä sä oot kuullut ettei niitä sais lampaille syöttää :o
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 20.09.07, 11:24 »

Ei nuo meidän lampaat ainakaan ole vaikuttaneet muutenkaan kovin puhaltuneilta tai myrkyttyneiltä. Kesällä popsivat tammea sen verran, että kyllä kai se olisi vaikuttanut jos olisi vaikuttaakseen. Laidunsivat tammen juurella ja oikein kurottelivat kaksin jaloin alaoksien luo.
tallennettu
heini
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 20.09.07, 16:51 »

mistä sä oot kuullut ettei niitä sais lampaille syöttää :o

Täältä lampolasta olen lukenut (täältä suurin osa mun lammastietämyksestäni on peräisin)..
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Lampaan halaaja

« Vastaus #4 : 20.09.07, 17:44 »

Greta Stenbergin kirjassa sanotaan myös, että kaikki muut puulajit soveltuvat kerppujen tekoon paitsi tammi.
(minusta kyllä vaikuttaa, ettei mikään ole lampaille myrkyllistä, ne syövät jopa punakärpässieniä ilman seuraamuksia  :o )
tallennettu
Niitty
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #5 : 21.09.07, 21:46 »

Meillä ei ainakaan ole koskaan ollu tammesta mitään ongelmia. Kyllä sillä pitäisi olla vatsaa kovettava vaikutus.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: