23.05.12, 10:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villojen peseminen  (Luettu 4244 kertaa)
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Lampaan halaaja

« : 18.09.07, 17:02 »

Millä tavalla te pesette villat, jos siis ylipäänsä pesette ne?
Kokeilin tänään pestä vähän likaisia villoja, laitoin villapesuainetta lämpimään pesuvatiin veteen ja pesin siinä. Huuhtelin kolme kertaa samanlämpöisessä vedessä. Painelin ja puristelin villoja varovasti joka vaiheessa, ehkä liikaa, koska jo tässä vaiheessa villat huopuivat vähän, niinpä linkosin ne koneessa alhaisilla kierroksilla. Karstaaminen onnistuu kuitenkin, eivät niin pahasti huopuneet.
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 18.09.07, 20:52 »

Tuollein suurinpiirtein minäkin pesen, paitsi käytän sitä astianpesuainetta 'vairia'. Meillä Iineksen villa on samoin herkästi huopuvaa, voisi yrittää sitä suolalla pesua ensikerralla, täällä oli jossakin keskustelussa ohje siihenkin.
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 18.09.07, 21:21 »

^mä en pesisi astianpesuaineella koska se postaa rasvaa tosi tehokkaasti. Olen kyllä pessyt elämässäni niin vähän villoja että en voi kovinkaan kokemuskella puhua, mutta villavaatteita ei ainakaan kannata rasvaapoistavalla pesuaineella pestä, vaan nimenomaan villapesuaineella. Tai tietysti jos haluaa päästä siitä rasvasta eroon...
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 18.09.07, 22:41 »

Meillä on nämä neitokaiset niin rasvaisia, jotta ... ei niistä kerta pesulla lähde rasva, siis se lanoliini, jäävät villat vielä ihan sopivan rasvaiseksi vaikka kehrätystä langasta sitten vauvan villahousuja tekisi  ;D Piti edelliseen lisätäkin että pitää vaan katsoa ja arvioida millaisia villat ovat.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #4 : 19.09.07, 07:30 »

Lampaiden villojen rasvaisuuden määrissä on todella huomattavia eroja  :o Lisäksi talvivillat ovat mielestäni yleensä selkeästi rasvaisempia (luonnollista  hymy  ) kuin nämä syksyllä kerityt. Meillä on syysvillat pääasiassa niin puhtaita, ettei tarvitse edes roskia nyppiä - saati pestä.

Keväällä kerityistä villoista osa menee suoraan kompostiin kun on ällöä. Pahimpia ovat tainneet olla ylihienon villan omaavat lampaat, joiden kevätvilla on mun mielestä liian rasvaista, että viitsisin niille tehdä yhtään mitään  :-[ Näiden samojen eläinten syysvillat ovat usein taas ihania!

Vähän sama juttu on "hyvin karvaisen näköisten" lampaiden villojen kanssa. Syksyllä tulee ihanaa villaa reilusti, mutta keväällä se on pitkää ja roskaista. Itse pidän eniten näiden "välimallista", jota edustaa esimerkiksi pikkukanan Elinan, Oskarin Eliaksen ja Riinan Bernardin emä ( ja taitaapa saframin ruskea uuhikin olla tästä emosta ellen väärin muista). Tämä uuhi on pienikokoinen, mutta muuten lähes täydellinen mun makuuni. Villat on ihanat käsitellä ja kauniit katsella!

Edellä mainituista syistä johtuen pyrin ajoittamaan syyskerinnän melko myöhäiseen syksyyn/alkutalveen, jotta saan mahdollisimman paljon siistiä ja hyvälaatuista villaa käyttööni  hymy
« Viimeksi muokattu: 19.09.07, 07:33 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 19.09.07, 09:07 »

Minäkin huomasin, että rasvaisuus tosiaan vaihtelee vuodenajankin mukaan  :o. Urhon talvivilloille ei pystynyt oikein tekemään mitään kun tarttuivat karstoihin kiinni ja rukki ei suostunut tahmalepereitä nielemään...nyt syksyvillat ovat taas aivan mahtavia karstata ja todnäk myös kehrätä  muikea hymy. Saa nähdä millaista tuosta Olavista irtoaa.... :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 19.09.07, 22:15 »

Syysvillan kerintä jää meilläkin melko myöhälle, ja keväällä sit melko aikaisin, sillein saa kaikki villat käyttöön. Pesen kyllä kaikki villat, pakko harrastaa sisätiloissa, niin on parasta silloin lieventää hajuhaittaa... Kaikkein rasvaisin neitokainen löytyy tästä laumasta sellaisen karhean ja hiusmaisen villan omistaja Malla. Mutta ahh, niin hyvää sukkalankaa  ;D
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #7 : 20.09.07, 11:47 »

( ja taitaapa saframin ruskea uuhikin olla tästä emosta ellen väärin muista). Tämä uuhi on pienikokoinen, mutta muuten lähes täydellinen mun makuuni. Villat on ihanat käsitellä ja kauniit katsella!

Mä muistelisin, että sä sanoit, että Venlan emä on 90-kiloinen  ???
Venlalla on kyllä todella ihana villa, ja tytär on saanut myös hyvin kauniin turkin. Saa nähdä millaiseksi se kehittyy, mutta tällä hetkellä se on tasaista spiraalimaista tapulia ihan joka puolelta hymy
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #8 : 20.09.07, 17:54 »

Mä muistelisin, että sä sanoit, että Venlan emä on 90-kiloinen  ???
Venlalla on kyllä todella ihana villa, ja tytär on saanut myös hyvin kauniin turkin. Saa nähdä millaiseksi se kehittyy, mutta tällä hetkellä se on tasaista spiraalimaista tapulia ihan joka puolelta hymy
Ai, että Oonan  ??? Pitääpä tsekata ihan hyvin vuoksi tämä asia jonain päivänä. Sen sun mustan uuhen emä oli iso (just sellainen 80-90 kg) - saattaisitkohan muistaa väärin nämä emot.
tallennettu

saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #9 : 20.09.07, 18:44 »

^Voi olla, tai sitten ymmärsin väärin silloin  silmänisku
Keritsin Venlan tänään iltapäivällä. Katoin, että ei tosiaan paljoa tullut roskavilloja, lähinnä mahan- ja hännänalusvillat. Kevätvillatkaan eivät tosin minusta olleet kovin likaisia taikka rasvaisia.
Ahvenanmaanlampaiden kohdalla en voi kyllä yhtyä siihen, että syysvillat olisivat puhtaita, ehkä suomenlampaan villa hylkii likaa enemmän  ???  hymy
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 21.09.07, 22:36 »

hieman ot, mä ostin markkinoilta pesupähkinöitä, en ole ennen kokeillut mutta olen kuullut niistä. Pitääpä huomenna testata, pesen vaikka villoja muikea hymy.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #11 : 22.09.07, 09:40 »

Saframi: kyllä mä muistin oikein että sulla on siellä Laurilan Bianca (nyk. Venla), eli Ilonan tytär.

Aahoo: laita tänne sitten sun kokemukset niistä pesupähkinöistä. Ne kiinnostavat mua myös!
tallennettu

saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #12 : 22.09.07, 11:46 »

Mä olen kanssa pessyt pesupähkinöillä vaippoja ja valkopyykkiä, ihan hyvin pesevät ja tulee tosi edulliseksi hymy

Aulimaija: Aivan, se on Bianca hymy Luulin siinä tilanteessa, että oli kyse hänestä. Hyvä tietää, koska olen välillä miettinyt, että onkohan se saanut tarpeeksi ruokaa, kun siitä ei tullut 90-kiloinen silmänisku Mustakin sen villa on sen tyyppistä, että sitä on helppo keritä. Mä en tällä kertaa tehnyt yhtään haavaa kenellekään muikea hymy
tallennettu
heini
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 22.09.07, 11:49 »

Meillä käytetään pesupähkinöitä pyykinpesussa, ne on tosi hyviä. Samoilla pähkinöillä pesee 2-3 koneellista, pesen jopa vaippapyykin niillä. Oikein pahoihin tahroihin ei tehoa, niihin laitan sitten sappisaippuaa ennen pesua. Ja vaippapyykin sekaan laitan välillä myös soodaa tai etikkaa.

Olen pessyt myös villavaatteita pähkinöillä, mutta mieluummin pesen oliiviöljysaippualla, varsinkin lasten villakerrastot, kun ne ovat aina niin likaisia.
Villojen pesussa voi toimia, mutta pitää muistaa, että pähkinöistä ei irtoa "saippuaa" alle 30 asteen.

Pesupähkinät jättää pyykin ihanan pehmeäksi, eikä niistä jää mitään tuoksua.
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #14 : 22.09.07, 12:49 »

Mä pesin viime kevääseen asti yli puoli vuotta pelkillä pähkinöillä - alhaisia lämpötiloja varten keitin sitä liuosta (varoitus, haisee kauhealle). Pesin liuoksella jopa tiskit astianpesukoneessa. Muutaman pesun välein kannattaa käyttää jotain voimakkaampaa pesuainetta, meillä ainakin pesukoneiseen kertyy punaista mönjää pähkinöistä. Meillä on oma kaivo jossa on kova vesi, sekin saattaa vaikuttaa.
Rasvatahrat lastenvaatteissa eivät meinaa lähteä, niihin pitää käyttää jotain mikä sisältää entsyymejä. Muut tahrat lähtevät ihan yhtä hyvin kuin muillakin pesuaineilla.
Villojen pesuun vois se liuos olla hyvää, pitääpä ryhtyä keittelemään.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: