.monesti on pyllynvarret tiukkana kykkimisestä.. Helpottaa kun on sängyssä lampaan talja lämmikkeenä. lhan tavallinen talja..kohtalaisen lyhytkarvanen suomenlammastalja.. ei pistele tai kirvele.. Ulkona puistelu riittää puhdistukseksi ja talvella pakkaslumipesu raikastaa kuin uudeksi.. ja kestää..ja kestää ja kestää.. edellinen 10vuotta sängyssä ja sitten pääsi nojatuoliin..Nyt ostin joululahjaksi itselleni uuden.. Ylellisyyttä, johon köyhälläkin vielä on varaa.. Myös lapseni on nukkunut taljan kanssa 'paljaana' kuten itse asian ilmaisi.. tuntui niin mukavalta ettei halunnut yöpukua lainkaan..
Mä otin ( vasta ) nyt jouluaattona yhden taljan sänkyyni, kokeillakseni sen "tehoa" ja uskomattoman ihana sen päällä on nukkua!
Vaikka talja on lyhytvillainen, se on tosi lämmin, pehmyt ( kainuunharmas ), ei kuitenkaan hiosta ja nytten ole heräillyt keskellä yötä venyttämään jalkoja ja oikomaan selkää, ku pakottaa!
Tähän asti olen pukenut nukkumaan lähtiessä päälle, ku oisin naparetkelle lähössä...

Nyt riittää pelkkä lyhythihainen paituli; kiitos taljan! Ei enää kauheeta pukemisrituaalia iltaisin ja aamuyöstä pois purkamista, ku hiki tulee... ja ne rauhallisemmat yöunet! Ihanaa!!!
Suosittelen kaikille, joilla on vähänkin univaikeuksia, kipuja selässä, jaloissa..., ja / tai viluttaa öisin, niin hommatkaa talja sänkyyn! Helpompaa ja parempaa konstia tuskin löytyy!