|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #30 : 04.10.07, 22:52 » |
|
Musta tuntuu että mäkin vaan kerään sitä läskiä  :  pitäisköhän munki olla raskaana vähän väliä  ;D  :  Sillä konstin sitä vasta lihookin.  Ainakin täällä tuskaillaan raskauksista jääneiden kilojen kanssa varmaan vielä kuopuksen rippijuhlissakin.   :  ;D Niinpä, mulla on jäänyt sellaset 20 kiloo ylimäärästä kahden lapsen jälkeen :-[ mutta hei! onhan se kyllä itsestä kiinni....mä vaan taidan olla sellanen herkuttelija :  :-[ Ehkä mä vielä jokupäivä ryhdistäydyn.... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
saframi
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Lampaan halaaja
|
 |
« Vastaus #31 : 04.10.07, 23:06 » |
|
Mun kilot ovat huvenneet pojan reisipoimuihin
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #32 : 05.10.07, 07:50 » |
|
Mun kilot ovat huvenneet pojan reisipoimuihin Mullakin jäi maha laitokselle ja raskausajan läskit upposivat imevien kitaan vaikka miten söin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Alokas Korpinen
|
 |
« Vastaus #33 : 05.10.07, 09:44 » |
|
Ai tää vaihtukin ihmisten ruokintaketjuks ;D..kyllä mullakin vielä parikymppisenä lähti kilot raskauden jälkeen mutta eipähän lähe enää..nytki on niin lyllerö että hyvä jos sohvalta ylös pääsee. Se ois varmaan se olkidieetti paikallaan : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #34 : 05.10.07, 11:15 » |
|
Tänne kans olkidieetti ;D Tytön synnytyksen jälkeen jäi n. 5 kg, pojalta ei onneksi yhtään..silloin jäi osa kiloista laitokselle ja osa tuli tuhisevana nyyttinä kotiin  Painoa vain kertyi tuossa muutama vuosi takaperin, kun olin osa-aika-työttömänä..ja tulipa oltua paljon kotosalla... Nyt olen saanut osan jo pois, mutta varaa olisi vielä reilusti pudottaa.. Lampaille tulee huomenna heinäkuorma, tulee ainakin paalirehua ja ehkä myös kuivaa heinää..Tai no on tuo paalirehukin melko kuivaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #35 : 05.10.07, 16:56 » |
|
Ei myö immeisetkään olla niin kamalan kaukana elikoista.. mitettikääs ite...Ainenkin mää oon sellainen, että ai että kun syksyllä maistuu kaikki energiapitoinen .. ja paino tuppaa väkisten nouseen mutta kesällä sitten vaan eläis erilaisilla salaateilla. Ite en oo kamalan huolissani elikoistani tähän aikaan vuodesta vaikka niillä on ihan hirvee nälkä koko ajan... ne kun ovat nyt kolmatta syksyä valmistautumassa pihattotalveen niin niitten kuuluukin kerätä ruskeeta rasvaa... Ihan sutjakoitahan noi meidän plikat oli kesällä kun oli kilit ja karisat alla.. ja nyt alkaa kaikki lihoon ja mikään ruoka ei tahdo riittää. Eikös se kuulu niinkuin luonnon kiertokulkuun että syksyllä runsauden aikaan elikot valmistuu talveen ja sen kurjimukseen syömällä ittensä tukevaan kuntoon.. niin muuten toimii luonnonkansojen immeisetkin, jotta sitten olis mistä kasvattaa jälkikasvua ja tuottaa maitoo kun kevät ja uusi elämä herää... : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #36 : 07.10.07, 12:28 » |
|
Sitä taitaa lihoa lasten jälkeen vaan sen takia,kun imetys loppuu,mut syöminen ei...mulla taitaa uusi työpaikka laihduttaa,kun on vähän raskaampaa hommaa,mutta pullakahveelle ei enää pääsekkään kesken päivän,eväsleipiä vaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
Mi
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #37 : 22.10.07, 18:17 » |
|
Olen ihan noviisi lampaiden kanssa.Mulla on kaksi keväällä syntynyttä pässipoikaa. Toinen isompi kooltaan,toinen paljon pienempi. Isommalle kelpaa kaikki mitä tarjotaan, mutta pienempi ei syö kaalia,kurkkua,eikä oikein muuta kuin kuivaa heinää ja kauranjyviä. Onko se vaan ronkeli vai mistä vois johtua moinen? Molemmilla oli tulovaiheessa,heinäkuussa, ripuli joka ei asettunut kuin viikon sulfapiikkkikuurilla. Tehobactia olen silloin tällöin antanut että pysyy maha kunnossa. Olisiko jotain vielä mitä voisi antaa?Vitamiineja? Jelpatkaa tunaria aloittelijaa näissä ruokinta-asioissa,pliis!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #38 : 22.10.07, 18:28 » |
|
Hei Mi, kyllä lammas voi olla ronkeli. Mulla on lampaita, joista yksi tykkää tomaatista, toinen inhoaa sitä yli kaiken jne. Mutta kuitenkin kun luin viestisi, niin tuli mieleen, että kyseessä voi olla joku muukin kuin nirsous. Tehobact tehostaa suoliston toimintaa, ei vatsan, mutta jos arvelet, että haluaisit pitää mahaa kunnossa, niin anna Tehobactin sijaan ruuan seassa hiukan soodaa kuurina tai vastaavasti esim. Rumelania. Itse annan väkirehua saaville lampailleni säännöllisesti soodakuurin, se tasaa pötsin ph:ta. Sulfapiikkikuuri tehoaa kokkideihin ja kokkidioosi voi vaikuttaa tosi paljon kasvua hidastavasti karitsalla. Itselläni kokkidioosia sairastanut kuttukili jäi aikanaan puoli vuotta kasvussa jälkeen muita, mutta kasvoi normaaliin kokoonsa sitten myöhemmin. Sulfa ei käsittääkseni tapa lampaasta muita sisäloisia kuin kokkidit, joten voisit madottaa pässisi varmuuden vuoksi. Helppo matolääke on esim. apteekista käsikauppatavarana saatava Axilur, yksi 250 mg:n tabletti yhden kerran 50 kiloiselle lampaalle (ei kolmena päivänä peräkkäin, kuten koirille ja kissoille). Josko se ruoka rupeaisi paremmin maittamaan sille pienemmällekin ja se kirisi kasvussa toista. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mi
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #39 : 22.10.07, 18:47 » |
|
Kiitos neuvoista Riina! Madotin nuo pojat reilu kuukausi sitten juuri tuolla Axilurilla. Sen jälkeen pienempi on alkanut selvasti ottaa kiinni kasvussa tuota velipoikaansa. Kuitenkin on vielä paljon pienempi. Jännä juttu se että kun annan noita kauroja niille kummallekin omista astioista,pienempi ei syö kuin pari suullista. -Mutta jos annan samasta astiasta molemmille,pienempi ahmii hyvällä halulla! Pitänee sitä Rumelania ostaa niille. Minkä verran tuota soodaa niille voisi antaa,mihin sekoitettuna ja miten usein? Silloin tulovaiheessa pienemmällä oli toisena tulon jälkeisenä päivänä ripuli ja isompaan tuli viikko sen jälkeen. El määräsi niille tuon sulfakuurin,kun epäili just tuota kokkidioosia. Mikä lie sitten ollut,ainakin ripuli loppui. Vielä tuosta kauran määrästä kysyisin,paljonko päivässä per pässi? kyselee tietämätön tunari Mi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #40 : 22.10.07, 20:36 » |
|
^Mä olen antanut soodaa esim. kauroihin sekoitettuna, mutta en ole annosta mitenkään erityisesti mitannut, siis jonkun ruokalusikallisen useammalle uuhelle olen antanut. Sä voisit kokeilla antaa sitä vaikkapa teelusikallisen molemmille puoliksi muutaman päivän ajan.
Siitä kaura-annoksesta, se riippuu aika paljon pässien iästä ja koosta. Niille olisi hyvä antaa kauran lisäksi jotain valkuaista kasvua varten, esim. rypsirouhetta, soijarouhetta, hernettä tms.
Kalottilampaassa on ohje, että 20-30 kiloiselle karitsalle menisi päivässä 0,65 kiloa väkirehua per nenä ja väkirehun valkuaispitoisuuden tulisi olla 14 %. 30-40 kiloiselle karitsalle suositellaan annettavaksi kilo väkirehua päivässä, edelleen sama valkuaisprosentti. Lisäksi on tietysti heinä. Tällä ruokinnalla karitsan pitäisi kasvaa 250 grammaa päivässä. Käytännössä lemmikkilampaiden eikä pitoeläinten tarvi kasvaa niin nopeasti (runsas väkirehu mm. happamoittaa pötsiä, jolla ei ehkä ole teuraskaritsalla niin väliä, mutta pitoeläimen suhteen kyllä), joten tuosta väkirehumäärästä voisit hyvin antaa puolet sun pässipojille, siis reilu 300 grammaa per päivä jos ne on alle 30 kiloisia ja jos ne on alle 40 kiloisia, niin sitten tuon 500 grammaa. Nämä ohjeet on siis Kalottilammas-kirjasta, joka on kyllä jo kohta 20 vuotta vanha, ja ruokintataulukoita päivitetään vuosittain, mutta mun mielestä lemmikkilampaille voi ihan hyvin ottaa suuntaa vähän vanhemmastakin kirjasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|