|
mmj
|
 |
« : 10.08.05, 15:49 » |
|
Minulla on pieni katras lampaita (7 uuhta, pässi ja näiden 15 karitsaa). Mun pitäis nyt antaa näille matohäätö. Olen syöttänyt Axilur pastaa.
Mitä suosittelisitte? Olisi aika vaihtaa lääkettä. Pitäisiköhän pyytää eläinlääkäri piikittämään ivermektiiniä...?
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 10.08.05, 16:11 » |
|
Ivermektiini on kyllä tehokasta hyvää tavaraa ja se tepsii myös ulkoloisiin, mutta sisäloisten suhteen olisi kyllä Valbazen paras vaihtoehto. Se tehoaa myös maksamatoihin, joihin Axilur ei tepsi, eikä myöskään ivermektiini.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #2 : 10.08.05, 16:26 » |
|
Oliko Valbazen se erityisluvallinen lääke...?
*köh, mun pitäis muistaa* t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #3 : 10.08.05, 17:08 » |
|
On erityisluvallinen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #4 : 17.08.05, 14:39 » |
|
terve,
Valbazen ja Axilur on saman ryhmän lääkkeitä: eli siis jos haluat estää noitten vastustuskykyisten kantojen synnyn, pyydä eläinlääkäri piikittämään (ivermektiini, doramektiini) tai määräämään eprinomektiinia (pour-on) tai moksidektiinia (liuos, pour-on).
Nämä mektiinit ja dektiini eivät teoa heisimatoihin eikä maksamatoihin, mutta sukkula- ja keuhkomatoihin kyllä (sekä niihin ulkoloisiin).
tv.rekku
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #5 : 24.08.05, 15:39 » |
|
Onko teillä "madotusohjelma" lampaillenne niinkuin esimerkiksi hevosille on. Eli madotatteko 2, 3 vai neljä kertaa vuodessa ja vaihdatteko aina vuorotellen eri lääkkeitä?
Meillä esimerkiksi madotetaan hevoset vähintään 2 kertaa vuodessa, vuorokertoina annetaan eri loisiin tepsivät tökötit. Ulkoloisiahan hevosilla ei sillä lailla ole, joten Coopersctiä tai Switch Pour Onia käytetään lähinnä lentävien purevien poispitämiseksi. Madotatteko myös juuri ennen karitsointia uuhet, jotteivät pikkuiset saa loisia niin helposti?
Ihan vain tässä kyselen, koska nyt kesälampaat lähti kotiin ja kova hinku olis ehkä ens kesän jälkeen mahdollisesti hankkia ihan ikiomia määkijöitä. On siis monta asiaa vielä opeteltavana ennen tuota päätöstä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #6 : 25.08.05, 23:14 » |
|
terve,
itse tosiaan madotan lampaat 2 x vuodessa: uuhet ja pässi keväällä juuri ennen laitumelle laskua (2-3 vrk) ja samalla leikkaan sorkat.
Syksyllä madotan pitoeläimet (uuhet, pässit, karitsauuhet) n. viikkoa ennen sisälltuloa / heti sisälle tulon jälkeen. samalla keritään ja leikataan sorkat (tai niillä main kaikki työt yht´aikaa)
Vaihtelen lääkkeitä, niistä kirjoitinkin tuossa edellä.
tv.rekku
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #7 : 17.10.05, 13:39 » |
|
Hei!
Millaisen annostuksen Axiluria pitää lampaalle antaa? Tuossa Axilurpurkissa, kun on vain ohje sialle, vaikka ennemmin oli myös lampaalle. Annanko saman määrän kuin sialle painokiloa kohti?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #8 : 17.10.05, 14:58 » |
|
Vuohille ainakin pätee se sama annostus. Madotin meidän lampaatkin samalla annostuksella. Eikös se ollut 1 mitta/50 kg? Mikäli ollaan samassa purkissa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #9 : 17.10.05, 15:16 » |
|
Oli se. Apteekissa etsittiin farmaseutin kanssa lääkekirjasta, mutta ei siinäkään ollutyhtään matolääkettä lampaalle, eikä siten tietenkään annostustakaan > 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #10 : 17.10.05, 15:37 » |
|
Mä soitin silloin ell:lle, joka tarkisti jostain kirjasta sen ohjeen..Kyllä meillä ainakin vielä hengissä ollaan, vaikka madotin nuo samalla annostuksella ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #11 : 17.10.05, 19:42 » |
|
Minkä muotoista Axiluria, tablettia, jauhetta, pastaa, sulla on? Mulla on annostusohjeet paperilla, mutta en jaksa kaivaa niitä kaikkia nyt tähän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #12 : 17.10.05, 21:58 » |
|
Axilur on jauheena ja purkissa luki sialle ohje. Laitoin nyt sitten saman määrän kuin sialle. Kaiketi tehoaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #13 : 17.10.05, 22:06 » |
|
terve,
tässä tällaiset Axilurin anto-ohjeet, joihin itse olen törmännyt:
pasta 18,75% : 24 g pastaa / 900 kg rakeet 22%: 10 g / 440 kg tabletit 250 mg: 1 tbl / 50 kg tabletit 500 mg: 1 tbl / 100 kg jauhe 1 mitta / 25 kg
Norwormin (22%) annostus on 2 kg / 90 kg ja Strongid-P (26%) 26 g / 450 kg
tv.rekku
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|