jiina
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 05.09.07, 10:19 » |
|
:-\ Eli villoja on, tosin vielä lampaissa kiinni. Ja intoa on ja ei kai tuo peukalo ihan keskellä kämmentä ole. Mutta kun ei ole mitään välineitä, tässä menee ajatukset ihan solmuun. Huovutusta olen harrastanut ja neulominen onnistuu ja pienet pöytäkangaspuut löytyy.
Miten huovutuslevy karstataan? Siis samoilla karstoilla kuin langaksi kehrättävä vai miten? Olen löytänyt vain lankaa varten karstaamisohjeita. Lampaita on kaikki suomenlampaan värit edustettuna ja harmaksiakin kaksi. Eli kivoja värejä löytyy ilman värjäämistä.
Onko Keski-Suomen tai Etelä-Savon alueella käsityöihmistä, jonka luona voisi käydä kokeilemassa välineitä? Haluaisin tehdä kaiken itse alusta loppuun, eli ei ole tarkoitus ainakaan vielä kehruuttaa lankaa kehräämössä. Vuotien parkitseminen ilmeisesti on sitten aikanaan jätettävä tehtaan tehtäväksi, mutta niistäkin olisi tarkoitus väkertää jotain sitten ihan itse.
Tähän asti villat on hävitetty tylysti mutta nyt on tarkoitus niistä jotain työstää. Suunnittelu on yleensä mukavaa, mutta nyt tämä vähän liian työlästä, kun on ihan alkutekijöissä ja vihreä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #1 : 05.09.07, 20:11 » |
|
Hmmm..... Haluaisitko kehrätä siitä huovutuslevystä? Eikös sen siitä vain voi jaotella ja vetää ohueksi ensin ja sitten kehrätä, eli olenkohan ollenkaan ymmärtänyt asiaa ;D Huovuttaminen on itselläkin jotenkuten sarjassamme ' ei harrastettua' vielä, kokeillut kyllä. Onko tuo levysi semmoinen karstamyllystä tullut levy?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #2 : 06.09.07, 09:12 » |
|
Käsikarstoilla, samoilla millä kehruutakin varten karstataan lepereitä, karstataan levyjä myös huovutusta varten. Ihan samalla lailla tehdään molemmat muuten, mutta villan irroitus karstoista tehdään vaan hieman eri tavalla jos aiotaan käyttää karstattu villa huovutukseen....eli pyritään jättämään villa pikkulevyksi. Mulla on jossain ylhäällä yhden kirjan nimi, jossa tämä oli selitetty oikein hyvin kuvien kera...koetan löytää tänään. Itse en osaa sitä nyt sen paremmin selittää :  . Voi sen villan irrottaa karstoista ihan samalla tavalla kuin lepereitäkin tehdessä ja jättää vaan pyörittelemättä lepereeksi, mutta silloin villalevy ei vaan ole niin koossapysyvä ja latominen huovutusta varten voi käydä vaikeaksi. Semmoisesta isosta karstavillalevystä voi tosiaan repiä ohuita suikaleita, jotka pyörittelee jos tarvii ja sitten vaan kehräämään... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #3 : 06.09.07, 09:41 » |
|
jiina: meiltä löytyy täältä Mikkelin läheltä kaikenlaiset pelit ja vehkeet jos haluat jossain vaiheessa tulla kokeilemaan. Mun kyydissä pääsisit varmaankin myös sinne Ouluun nahanmuokkauskurssille. Näillä näkymin olen ottamassa sinne esim. karstamyllyn kokeiltavaksi (kun sitä on pyydelty) 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #4 : 06.09.07, 22:29 » |
|
Auli, mullahan on karstamylly, jos et halua kuskata sieltä asti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #5 : 07.09.07, 07:21 » |
|
Auli, mullahan on karstamylly, jos et halua kuskata sieltä asti.
Riippuu siitä, että millä tulen sinne. Jos olen omalla autolla niin myllyhän kulkee helposti mukana (jos muistan).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Anouk
|
 |
« Vastaus #6 : 27.09.07, 09:11 » |
|
Jiina; Sysmässä Särkilahden kylällä asuu TOivosen Helena, joka tekee kaiken näköistä juttua villasta. Uskoisin että hänen luona voisi käydä opissa. Itsekin olen ajatellut olla häneen yhteydessä. Heillä on piha piirissä Vanha Tupa, jossa on myynnissä lammastuotteita (villaa, taljoja , lihajalosteita yms). Mulla ei ole antaa yhteystietoja (= kaaos kirjahyllyssä, enkä löytänyt sieltä etsimääni lappua) mutta varmaan Sysmän kunnan sivujen kautta löytynee ainakin toi Vanha Tupa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
|
|
|
|
Anouk
|
 |
« Vastaus #7 : 27.09.07, 09:24 » |
|
ja nyt löyty www.nallemaakari.com. Siel on yhteystietoja yms.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
|
|
|
jiina
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 04.11.07, 11:42 » |
|
Eilen karstasin lainakarstoilla villaa ja tein neulahuovutuksella lampaan. Korvista tuli liian isot ja liian pyöreät, mutta kahden lapsen armoton raati huuteli, että toi on lammas, kun kävin kysäisemässä mikä tää on. Eli kyllä se jonkin verran lampaalta näytti ;D Mutta onpa tuo karstaaminen hidasta... > 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #9 : 04.11.07, 19:28 » |
|
^on hidasta joo...kahden pässin villoihin tuhraantuu multa puolivuotta. Jospa joskus saisi sen myllyn...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #10 : 05.11.07, 23:04 » |
|
Mitä maksaa karstauttaminen jossain kehräämössä? Mä olen myllystä haaveillut, mutta ei taida ihan vielä meille sellaista muuttaa :'(. Mutta jos karstauttaisi jossain, käsikarstat lentää multa heti seinään, ei oo hermoja siihen hommaan :  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 05.11.07, 23:09 » |
|
Mitä maksaa karstauttaminen jossain kehräämössä? Mä olen myllystä haaveillut, mutta ei taida ihan vielä meille sellaista muuttaa :'(. Mutta jos karstauttaisi jossain, käsikarstat lentää multa heti seinään, ei oo hermoja siihen hommaan :  . Pirtissä näyttää olevan 11.90 kg + 2,00 e lisähintaa jos omista villoista haluaa. Pitää sitten olla se 20 kg raaka-ainetta.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.11.07, 23:11 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« Vastaus #12 : 27.03.08, 18:35 » |
|
mie taas kuolaan tuon Aulimaijan sivuilla karstamyllyä.. : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #13 : 28.03.08, 23:46 » |
|
Mitä maksaa karstauttaminen jossain kehräämössä? Mä olen myllystä haaveillut, mutta ei taida ihan vielä meille sellaista muuttaa :'(. Mä voisin vuokrata omaani. Mulla ei ole aikaa myllyttää. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #14 : 29.03.08, 08:09 » |
|
Mitä maksaa karstauttaminen jossain kehräämössä? Mä olen myllystä haaveillut, mutta ei taida ihan vielä meille sellaista muuttaa :'(. Mutta jos karstauttaisi jossain, käsikarstat lentää multa heti seinään, ei oo hermoja siihen hommaan :  . Pirtissä näyttää olevan 11.90 kg + 2,00 e lisähintaa jos omista villoista haluaa. Pitää sitten olla se 20 kg raaka-ainetta. 20 kg saman väristä villaa? Saa sitä meikäläinen kerätä, kun joka elikko on vähän erivärinen ;D Onko muita kehräämöjä, joissa saa omat villat kehrättyä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|