|
Anouk
|
 |
« : 29.08.07, 10:49 » |
|
Eli mulle on tulossa parin viikon sisään kolme lammasta ja tiedustelisin sellaista, että mitä kaikkea olette syöttäneet lampaillenne? Mulla olis mahdollisuus saada paikallisen kauppiaan he-vi osastolta myyntiin kelpaamatonta tuotetta. Syökö lampaat: -kaalia, kukkakaalia, parsakaalia -lanttua, selleriä, naurista, palsternakkaa -päärynöitä, tuoremaissia - lehtisalaattia eri lajikkeita?
Omenat ja porkkanat tiedän kelpaavan syötettävien joukkoon mutta mites noi muut? Toki pääasiallinen ravinto löytyy kuivaheinän puolelta mutta mietin vain ihan hyötykäyttömahdollisuutta muutoin biojätteeksi joutuvalle tavaralle.
Ja sitten vielä sellainen kysymys, olemme sitoneet kerput paalinaruilla; pitääkö narut poistaa eli onko lammas "kaikensyöjä" vai osaako se olla syömättä esim. noita paalinaruja?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
|
|
|
|
heini
|
 |
« Vastaus #1 : 30.08.07, 09:40 » |
|
Medän lampaat syö ainakin kaikkia muita mainitsemisasi kasviksia, paitsi maissia. Mutta luulen, että sekin saattaa kelvata jollekin yksilölle. Kannattaa tarjota, meillä ainakin toiset syö toista ja toiset toista, ja aina riippuu myös siitä onko muita herkkuja tarjolla. Ne valitsee parhaat.
Tuo kauppojen hevi-tavara ei taida kovinkaan usein löytää tietään biojätteeksi.. Suurin osa menee kaatopaikalle, kun kaikki on vielä pakattu muoviin. Ei ole "resursseja" (lue kiinnostusta) ottaa muoveja pakkauksista pois. (jatkokysymys tietenkin on, miksi jokaikinen kurkku ja paprika pitää kääriä siihen muovinpehmennemuoviin... )
Mekin saamme kauppojen ylijäämistä hevi- ja leipäkamaa. Kannattaa ne ottaa vastaan ja sitten voi itse kompostoida, jos ei lampaille ehdi hyvänä syöttää. Siinä on pienen pieni palvelus maapallolle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
PerttiK
|
 |
« Vastaus #2 : 30.08.07, 10:16 » |
|
Ainakin ilmeisesti isommissa kaupungeissa kerätään erikseen kaupoista tuota muoviin pakattua biojätettä ("bio2"). Se hienonnetaan niin että pakkaukset särkyy ja kompostoidaan. Tuloksena olevaa multaa käytetään sitten kaatopaikalla penkan päällä tms. pakoissa. Eli ei se kaikki onneksi ihan hukkaan mene. Turhaahan se ylenmääräinen pakkaaminen usein on, siitä olen samaa mieltä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #3 : 30.08.07, 10:20 » |
|
Ja huom huom, jos iso kauppa on vastahankainen jakamaan isoja eriä monille tarvitsijoille, niin kannattaa kehittää kimppa, jossa yksi hakee ja keskenään porukka jakaa. Tuota tavaraa tulee ajoittain aika reilusti, joten muutaman lampaan voi olla vaikeaa selviytyä niistä eväistä
Tuo on siinä mielessä vähän eriarvoistava systeemi, kun minä luulen, että olen kysynyt eläimilleni evästä tuosta ihan samasta kaupasta kuin mistä Anouk, mutta mulle on vaan siellä tolkutettu että EU kieltää kyseisen toiminnan. Kuitenkin tiedän naapurin saavan sieltä vanhentuneita/vanhentuvia elintarvikkeita eläimilleen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
määläinen
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #4 : 31.08.07, 11:09 » |
|
itse olen ollut myös tekemisissä tämän eu asian takia työn puolesta ja muistaakseni se taitaa olla niin että tuo vanhentuneen tavaran eteenpäin luovuttaminen ei ole sallittua. Korjatkaa jos olen väärässä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #5 : 31.08.07, 11:18 » |
|
itse olen ollut myös tekemisissä tämän eu asian takia työn puolesta ja muistaakseni se taitaa olla niin että tuo vanhentuneen tavaran eteenpäin luovuttaminen ei ole sallittua. Korjatkaa jos olen väärässä.
Eihän se taida ihan aikuisten oikeasti olla, mutta minä kannatan elintarvikkeiden eteenpäin pistämistä hyvin lämpimästi (mun tekee pahaa ajatella, että käyttökelpoinen ruoka laitetaan biojätteeseen). Homma toimii hyvin tismalleen niin pitkään, kun kumpikin osapuoli ymmärtää pitää kylillä suunsa sopivasti asiasta kiinni tälläisistä sopimuksista Sitäpaitsi usein ne eteenpäin menevät tuotteet eivät kiireisissä kaupoissa ole edes vanhentuneita vaan piakkoin vanhentuvia, koska henkilökuntaa on vähän ja päivittävät hyllyt silloin kun aikaa on
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #6 : 31.08.07, 12:43 » |
|
Siinäpä se.. ei niissä salaattipusseissa oo parasta ennen päivää(paitti niissä uusavuttomille tarkoitetuissa valmiiksipilkotuissa) tai irtoperunoissa ja hyvin haravassa muussakaan hevi-tuotteessa.. joten sen vanhentunut termin toteennäyttäminen on vähän niin ja näin.. kauppaa saataa esim tulla täysin juuri leikattua parsakaalia jossa on jo senverran kukkasilmut raollaa ettei nirsoilevat asiakkaat huolin niitä.. vain yks esmes ..tai sitten väriviallisia tomaatteja jne... ei ne oo vanhentuneita pätkääkään vaan ihan syötävä kamaa, muttei vaan mee kaupaksi.. Banaani joka ei oo vihertävänkeltainen vaan kypsän keltainen muutamalla kypsyyttä osoittavalla ruskeella pilkulla jää kyllä vihennestiskiin.. että se on vähän veteen piirretty viiva se vanhentunut ja sen luovuttaminen ..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #7 : 03.09.07, 18:18 » |
|
Tässä on varmaan sellanen juttu,et jos se eläin menee ihmisen ruuaksi,sillon ollaan tarkempia,mitä sille syötetään,ettei ihmisten hiplaamista tomaateista tuu salmonellaa tai jotain.Mut ei lemmikeillä...meillä syötettiin vuosikaudet leipää kanoille(kunnes niiden tuoja kuoli keväällä :'() ja myös kylän muutkin eläimelliset ihmiset saivat niitä.Tulipa sitä itsekkin välillä syötyä,näkeehän sen nyt,onko leipä homeessa ;DKanat tykkäs maissintähkistä,söivät ihan puhtaaks.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #8 : 03.09.07, 19:02 » |
|
Mä ostan meidän kanoille välillä maissintähkiä :-[ :  niitä valmiiks keitettyjä meinaan.....no, kun ne niin tykkää niistä.... Sillon kun ostin ekat kanat, niin vein aamulla niille mikrossa sulatettuja herne-maissi-paprika annoksia. sillon isäntä sanoi että "Jumalauta, kanoille kyllä viedään aamupalaks lämmin ateria mutta mulle kukaan ei keitä edes kahvia" ;D ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #9 : 03.09.07, 20:11 » |
|
NO enimmäkseenhän määkin elikoille kokkailen kun tykkään kokeilla kaikkee.. ja noi elikot on sitten koemaistajia jos presepti ei ihan onnannut..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|