satuli
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 24.08.07, 14:31 » |
|
Mistähän löytäsin selkokieliset ohjeet vanhanaikaisen rukin käytttöön. Löysin tosiaan isoanoppini vanhan rukin ja se on kuulemma käytettävissä sekä täysin kunnossa. Tämä isoanoppini on kyllä elossa, mutta meillä ei kemiat kohtaa käsityön merkeissä. Hän ei osaa minua neuvoa... Koitin googlesta kattoo, mutta ku tää kone ei oo ystäväni. (=en osaa) : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Niitty
|
 |
« Vastaus #1 : 24.08.07, 18:12 » |
|
Meidän kunnakirjastossa on pieni kirjanen kehräämisestä, mutta enhän mä sen nimeä tms muista. Eli kannattaa ehkä kysäistä kirjastosta...
Kumpi muuten olis helpompi oppia rukin vai värttinän käyttö? Kehrääkö kukaan värttinällä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
PerttiK
|
 |
« Vastaus #2 : 24.08.07, 18:49 » |
|
Yahoossa on suomenkielinen kehruulista, sieltä varmaan löytyy neuvoja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pinque
|
 |
« Vastaus #3 : 24.08.07, 21:28 » |
|
Kannattaa tosiaan liittyä kehruulistalle ( http://groups.yahoo.com/group/kehruu/) Kaksi suomenkielistä kirjaa kehruusta: - Hukkinen, Satu: Luonnonkuitujen kehruu. Helsinki : Dataliina, 1995 - Varilo, Sari: Kehrääjän kirja. Hki : Vantaan lehdentekijät, [1984] Olen lainannut noita kirjastoista. Jommassa kummassa on vanhan rukin kunnostuksesta, olisikohan ollut Varilon kirja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
satuli
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #4 : 24.08.07, 21:51 » |
|
Kiitoksia! Täytyypä saman tien mennä perehtymään tuonne nettisivustolle, ja maanantaina viimeistään vierailen paikallisessa kirjastossa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #5 : 24.08.07, 23:52 » |
|
Minä kehrään sekä rukilla, että värttinällä. Itse opettelin värttinän ensin ja sen jälkeen rukin käytön opettelu ei paljon enää vaatinutkaan...sormityö kun oli jo hanskassa  Parhaiten rukin salat oppii jos pääsee katsomaan miten kaikki tapahtuu ihan käytännössä. Ja rohkeasti kokeilemalla...  . Kirjastosta ja netistä varmaan löytyy myös apua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #6 : 25.08.07, 18:53 » |
|
Värttinällä minäkin ensin harjoittelin ja ei mennyt kauaa kun tuli semmoinen mieli että enemmän lankaa ja nopeammin pitää saada  Sitten sain lainaksi rukin ja pelkkää polkemista harjoittelin ensin, aina meinasi kiepsahtaa isopyörä takaisin päin, äkkiä sen rytmin sitten oppi. Värttinää kun oppi pyörittään ja siitä sai langannäköistä niin oli ehkä helpompaa sitten rukilla, eikä pidä asettaa kovin korkeita lankavaatimuksia itselleen alussa, kaikki efektilangat voi käyttää ja tulos on kuitenkin ihana. Varoituksen sana: Kehräys vie mukanaan, ei malta lopettaa ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #7 : 27.08.07, 13:26 » |
|
Vielä piti lisätä että netistä löytyy hyviä ohjeita, kun näkee edes jonkun kehräävän, on jo paljon helpompi aloittaa... www.youtube.com/watch oli itselleni pelastus ;D Sieltä hakuun esim. spinning wheel.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #8 : 27.08.07, 13:35 » |
|
Vielä piti lisätä että netistä löytyy hyviä ohjeita, kun näkee edes jonkun kehräävän, on jo paljon helpompi aloittaa... www.youtube.com/watch oli itselleni pelastus ;D Sieltä hakuun esim. spinning wheel. Auts... oli naurussa pitelemistä kun nappasin ekan videon katsottavaksi: sähkörukilla seurapiirinaisen kynnet omaava nainen kehräsi. Ajattelin heti, että ei tuu musta kehrääjää ellen ota rakennekynsiä ;D  Jospa jatkais sopivampien videoiden metsästystä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Niitty
|
 |
« Vastaus #9 : 27.08.07, 21:56 » |
|
Meillä on kyllä isomummon rukki, hienon sininen, mutta.... Saakohan mistään varaosia...? Anteeks vaan, kun nää nimet ei oo hallussa, mutta se U:n muotoinen osa, jossa on rautakoukkuja. Niin ne koukut on niin ruostunu ja kulunu, että katkeavat langalla vetäen. Eli uusi osa pitäis olla jos sillä rukilla haluis jotain tehdä.
Tänään tuli TAITO lehti ja siinä oli kuva, kun olivat tehneet vanhasta cd:stä ja puukepistä värttinän. Aika solmussa vain näyttivät olevan lankojensa kanssa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #10 : 27.08.07, 22:14 » |
|
Tänään tuli TAITO lehti ja siinä oli kuva, kun olivat tehneet vanhasta cd:stä ja puukepistä värttinän. Aika solmussa vain näyttivät olevan lankojensa kanssa... Värttinä on sen verran halpa kapistus, että noinkohan kannattaa alkaa sellaista väsäämään itse  Itse tehdyssä voi myös tuo tasapaino olla vähän sitä ja tätä, jolloin homma on melkoisen hankalaa....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pinque
|
 |
« Vastaus #11 : 27.08.07, 22:50 » |
|
Meillä on kyllä isomummon rukki, hienon sininen, mutta.... Saakohan mistään varaosia...? Anteeks vaan, kun nää nimet ei oo hallussa, mutta se U:n muotoinen osa, jossa on rautakoukkuja. Niin ne koukut on niin ruostunu ja kulunu, että katkeavat langalla vetäen. Eli uusi osa pitäis olla jos sillä rukilla haluis jotain tehdä.
Pienenä vinkkinä vaan, että Vaajakosken Kirpputorimarketissa näkyi viime viikolla olevan myynnissä hienon sininen vanha rukki, jossa oli tallella kaikki osat. En kyllä päässyt kokeilemaan, kun kaikki pyörivät osat oli sidottu narulla - kuulema siksi etteivät pikkulapset pääse loukkaamaan itseään. Hinta muistaakseni 55 euroa. Se U:n muotoinen osa on lyhty eli siipi. Täältä löytyvät rukin osien nimet ja tietoa kehräämisestä muutenkin. Rukin osia on joskus ollut myynnissä huuto.netissä, mutta aika tavalla sattumankauppaa taitaa olla, että vanhaan rukkiin löytää sopivan varaosan. Ehkä riittäisi että ne hampaat saisi uusittua?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #12 : 27.08.07, 22:52 » |
|
Niitty: mun rukissa oli kans sama ongelma. Isäntä näppäränä miehenä irrotti vanhat koukunrisat ja laittoi uudet pienistä nauloista.  Koetapas josko korjaamalla saisi kuntoon vanhan osan sunkin rukista.  Varaosia vois kysellä myös täältä http://www.toika.com/fi/ ja siellä on myös edullisia (kakkoslaadun) karstojakin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Flipeti
|
 |
« Vastaus #13 : 28.08.07, 08:51 » |
|
Voi olla että joku on jo laittanut tämän linkin, mutta laitan varmuuden vuoksi  Jos englanti sujuu niin paljon että löytää videot, niin tämä on aika hyvä opas kehruuseen. Löysin itse tämän sen jälkeen kun olin jo oppinut kehräämään, mutta oli ihan kiva huomata että en ihan väärin tätä hommaa tee ;D http://www.joyofhandspinning.com/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #14 : 28.08.07, 09:50 » |
|
< Auts... oli naurussa pitelemistä kun nappasin ekan videon katsottavaksi > No juu... luulot pois aloittelevilta kehrääjiltä ;D No oikeesti, ei kyllä ollut tarkoitus pelottaa ketää pois harrastuksesta, katsoin vain useamman pätkän sieltä, enkä muistanut tuota alussa olevaa  Siellä on monta erilaista hyvääkin pätkää ... tuo samainen filmi kyllä hihitytti pitkään ... kai se on alettava kynsien hoitoon, huohh... näytti lankaa ainakin tulevan. En kyllä jaksa koskaan kiskoa tuota villaakaan noin ohueksi ' nauhaksi ' ennen kehräystä ja lyhyessä kuidussa se tuntuu työläältä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|