12.02.12, 07:30 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kummin kannattaa värjätä?  (Luettu 958 kertaa)
satuli
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 18.08.07, 08:55 »

Olisin kasviväreillä alkamassa värjäyspuuhiin ja mietin, että kumminko kannattas tehä, värjätä lanka vaiko valmis tuotos. Paitaa ja housua pitäs vääntää, samanväriset yksiväriset tulossa. Mies hahtuvasta haluis... Vielä en ikinä oo kokeillut kasvivärjäämistä, mutta ei kai se niin vaikeaa voi olla. Eihän..?  :hymy
tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #1 : 18.08.07, 09:16 »

Mie värjäisin langan. Älä kysy perustetta, tuntuu vaan siltä, että lopputulos olisi mahdollista saada varmemmin onnistumaan. Jotenkin kuvittelen, että lankojen yhtymäkohtiin valmiissa neuleessa voisi olla mahdollista jäädä epätasaisuutta väriin. En tosin ole koskaan kokeillut valmista värjätä. Ja toisaalta voihan siitä tulla hauska efekti, jos tasaisesti tulee tätä epätasaisuutta. Tosin sitten se ei enään ole yksivärinen  :hymy

Muista, että kasvivärjäyksessä, kun haluat samaa väriä, pitää kaikki värjätä kerralla samassa liemessä. Tai ainakaan minä en ole onnistunut saamaan pilkulleen samaa väriä vaikka olen tehnyt kaksi samanlaista lientä peräkkäin. Vaikeaa se kasvivärjääminen ei ole. Mielenkiintoista ja mukavaa puuhaa, vaikka koskaan ei voi olla varma mitä väriä tulee   hymy
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 18.08.07, 14:24 »

Kyllä määkin värjäisin langan, mutta ehkä se vaan on kaavoihin kangistunutta ajattelua. Toisaalta valmis tuote voi kutistua odottamattoman paljon värjäysprosessissa. Kyllähän vaatteita värjäillään mutta ne on usein jo etukäteen pesty usein ja kutistettu.
Vielä en ikinä oo kokeillut kasvivärjäämistä, mutta ei kai se niin vaikeaa voi olla. Eihän..?  :hymy
Ei oo vaikeeta, vaatii vaan tarpeeksi aikaa ja huolellisen valmistautumisen. Se on tosi kivaa puuhaa!
tallennettu
satuli
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 18.08.07, 14:27 »

Mites ton hahtuvan värjäys ylipäätään onnistuu? Se ku on semmosta höttöstä. Joskus lapset on hahtuvanpätkiä veteen viskoneet (mitä lie ruokaa tehneet) niin se tuntuu leviävän ihan atomeiksi. Pitänee hankkia sit varmimmin kierrettyä lankaa, eikös vaan...
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #4 : 18.08.07, 15:15 »

Mites ton hahtuvan värjäys ylipäätään onnistuu?
Mä en ainakaan kokeilisi kuin ehkä hahtuvalangalla (4 säiettä  siis) korkeintaan.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 19.08.07, 12:22 »

Määkään en oo kokeillu vielä hahtuvan värjäämistä, suunnitellu kylläkin. Siinä on kyllä vaarana huopuminen ja katkeilu, ei taida olla helpoin tapa opetella kasvivärjäystä..Joskus suunnittelin että olisin kiertänyt sitä käsin kaksinkertaiseksi löyhäkierteisksi langaksi ja solminu vyyhdit tosi löysästi, käyttäny apuna ehkä vielä jotain värjäyspussia (esim valoverhoista tehtyä). Mutta ehkä sittenkin on parempi kasvivärjätä valmis vaatekappale, jos teet sen hahtuvalangasta. Sitten pitää tietty tehdä koetilkut ja ja kokeilla paljonko kutistuu (mutta niinhän aina tehdään neulottaessa hih  ;D) Itse asiassa lopputulos voisi olla tosi hieno, sopivan lievästi huopunut vaate!
tallennettu
satuli
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 19.08.07, 14:42 »

No ehkäpä on parempi, että ostan kasvivärjäykseen ihan omat lankansa, ettei niin harmittas epäonnistumiset. Kauhavan kangasaitalla näky olevankin kasvivärjäykseen tehtyjä / soveltuvia lankoja vaikkapa sukan tekoon. Meinaan jos miehelleni teen paidan ja housut hahtuvasta ja värjäyksen jälkeen ne olis 1-vuotiaalle tyttärelleni sopiva panssari, vois muutama ärräpää kuulua... Koetilkut on yliarvostettuja, mulla on saman tien tapana käydä itse asiaan.  :hymy

Hahtuvan siis taidan ostaa valmiiksi vihreänä että isäntä saa sopivaa lämmikettä metsästysvaatteiden alle.

Aulimaija, jahka tulee rahaa tilille niin pitää tehä sulta tilaus. Oon "hieman" kuolannut niiden kainuunharmas -lankojen perään. Itelleni takkia/ paitaa / huivia / jotain nättiä pitäs tehä.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 19.08.07, 16:01 »

Aulimaija, jahka tulee rahaa tilille niin pitää tehä sulta tilaus. Oon "hieman" kuolannut niiden kainuunharmas -lankojen perään. Itelleni takkia/ paitaa / huivia / jotain nättiä pitäs tehä.
Kiva juttu  muikea hymy  Tilausta odotellessa siis.
tallennettu

saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #8 : 19.08.07, 21:22 »

Mä olen kyllä kasvivärjännyt 2-säikeistä hahtuvaakin. Se oli itse mun eka värjäyskokeilu. Tein siitä ensin pieniä vyyhtejä ja solmin monesta kohtaa puuvillalangan ympärille. Lopputulos oli aika haalea; väri ei oikein tartu niin rasvaiseen lankaan.
Aulimaijalle on tulossa tilaus täältäkin suunnalta josssain vaiheessa hymy
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #9 : 19.08.07, 21:44 »

Aulimaijalle on tulossa tilaus täältäkin suunnalta josssain vaiheessa hymy
Lisää harmastako  hymy Mä olen tässä viime päivinä harjaillut antaumuksella siitä vanhemmasta laamasta vanhoja pohjavilloja pois (edellinen omistaja on monen muun asian ohella laiminlyönyt mm. turkinhoidon  >surullinen  )  ja se on kyllä jotenkin niin ilmavaa verrattuna lampaan villoihin. Laamoilla villat heiluvat ihanasti pienessä tullen tuiverruksessakin  muikea hymy
« Viimeksi muokattu: 19.08.07, 21:48 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #10 : 19.08.07, 22:12 »

Mä olen tässä viime päivinä harjaillut antaumuksella siitä vanhemmasta laamasta vanhoja pohjavilloja pois

Pikkasen OT...
tykkäävätkö laamat siitä että niitä harjataan, seisovatko ne ihan paikallaan?  hymy
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #11 : 19.08.07, 22:28 »

Mä olen tässä viime päivinä harjaillut antaumuksella siitä vanhemmasta laamasta vanhoja pohjavilloja pois

Pikkasen OT...
tykkäävätkö laamat siitä että niitä harjataan, seisovatko ne ihan paikallaan?  hymy

Tuo vanhus ei pane vastaan (ehkä jopa tykkääkin?). Vanhus pysyy paikallaan jonkin aikaa kun harjailen sitä. Nuorempaa en ole vielä yrittänyt. Jostain luin, että niillä olisi tosi herkkä tuntoaisti ja kaikenlainen repiminen ja kovakourainen harjaus olisi niistä epämiellyttävää.
tallennettu

saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #12 : 20.08.07, 12:27 »

Lisää harmastako  hymy

Ei, vaan uudet karstat, ja mitä nyt keksinkään tarvita hymy
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #13 : 20.08.07, 19:19 »

Mietin tässä aluksi, miksi kummi kannataisi värjätä...mutta olikin siis värjäystavasta kyse. Pitäsisi varmaan käyttää ajatustakin lukiessa  :hymy

Ja haluaisin todella ehtiä opettelemaan sen värjäyksenkin
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
satuli
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 20.08.07, 22:31 »

Mietin tässä aluksi, miksi kummi kannataisi värjätä...mutta olikin siis värjäystavasta kyse. Pitäsisi varmaan käyttää ajatustakin lukiessa  :hymy

Tai täällä päässä pittäis käyttää ajatusta ku kirjottelee. Otsikoita varsinkin. Tullee vaan aina niin heleposti kirjotettua just sileen ku ajattelee eikä ees kyseenalaista, että sehän saattaakin toisen korvaan kuullostaa ihan erilaiselta paikkakuntaeroista riippuen.  muikea hymy
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: