23.05.12, 10:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: karstauksesta  (Luettu 2356 kertaa)
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Viljami

« : 12.08.07, 23:29 »

Pesettekö villat ennen karstausta ja onko karstaaminen helpompaajos villan ensin pesee?
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 12.08.07, 23:42 »

Mä en pese. Varmaan riippuu vähän käyttötarkotuksesta. Jos neulahuovuttasin, niin varmaan pesisin, mutta siinähän ne tulee sitten pestyä, kun huovuttaa.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 14.08.07, 13:21 »

Mun on pakko pestä, kun meidän miähet ovat sen verran rasvaista sorttia että muuten ei onnistu...

Mullakin on pieni ongelma karstausten kanssa. Olavin villat ovat niin rasvaisia että ilman pesua niitä ei saa karstattua, eikä ainakaan kehrättyä ja toisaalta vaikka ne pesisi kuinka niin tuppaavat huopaantumaan könteiksi joita ei sitten saa enää auki  surullinen. Olen pessyt ne haaleassa mäntysuopavedessä niin, että upotan villat veteen ja jätän vähäksi aikaa lillumaan jonka jälkeen huuhdon vähän kylmemmällä puhtaiksi...silti huopaantuu. Mitähän noiden kanssa pitäisi tehdä, olisikohan villakammat hyvä vaihtoehto karstaukseen kun villa on pitkää ja niillä vissiin voisi saada pesemättömätkin tehtyä  ??? Sitten ei jäisi kuin se ongelma miten saa rukin selviämään kaikesta rasvatöhkästä... :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #3 : 14.08.07, 16:44 »

villaa ei saa pestä yhtään lämpimässä vedessä kuulemma paras olis kylmempi kuin kädenlämpö ja suolaa sekaan niin ei pitäis huopua
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #4 : 14.08.07, 16:48 »

tässäpä yleisohje on kylläki pätevä lampaallekki vaikka lukee et koiran karva  ;D

Tietoa koirankarvasta
Koirankarvan kehräämisellä on pidemmät perinteet joissakin maissa kuin lampaan villan kehräämisellä.

Lähes kaikkien koirarotujen karvoja voi kehrätä langaksi. Kaikki pitkäkarvaiset rodut käyvät, esimerkiksi collie, shetlanninlammaskoira, belgianpaimenkoira, newfoundlandinkoira, samojedinkoira, suomenpystykorva. Jos koirasta irtoaa paljon pehmeää karvaa, kannattaa kokeilla kehräämistä oli koira minkä rotuinen tahansa (vaikka monirotuinen). Kehräykseen soveltuvan karvan pituus tulisi olla vähintään 5 cm.

Koirassa on kahdenlaisia karvoja: ulompi turkin kerros on kiiltävä ja karvat ovat karkeampia kuin turkin sisemmässä kerroksessa jossa karva on pehmeämpää ja tiiviimpää. Kummankin kerroksen karvat ovat sopivia kehräykseen mutta sisemmän kerroksen karvoja on kehräyksessä oltava mukana jotta kehrääminen onnistuu ja langasta tulee käyttökelpoista. Uloimman kerroksen karvat eivät sitoudu lankaan yhtä tiiviisti ja saattavat irrota langasta sitä käytettäessä.

Koiran karvan käsitteleminen kehräystä varten

Käsin kehrättäessä pelkällä koirankarvalla voi kehrätä mutta paremman langan saamiseksi ja kehräämisen helpottamiseksi kannattaa koirankarvan sekaan sekoittaa lampaan villaa. Suositeltava sekoitussuhde on puolet koirankarvaa ja puolet lampaan villaa.

Voit kokeilla kehräämistä myös muiden eläimien karvoilla. Muita kehräykseen sopivia karvanlähteitä ovat lammas, pitkäkarvaiset kissarodut, kaniini, hevonen ja vuohi.

Ennen kehräystä karvat on hyvä pestä. Koirankarvan ja muidenkin karvojen pesuun on olemassa lukemattomia ohjeita. Ennen pesua karvat voi laittaa pesupussiin mutta irtonaisina karvoista irtoavat helpommin roskat kuten heinät. Irtonaiset karvat voivat kuitenkin tukkia viemärin joten pesemisessä on oltava huolellinen. Puhtaammat karvat voi pestä hieman villapesuainetta sisältävällä vedellä. Jos karvat ovat hyvin likaisia, esimerkiksi jos joudut pesemään lampaanvillan, pesu tapahtuu seuraavasti: karva pestään kädenlämpöisessä vedessä johon on lisätty merisuolaa (3rkl merisuolaa/3 l vettä). Karvat pestään niin monta kertaa suolavedessä kunnes pesuvesi on melko kirkasta. Pese karvat lopuksi vielä villapesuainetta sisältävällä vedellä. Huuhtele pestyt karvat hyvin. Karvat tulee kuivattaa ilmavassa tilassa (esim. sisällä sanomalehden päällä joka on laitettu kuivaustelineen päälle) ja niitä täytyy pöyhiä kuivamisen aikana. Älä kuivaa karvoja ulkona, pikkulinnut ym. muut eläimet, kuten karvanlähde, ovat niistä kiinnostuneita! Säilytä koirankarvoja pahvilaatikossa, muovipusissa ne homehtuvat!

tallennettu

heini
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 25.09.07, 10:16 »

Miten tuo karstaus oikein tapahtuu? Minulla on tosi isot karstat, enkä ollenkaan tiedä onko ne oikeanlaiset. En ole koskaan villaa karstannut, ja nyt kun olen kokeillut, niin tuntuu että villa vain takertuu karstoihin kiinni. Onko erilaisille villoille erilaisia karstoja. Minun karstoissani on tosi lyhyet piikit.

(ne karstat kun on niin isot ja toisesta on kahva lähtenyt jo moneen kertaan irti, niin olen miettinyt voisiko sen pultata vaikka pirtiinpenkkiin kiinni? Onnistuuko karstaaminen sitten niin, että liikkuttelee vain toista karstaa?)
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #6 : 25.09.07, 20:28 »

Siihen on kuulemma yhtä monta tapaa kuin karstaajaa. Mä teen niin, että pidän vasenta karstaa polvella ja vedän oikealla karstalla kuituja auki aloittaen vasemman karstan oikeasta reunasta ja vähitellen etenen vasemmalle. Sitten irrotan vasemmasta karstasta villat oikealle karstalle niin että se siistimpi puoli on ylös päin, vaihdan oikean karstan vasemmalle ja jatkan samalla tavalla kuin aiemmin. Sitten irrotan taas villat siitä polvella olevasta karstasta toiselle karstalle taas siistimpi puoli ylös päin ja vaihdan taas karstojen paikkaa jne. Toistan niin monta kertaa, että kaikki kuidut on samansuuntaisia ja auki.
Oliko vähän sekavasti selitetty? Vaatii vähän pähkäilyä, että ymmärtää  :hymy hymy
Voi sen toisen varmaan kiinnittää penkkiinkin. Kannattaa karstata todella kevyesti, niin harjaisi vauvan tukkaa.
Munkin karstoista irtosi kahva  >surullinen Vuolin uuden kahvan ja kiinnitin sen kahdella pikkuruuvilla hymy
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 25.09.07, 21:04 »

http://www.tkukoulu.fi/~tkkroger/innajaliisa/karstaus.htm

Tästäkin saa jotain oppia, mutta 'kooklettamalla' hakusana karstaus varmaan löytyy lisää ohjetta. Karstamylly oli minun ratkaisuni, oli niin kiire kehräämään  ;D
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #8 : 11.10.07, 12:26 »

Mun mielestä villaa on hankalampi karstata myllyssä, jos se on pesty. Rasvainen villa jotenkin "liukuu" paremmin ja irtoaa myllystä myös helpommin.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 12.10.07, 16:20 »

muikea hymy reteä...minä keksin juuri keinon jolla saan nuo meidän yököttävän rasvaisten pässien villat karstattua ihaniksi ja TASAISIKSI lepereiksi ! Pitää vaan unohtaa kaikki mitä on karstauksesta oppinut ja lukenut ja käyttää niitä kuin villakampoja...harjata villat auki vähän kuin pitkä tukka selväksi takuista  muikea hymy. Ensin ladotaan tarpeeksi vähän villaa karstalle ja sitten vaan latvasta alkaen harjataan pikkuhiljaa koko satsi auki, ja samalla aluksi pidetään toisella kädellä villoja paikoillaan etteivät karkaa piikeistä..., ei käännellä eikä kieputella...ja niin tuli hienoja ja solmuttomia lepereitä  :-*  :-*

Sainpa vielä rukinkin syömään noita villoja ihan kohtuullisesti. Pitää vaan säätää tosi tiukalle ja pitää sormet kosteana, ja tehdä tarpeeksi ohutta, niin onnistuu aika hyvin. Vähän pienempiä rullia joutuu tekemään kuin rasvattomammista villoista kun painoa tulee äkkiä rullalle liikaa ja veto loppuu. Hyvin toimii kuitenkin  hymy

Juuri sain valmiiksi rullallisen lankaa ja kyllä on ihan toisen näköistä kuin keväinen "efektilanka"  :hymy muikea hymy

muoks...juu tuo kehruu toimi jopa kolmen rullallisen ajan, sitten oli rukki syönyt taas liikaa rasvaa ja sain ryhtyä putsaustöihin  :hymy. Pestävä nuo villat on ennen kuin kehrää....tai sitten täytyy hankkia toinen rukki tahmarukiksi ja toiset karstat myös  :hymy
« Viimeksi muokattu: 29.10.07, 16:56 kirjoittanut Kaisa » tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 12.12.07, 23:16 »

Mä olen kokeillut karstaamista viimeksi kauan sitten ja silloin tuntui siltä että se ei ole mun juttu. Nyt lainasin anopilta karstat, ajattelin että jos nyt saan sen verran villaa laitettua että huovutan yhden pannunalusen - ja totesin että se hommahan on KIVAA! Nyt harmittaa etten aikaisemmin hokannut, olisi voinut tehdä joululahjoja omista villoista. Onneksi en vienyt noita säkkejä vielä kehräämöön, niinkuin meinasin.

Ja mä karstasin ihan vaan niin että laitoin vähän villoja toiselle karstalle ja sitten vetelin toisella siitä päältä  :hymy Ei mua ole sen kummemmin siihen opetettu, joskus oon nähnyt pikaisesti kun joku muu karstaa.
tallennettu
Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 19.12.07, 10:48 »

Mä sain karstat lainaksi tossa viikko sitten ja meinasin kokeilla joulun välipäivinä. Sain myös ohjeeksi ettei villaa pidä pestä. Ja että karstoihin pitää jättää karstauksen jälkeen villaa suojaamaan karstan piikkejä.
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 19.12.07, 20:16 »

vaikka ne pesisi kuinka niin tuppaavat huopaantumaan könteiksi joita ei sitten saa enää auki  surullinen. Olen pessyt ne haaleassa mäntysuopavedessä niin, että upotan villat veteen ja jätän vähäksi aikaa lillumaan jonka jälkeen huuhdon vähän kylmemmällä puhtaiksi...silti huopaantuu. Mitähän noiden kanssa pitäisi tehdä,

Meillä villat on samoin yltiörasvaisia  muikea hymy Laitan pesun ajaksi ne pussiin ja nostan pussin hitaasti vedestä toiseen, sitten eivät huovu ... kuivuminen tapahtuu näillä pahimmilla hentovilloilla siinä pussissa valuen ensin, sitten raotellen ja levitellen pussia,
useampi päivä siinä menee, ei ole enää villat huopuneet. Suurin osa pesussa olevista meillä kestää kyllä hyvin pesun ja linkouksen ja ovat nopeasti sitten kehruussa.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: