23.05.12, 09:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Koivujen syönti ynnä muuta kysyttävää..  (Luettu 679 kertaa)
semppu
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 15.07.07, 23:53 »

Lampaani syövät kaikki kuoret pienistä koivuista laitumella. Nyt olivat syöneet yhdestä isostakin puusta niin, että se puu on mennyttä. Suojasin kanaverkolla muut, jotka haluan säilyttää. Onko koivujen syönti normaalia? Vai puute jostakin? Näin Pernajassa käydessäni lammaslaitumia, joissa lähes kaikki koivut on kuolleet (kuoren syöntikö syy?), mutta täällä Oulussa yhdellä vastaavanlaisella laitumella kaikki koivut elävät ja voivat hyvin. Onko lammasroduissa eroa tässä suhteessa, tietääkö kukaan?

Toinen kysymys, ostin keväällä kaksi nelivuotiasta lemmikkilammasta edulliseen hintaan. Tietämättömänä en kysellyt korvamerkkien puoleen, ja niitähän näillä uuhilla ei ole ollenkaan missään. Myyjä ei tiennyt varmaksi rotua, uskoi niiden olevan suomenlampaita, vaalea (keskeltä harmahtava) villa on aika kiharaista mutta paljon "erillisempiä" suortuvia kuin mustanruskeanharmaalla suomenlammaskaritsallani. Toisella uuhella on selvästi pitempi häntä. Olen kiintynyt näihin lampaisiin, ovat kesyjä ja ihania. Kysymys kuuluukin, mitä tekisitte minun sijassani lampaiden suhteen? Pitäisittekö lemmikkinä edelleen huolimatta korvamerkittömyydestä, vai hankkiutuisitteko eroon ja ostaisitte tilalle pari "kunnon" rekisteröityä lammasta? Miten tämmöisitä villeistä lampaista pääsee eroon edes, jos haluaa? Saako niille enää merkkejä, voiko niitä myydä ilman merkkejä teurastamoon jne? Minulla ei ole mikään kiire päästä eroon kivoista maisemanhoitajista, mutta tuo merkittömyys vaivaa jotenkin.

Kiitoksia teille vastaamisen vaivasta. hymy
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #1 : 16.07.07, 00:20 »

mitä tekisitte minun sijassani lampaiden suhteen? Pitäisittekö lemmikkinä edelleen huolimatta korvamerkittömyydestä, vai hankkiutuisitteko eroon ja ostaisitte tilalle pari "kunnon" rekisteröityä lammasta? Miten tämmöisitä villeistä lampaista pääsee eroon edes, jos haluaa? Saako niille enää merkkejä, voiko niitä myydä ilman merkkejä teurastamoon jne? Minulla ei ole mikään kiire päästä eroon kivoista maisemanhoitajista, mutta tuo merkittömyys vaivaa jotenkin.

Ei sun tarvitse lampaista luopua  hymy
Rekisteröidyt vaan lammastilalliseks. Maa- ja metsätalousministeriön sivuilta löydät kaavakkeet. Mä täytin tällaiset kun "Tuotantoeläinten pitopaikat" lomake nro. 136, lomakkeessa on kohta että olet vaan harrastelija (mäkin oon) sitten täytin eviran kaavakkeen "Rekisteröityminen eläintenpitäjäksi (Lammaseläimet) lomake nro. 424 .   
 Kunta antaa sulle sitten pitopaikka tunnuksen ja tila tunnuksen. Ei ole hankalaa vaikka kuullostaa ehkä siltä  silmänisku Sitte tilaat korvamerkkejä ja laitat ne lampaille.

Olikohan siinä kaikki. Täydentäkääs kokeneemmat jos jotain jäi mainitsematta  ;D
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #2 : 16.07.07, 00:29 »

Ai niin...Soitin siis kunnan maatalouselinkeino sihteerille ja kyselin kaikenlaista liittyen lomakkeiden täyttöön, ja hän kyllä vastaili ja auttoi mua ihan ystävällisesti ja mielellään  ;D
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 16.07.07, 08:17 »

voiko niitä myydä ilman merkkejä teurastamoon jne?
Ei ota teurastamo vastaan merkittömiä enää, mutta omaan pihaasi voit tietty tilata kotiteurastajan  ellei teillä kukaan osaa/halua tehdä sitä omassa porukassa. Nämä lihat ovat sitten ainoastaan omaan käyttöön - ei myyntiin.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
semppu
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 16.07.07, 10:17 »

Kiitokset avusta. Soitan heti ja kyselen. Eihän se ole sitten ongelma jos iästä huolimatta merkin saa  hymy.
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #5 : 18.07.07, 14:01 »

Lampaani syövät kaikki kuoret pienistä koivuista laitumella.

Huomasin just että meillä lampaat on syöny kaikkien nuorien tammien rungot aivan paljaaks  :o  Ei ne muihin puihin ole koskenu, vaan tammet on saanu kyytiä!

Mistä mahtaa johtua? 
tallennettu

Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 18.07.07, 14:10 »

Tammi on pihlajan ohella meidänkin lampaiden ykkösherkkua. Kai se vaan yksinkertaisesti on niin hyvää  hymy
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #7 : 18.07.07, 14:15 »

Niin se taitaa olla.
Meillä kyllä pihlajat on saanu olla rauhassa mutta ehkä ne vaan on alottanu tammista ja seuraavaks on pihlajien vuoro  ;D
tallennettu

mesan
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 19.07.07, 10:10 »

Meillä myös pihlajat lähti laitumesta ensimmäisenä, sitten kaikki pienet koivut. Onko muuten mitään villiä kasvia mikä voi olla vaarallista lampaalle vai osaavatko itse valikoida mitä syövät. Meidän laitumesta kaikki on hävinnyt, koiranputkia myöten. Johtunee osaksi siitä että meidän lampaat saivat ensimmäisen kerran tänä kesänä olla ulkona...söivät ähkyynsä....mahat turposivat ja ajoittain oli varsinkin midän pässillä ripulia. Tilanne nyt ohi. "Nakertavat" kyllä ahkeraan myös koivun runkoja ja juuria.
tallennettu
siiri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 19.07.07, 12:23 »

Meillä taas kuoritaan lepät. Koivun, pihlajan ja pajun rungot jäävät rauhaan. Lampailla on selvästi erilaisia makumieltymyksiä  ;D
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #10 : 19.07.07, 12:47 »

Meillä kuoritaan myös lammaslaitumella leppää. Kutut tykkäävät koivusta.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #11 : 21.07.07, 14:10 »

meillä taas ei koivu juuri kelpaa.. Pajut saa kyytiä (mikä on tosi hyvä juttu) ja vadelma pensaat tuntuu kans kelpaavan..
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: