Lampaani syövät kaikki kuoret pienistä koivuista laitumella. Nyt olivat syöneet yhdestä isostakin puusta niin, että se puu on mennyttä. Suojasin kanaverkolla muut, jotka haluan säilyttää. Onko koivujen syönti normaalia? Vai puute jostakin? Näin Pernajassa käydessäni lammaslaitumia, joissa lähes kaikki koivut on kuolleet (kuoren syöntikö syy?), mutta täällä Oulussa yhdellä vastaavanlaisella laitumella kaikki koivut elävät ja voivat hyvin. Onko lammasroduissa eroa tässä suhteessa, tietääkö kukaan?
Toinen kysymys, ostin keväällä kaksi nelivuotiasta lemmikkilammasta edulliseen hintaan. Tietämättömänä en kysellyt korvamerkkien puoleen, ja niitähän näillä uuhilla ei ole ollenkaan missään. Myyjä ei tiennyt varmaksi rotua, uskoi niiden olevan suomenlampaita, vaalea (keskeltä harmahtava) villa on aika kiharaista mutta paljon "erillisempiä" suortuvia kuin mustanruskeanharmaalla suomenlammaskaritsallani. Toisella uuhella on selvästi pitempi häntä. Olen kiintynyt näihin lampaisiin, ovat kesyjä ja ihania. Kysymys kuuluukin, mitä tekisitte minun sijassani lampaiden suhteen? Pitäisittekö lemmikkinä edelleen huolimatta korvamerkittömyydestä, vai hankkiutuisitteko eroon ja ostaisitte tilalle pari "kunnon" rekisteröityä lammasta? Miten tämmöisitä villeistä lampaista pääsee eroon edes, jos haluaa? Saako niille enää merkkejä, voiko niitä myydä ilman merkkejä teurastamoon jne? Minulla ei ole mikään kiire päästä eroon kivoista maisemanhoitajista, mutta tuo merkittömyys vaivaa jotenkin.
Kiitoksia teille vastaamisen vaivasta.