Jatkampas tähän ketjuun, haluaisin kysyä teiltä mahdollisia kokemuksia, mielipiteitä, jne.
Elikkäs, meillä tuo meidän Lotus-uuhi on ontunut jo pitkään, kuukausia, toista takajalkaansa. Ensin otettiin se pakkolepoon noin kolmeksi viikoksi, jolloin alkoi jo hieman varaamaan normaalisti painoa jalalle. Saimme sitten ohjeeksi että kannattaa päästää se muuhun porukkaan jo, että jalka vetreytyy eikä jää jäykäksi. Näin teimmekin, mutta jalka vain paheni. Uuhi kinkutti kolmella koivella muun porukan kanssa. Se toki rasitti sitten muuta kroppaa ja se makasi enemmän kuin muut, söikin välillä makuultaan. Nyt se on ollut taas pakkolevossa sairaskarsinassa varmaan pari kuukautta, mutta ei varaa painoa jalalle kunnolla, edistystä ei ole tapahtunut ollenkaan. Sen takapää on mennyt hirmu kapeaksi, lihakset surkastuneet? Ei ole vaikuttanut kipeältä kuin aivan silloin alussa, on oma reipas, suloinen itsensä, syö, juo märehtii... Ja kerjää, huutelee ja hassuttelee

Eläinlääkärikin on toki käynyt. Sanoi että polvi murtunut, mutta alkanut jo luutumaan. Jänteet paukkuu. Sanoi että jää todennäköisesti ontumaan loppuelämäkseen, ja että "seuraillaan tilannetta". En ole varma ymmärsinkö aivan kaikkea, kun eläinlääkärin äidinkieli ei ole suomi.
Olemme hoitaneet sorkat, eli ei johdu liian pitkistä "kynsistä", ei ole ollut utaretulehdusta, jalka ei ole ollut turvoksissa eikä kuuma, uskon siis kyllä että murtunut on voinut, mutta miksei se parane? Ja miksi se jää lääkärin mukaan loppuelämäkseen ontumaan?
Nyt on varattu hevoshieroja käymään mahdollisesti ensi viikolla (=heti kun joutaa). Lähin hevos-ja koirafysioterapeutti ei halunnut tulla katsomaankaan. Hieroja tulee nyt sitten katsomaan jos jänteet on jäykät eikä siksi saa koipea suoraksi, että saisiko niitä hieronnalla vetreytettyä.. Että ontuminen ei johtuisikaan kivusta, vaan jostain koiven jäykistymisestä.
Minä olen aikalailla neuvoton. Uuhi ei siis vaikuta kipeältä, eikä ärsivältä muutenkaan, sairaskarsina on ison uuhikarsinan vieressä, joten sen ei ole tarvinnut aivan täysin laumasta erotettuna olla, silti säälittää katsoa sitä yksin tuolla. Enkä minä kestä sitäkään katsoa jos se loppuelämänsä kinkkaa kolmella koivella ja sille on raskasta vaikka laitumella pysyä muun porukan perässä. Lotus on minulla niin kauhean rakas että ennemmin kuitenkin kokeilen kaiken ennenkuin alan miettimään sen laittoa ikiuneen. Kärsivän eläimen kanssa päätös olisi niin paljon helpompi...
Apuva..? Mitä te tekisitte..? Onko teillä kokemusta tällaisesta ontumisesta joka ei vain parane?