12.02.12, 01:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villaväreistä ja villojen värjäämisestä  (Luettu 1058 kertaa)
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« : 27.06.07, 20:25 »

Hei! Mitä synteettisiä ( kasviväreistä kun on juttua jo ollut) värejä olette käyttäneet villojen värjäämisessä? Ajattelen tässä nyt lähinnä raakavillan värjäystä. Tarkoitus olisi värjätä valkoista villaa isompi määrä ja sitten karstata/ karstauttaa se. Toistaiseksi olen värjäillyt valmista karstalevyä, mutta vaikka käsittelisit kuinka varoen sitä, aina "rakenne" vähän kärsii. Mulla on ollu käytössä Wetterhoffin villavärit ja olen niistä tykännyt. Mitä värejä olette muut värjärit käyttäneet? Onko kellään kokemuksia kylmäväreistä/ reaktiiviväreistä? Kuinka olette pesseet villaa ennen värjäämistä? Minkälaisia värjäysverstaita teillä on? Ite värjäilen meidän ulkosaunassa (missä siis itsekin käydään) mutta koitan nyt etsiskellä ylimääräistä kotapataa, jota vois käyttää ulkona (välttäisi viemärin tukkeutumisen). Johtuukohan se tästä harmaasta päivästä että rupeaa kaipaamaan värien kanssa leikkimistä? terveisin yks värihullu lampuri
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Lampaan halaaja

« Vastaus #1 : 28.06.07, 11:17 »

Mulla on värjäily vasta sillä asteella, että haaveilen 100-kiloisesta valkoisesta suomenlampaasta hymy Kiinnostaa kyllä kovasti nuo sun värjäilyjutut. Mitä ne wetterhoffin värit on, siis kemiallisesti?
tallennettu
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 28.06.07, 15:34 »

No kemiallisesta koostumuksesta en tiedä. Hoffin sivuiltakaan en löytänyt tarkempaa tuoteselostusta, muuta kuin että kyseessä ovat teollisuusvärit. (Ks. Wetterhoff- värit ja apuaineet.) Värimestari varmaan kertoilee lisää, jos soittaa ja kysyy. Sieltähän voi tilata myös kaikkia apuaineita jos haluaa: koinsuojaus - mä käytän mieluummin Ruskovillan punaseetriöljyä ja renkaita; suola - olen käyttänyt samaa merisuolaa kuin lampaille  ;D ; happamuudensäätöön keittiöetikkaa).
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 29.06.07, 14:26 »

Minäkin olen käyttänyt värjäykseen "teollisuusvärejä" eli happovärejä, jotka sain muovipussiin pakattuna ilman mitään tietoja valmistajasta. Ja sitten Gudrunin puodista tilattuja värejä, jotka ilmeisesti ovat Färgkraft-nimisen ruotsalaisen valmistajan värejä. Apuaineena olen käyttänyt vain etikkaa, Gudrunin värien kanssa myös glaubersuolaa, mutta sitä kai tarvitaan vain värin tasaukseen. Kärsimättömänä tyyppinä ja pieniä eriä värjätessä olen kuumentanut villa(langa)t mikroaaltouunissa.

Värin tasaisuus ei ole minulle tärkeää, pikemminkin päinvastoin. Mielenkiintoisia eriä värjättyä raakavillaa olen saanut myös niin, että olen sullonut lasipurkkiin pieneen väriliemimäärään niin paljon villaa kuin purkkiin mahtuu, pannut kannen löysästi päälle ja kuumentanut purkkia nippanappa 100-asteisessa uunissa puolisen tuntia ja antanut purkin jäähtyä seuraavaan päivään ennen pesua ja huuhtelua. Alimmista villoista on tullut tummempia, päällimmäisistä vaaleampia, varsinkin jos nestettä ei ole ollut peittämään villoja kokonaan. Purkkivärjäyksessä huopumista ei tapahdu, kun villoihin ei kosketa ennen kuin ne ovat täysin jäähtyneet.

Anoppi ja hänen kaverinsa ovat värjäilleet villalankoja myös Emotuotannon väreillä, liekö ne niitä reaktiivivärejä, en ole siitä paremmin perillä.

Neulebloggaajista Angorina värjäilee ahkerasti (ammattimaisesti), voisit ehkä kysäistä häneltä mitä värejä hän käyttää?

Käsittääkseni raakavillan värjäyksessä on sekin pikku ongelma, että jos villassa on rasvaa jäljellä, väri tarttuu huonommin. Itse olen huomannut sen ainakin kasviväreillä raakavillaa värjätessä. Täytynee opetella pesemään rasva pois ennen värjäystä, jos haluaa voimakkaita värejä.
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #4 : 10.07.07, 16:10 »

Karstaatteko villat ennen värjäystä vai värjäyksen jälkeen?
Mulla on yhdessä värjäyskirjassa ohjeet villarasvan poispesuun, en muista ohjetta ulkoa, eikä ole nyt sitä kirjaa käsillä, mutta siihen käytettiin ammoniakkia.
Se kirja taitaa olla just se "väriä luonnosta" minkä joku mainitsi jossain ketjussa.
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 10.07.07, 20:07 »

Sepä se.Käyppäs kyselemästä vaikka kirjastosta lainaan,on meiten aika pitkä selostus..(laiska,laiska kirjottaja..)siinä on muutakin hyvää tietoa villan käsittelystä
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja  kissat Kolli ja Viiru
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #6 : 10.07.07, 23:20 »

Mulla on se kirja omana ollut jo vuodesta 2000, jolloin Tampereella kuljin puistoissa marraskuun lopulla poimimassa mätiä sieniä ja vastaantulijat katsoivat minusta poispäin  ;D Sieniä kuitenkin löytyi ja värjäsin niillä lankoja, ja langoista tein tulevalle miehelleni pipon.
tallennettu
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 11.07.07, 10:33 »

Villarasvaa lähtee niin paljon pois värjäyksen yhteydessä, että en ole sitä muutoin pyrkinyt poistamaan. Rasvahan on villan ominaisuus, rasvainen villa hylkii vettä ja likaa, miksi sitä kaikkea haluaisi poistaa?Sitä tarvitaan huovuttamisessa ja neulominenkin on mukavampaa kun lanka ei ole ihan "kuivaa". Joskus näin niitä englannissa tehopestyjä villoja, joissa ei taatusti ollut yhtään rasvaa jäljellä - aivan kuollutta kuitua! Mun mielestä sekä kasvi- että muut värit on tarttunu myös (lähes) pesemättömään villaan. (Raakavillaa olen sen verran pessyt että paskat lähtee pois, ihan vaan lämpimässä vedessä liottamalla ja huljuttamalla)
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 11.07.07, 19:41 »

Väristä tulee tasaisempi,jos siinä ei ole(älyttömästi)rasvaa.Olen ostanut jostain ekokaupasta villanhoitoainetta,joka on kyllä ihan sitä samaa rasvaa.Toimii niinkuin pyykinhuuhteluaine ja villasta tulee silkoista käsitellä.Tumpuille ja vantuille kans ja sillä mä pehmensin lapista ostetun "norjalaispaidan",oli aikas karkeeta villaa...
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja  kissat Kolli ja Viiru
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #9 : 11.07.07, 20:36 »

Oon kanssa huomannut, että ainakin kasviväreistä tulee voimakkaammat, jos vyyhdet pesee villanpesuaineella ennen värjäystä. Se on musta ihme, että värit kirkastuvat vielä lisää ensimmäisessä pesussa.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: