nakke06
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 07.06.07, 11:35 » |
|
Heipä!
Kysyisin minkälainen tulisi olla lampaan ruokinta kesäaikaan. Siis mitä? Millaisissa suhteissa esim. sekoitetaan mömmöt yhteen? ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 07.06.07, 12:26 » |
|
Jos lammas on joutilas aikuinen, niin se ei tarvi kesällä muuta kuin laidunta, kivennäistä ja suolakiven sekä tietysti vettä.
Mistä "mömmöistä" puhut? Vaikea sanoa mitään sekoitusohjeita, kun ei tiedä mitä tarkoitat ja minkä ikäisille lampaille näitä "mömmöjä" on tarkoitus antaa. Karitsa tarvitsee kasvuunsa valkuaisrehua ja viljaa, esim. kauraa ja rypsirouhetta sopivassa suhteessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
JonnaD
|
 |
« Vastaus #2 : 07.06.07, 16:30 » |
|
Karitsa tarvitsee kasvuunsa valkuaisrehua ja viljaa, esim. kauraa ja rypsirouhetta sopivassa suhteessa.
Mites tätä rypsirouhetta annetaan suhteessa kauraan? Ja pitääkö antaa lainkaan väkirehuja jos kyseessä on lemmikkilampit, jotka saa kasvaa aivan rauhassa omaa tahtiaan? Sitten varmaan tyhmin kysymys ikinä - saako karitsoille antaa kaurahiutaleita? Olen antanut pikkuisen elovenaa kun maistuu niin makialle.  Ei kai se ole vaarallista?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
nakke06
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #3 : 08.06.07, 19:01 » |
|
Juuri näin.. sopivassa suhteessa ??? ..meillä ei ole kuin litran mittoja.. eli paljonko olis sekoitussuhde litroissa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 11.06.07, 21:28 » |
|
No se sopiva suhde riippuu kasvutavoitteista, karitsan iästä ym. Jos haluat ruokkia lampaat ihan laskennallisesti oikein niin katso rehusäkin kyljestä rehun koostumustiedot ja vertaa sitä tähän taulukkoon: https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/AGRONET/REHUTAULUKOT/t17Mä en osaa sanoa mikä on oikea suhde rypsirouheelle ja kauralle, koska mun lampaat syövät muuta väkirehua, mutta tällä foorumilla on varmaan monia jotka syöttävät rypsiä ja kauraa karitsoille ja osaavat vastata kokemuksesta, mun täytyisi laskea rehujen oikea suhde taulukoista. Mun mielestä karitsalle voi antaa kaurahiutaletta, mutta pitemmän päälle olisi hyvä kun se söisi kokonaista kauraa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
heini
|
 |
« Vastaus #5 : 12.06.07, 21:15 » |
|
Voiko vanhemmille lampaille antaa kaurahiutaleita? Meillä on kaapeissa useita kiloja kaura- ym. puurohiutaleita. Nämä ovat tavallisia hiutaleita ja me käytämme mieluummin omissa puuroissa ja leivissä luomulaatuisia, joten nämä voisimme syöttää lampaille, jos se vain sopii? Tietenkin annamme pääasiassa kokonaisia jyviä, mutta onko hiutaleista jotakin haittaa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #6 : 12.06.07, 22:02 » |
|
Voi syöttää hiutaleet, kunhan et ota tavaksi. Käsittääkseni lampaalla pitkään jatkuva jauhon/hiutaleen syöttäminen happamoittaa pötsiä. Toisaalta ongelman voi kompensoida antamalla niille hiukan soodaa tasapainottamaan pötsin ph:ta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #7 : 13.06.07, 10:37 » |
|
Pitää muistaa, ettei hiutaleissa ole mukana niitä arvokkaita kuoriosia, joissa on mm. vitamiinit...kaapit voi toki siivota  , jos ei satu oleen kanoja...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jossu
Uuhi

Poissa
Lahjuska.
|
 |
« Vastaus #8 : 13.06.07, 11:14 » |
|
Me ollaan annettu karitsoille kanssa Primoa, ja se on toiminut oikein hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn =)
|
|
|
|
JonnaD
|
 |
« Vastaus #9 : 14.06.07, 14:08 » |
|
Nyt kun sain kauran hyviä niin ne oli ihan yhtä herkkua kuin kaurahiutaleet. Olen antanut tosi vähän ja varoen tuota kauraa, eli ihan pikkaisen joka toinen päivä. Rypsirouhetta en ole vielä saanut hankittua, pitää hankkia kun auto tulee huollosta.
Uskoisin että kun meillä on lemmikkilampit ja jos antaa tosi tosi vähän kauraa tai mitään muutakaan niin taulukoilla ei ole niin väliksi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #10 : 14.06.07, 15:10 » |
|
Tuotas noin, siitä toisessa topiikissa olleesta kirmailusta tuli mieleen.. onkos ne sun lambit JonnaD vielä kasvavia.. kyllä niille silloin voisit antaa kauraa joka päivä ja sitten sitä rypsiä.. Kasvavat tarvitsee valkuaista.. ei ne muutoin kehity kunnolla.. Kokonainen kaura sisältää myös tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita, myös siinä kuoressa.. esim E-vitamiinia.. mä en kyllä ainakaan kasvavaa uskaltais jättää kauratta. Mullakin on vaan ollut sellaisia lemmikkilampaita ja vuohia.. meillä on kaura vapaasti saatavilla(hyi minua, kun en usko noita ravintolaskelmia.. mutta kun ne on yleensä tehty sillain, että millä panoksella saadaan eniten tuottoa eli laskettu optimit).. enkä mää oo mitään suurempaa ongelmaa siinä huomannut(kun saavat korsirehuakin vapaasti).. no ehkä meillä elikot on siellä kuntoluokitsuksessa yläpäässä, mutta ei sen väliä.. Meillä ei ahmita kauraa ylenmäärin( yleensä saa kanoille viskellä papanaiset pohjat), kun elikot tietää, että ei se sapuska mihinkään lopu. Tarpeensa mukaan puputtavat.
Mulla se annos on sillain, että vesikauhallinen / Bää (isohko)..kun meillä ei ne perskat mee hukkaan, vaan linnuille. Kait ne eläis vähemmälläkin ja onhan noilla meille tulleilla vierailla elikoilla aluksi vattat vähän löysällä, kun eivät oo tottuneet tälläiseen ruokintaan....Imettäville oon sitten ropannut rypsiä kourallisen tai kaksi / kili tai karitsa.. riippuen vähän siitä laitanko pelkän jyväappeen vai onko jotain muuta tarjolla. Siellä ne sitten harjottelee pikkuelikotkin emän sangolla tota märehtijän elämää.. Joskus laitan appeeseen vielä pellavarouhettakin... sitä horse-mallia
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
JonnaD
|
 |
« Vastaus #11 : 14.06.07, 15:18 » |
|
Onhan ne kasvavia kaikki neljä, syntyivät pääsiäisenä tänä vuonna. No ok sitten, lisään kauran määrää ja hankin sitä rypsirouhetta. Ja pellavarouhettakin voisi hankkia, mulla on yksi hyvä tukku tässä aivan lähellä mistä saa mitä vaan rehuja lampeille yms. Kiitos tosi paljon vinkeistä ja ohjeista! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 14.06.07, 15:31 » |
|
Llisää määrää varovasti, etteivät mee ihan kuralle.. ja kuivalla heinällä saa vähän tasapainotettua tota pötsin toimintaa.. mää viskaan aina ekaksi heinää ja vasta noin tunnin kuluttua ton appeen..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
JonnaD
|
 |
« Vastaus #13 : 14.06.07, 15:33 » |
|
Joo mulla on kuivaa heinää lampolassa koko ajan tarjolla. Vaikka kyllä se vihreä tuntuu paremmalta maistuvan.  Lisään määrää tosi varovasti ja eihän mulla sitä rypsirouhetta vielä edes ole.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« Vastaus #14 : 01.07.07, 19:55 » |
|
Siis tarviiko kauraa litistää vai voiko laittaa kokonaisena? ??? Ja kahdelle karitsalle pari kauhaa paivässä ymmärsinkö oikein? Olen jonku verran antanu Primo 1.stä mut joku sanoi et ku siinä on kuparia niin ei sais paljoa antaa, jos annan primoa välillä niin minkä verran noin? lampaat on laitumella tällä hetkellä ja kivennäisiä syövät mielellään
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|