|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 05.06.07, 08:36 » |
|
Pässikaritsa kannattaa kastroida MAHDOLLISIMMAN NUORENA, mielellään alle 3 kk ikäisenä. Nuorin minkä mä olen kastroittanut on ollut 2 viikkoinen ja vanhin 3 kk. Operaation hinta riippuu siitä, tehdäänkö kastraatio pihdeillä puudutuksessa (mahdollinen ihan nuorelle) vai leikkauksella nukutuksessa ja siitä, vietkö pässin itse eläinlääkärille vai tuleeko eläinlääkäri tekemään toimenpiteen kotiin. Mulla on maksanut kastroinnit 20-30 euron väliltä, mutta olen ymmärtänyt, että toiset ovat joutuneet maksamaan paikkakunnasta riippuen kaksikin kertaa enemmän samasta toimenpiteestä.
Mulla ei ole ollut yhtään "äkäistä" pässiä, jonka olisin kastroittanut, vaan voin sanoa, että luonne ei ole kastraatiossa muuttunut mihinkään. Karitsan kohdalla sen näkee sitten kun se kasvaa isommaksi. Eli ei pidä ottaa vihaista pässiä ja ajatella, että kastraatio on taikaisku, joka muuttaa sen kiltiksi. Mun kastroittamia pässejä kun olen seurannut aikuistuessa verrattuna muihin pässeihin, niin niillä on lähinnä jäänyt pois se turha voimien koetteleminen. Mun leikkaamalla nuorena kastroitu pässi ei ole koskaan hyppinyt uuhien selkään, vaikka on koko ajan asunut tyttöjen kanssa. En tiedä onko joku luonnonoikku vai mikä, mutta se on kiltimpi ja rauhallisempi kuin yksikään mun uuhistani. Hyväluontoinen se oli karitsanakin, ei ikinä edes leikillään näyttänyt otsaansa.
|