23.05.12, 09:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pässin kastrointi ihmettelyä  (Luettu 586 kertaa)
makikki
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 05.06.07, 08:16 »

Hei!
Paljonkohan maksaa pässin kastrointi (vai miksikö sitä näin lammaspiireissä sanotaan..)? Käytännössä miten tapahtuu, elikkä minkä ikäisenä voi tehdä ja ilmeisesti eläinlääkäriin mennään jos yksi tapaus vaan käsitellään, paljonko toimenpide maksaa..?

Muuttuuko heti "lepsummaksi"?

(Näin Mikkelin seutuvilla, kuka eläinlääkäri täällä hoitaa?)

Kiitos taasen!! ;D
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 05.06.07, 08:36 »

Pässikaritsa kannattaa kastroida MAHDOLLISIMMAN NUORENA, mielellään alle 3 kk ikäisenä. Nuorin minkä mä olen kastroittanut on ollut 2 viikkoinen ja vanhin 3 kk. Operaation hinta riippuu siitä, tehdäänkö kastraatio pihdeillä puudutuksessa (mahdollinen ihan nuorelle) vai leikkauksella nukutuksessa ja siitä, vietkö pässin itse eläinlääkärille vai tuleeko eläinlääkäri tekemään toimenpiteen kotiin. Mulla on maksanut kastroinnit 20-30 euron väliltä, mutta olen ymmärtänyt, että toiset ovat joutuneet maksamaan paikkakunnasta riippuen kaksikin kertaa enemmän samasta toimenpiteestä.

Mulla ei ole ollut yhtään "äkäistä" pässiä, jonka olisin kastroittanut, vaan voin sanoa, että luonne ei ole kastraatiossa muuttunut mihinkään. Karitsan kohdalla sen näkee sitten kun se kasvaa isommaksi. Eli ei pidä ottaa vihaista pässiä ja ajatella, että kastraatio on taikaisku, joka muuttaa sen kiltiksi. Mun kastroittamia pässejä kun olen seurannut aikuistuessa verrattuna muihin pässeihin, niin niillä on lähinnä jäänyt pois se turha voimien koetteleminen. Mun leikkaamalla nuorena kastroitu pässi ei ole koskaan hyppinyt uuhien selkään, vaikka on koko ajan asunut tyttöjen kanssa. En tiedä onko joku luonnonoikku vai mikä, mutta se on kiltimpi ja rauhallisempi kuin yksikään mun uuhistani. Hyväluontoinen se oli karitsanakin, ei ikinä edes leikillään näyttänyt otsaansa.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 05.06.07, 09:22 »

Tästähän on ollut juttua aikaisemminkin, joten haulla löytyy.

Me käytettiin Onni täällä Hirvensalmella ihan kunnaneläinlääkärillä. Homma maksoi jotain 55 e, se tehtiin nukutuksessa ja kaikki meni hienosti. Onni oli silloin 7 viikon vanha, ja on nyt kaksivuotias. Virtsavaivoja ei ole ollut. Erittäin kiltti ihmisille, mutta kyllä kurittaa esimerkiksi pikkupässejä välillä. Niin, ja astuu uuhia silloin kun niillä on se aika.
Mulla on samanlainen mutu-tuntuma kuin Riinalla, että jos pässi on aikuinen ja vihainen, niin en usko että sellaisesta saa enää kastroimalla kilttiä lullukkaa. Ne käyttäytymismallit taitavat kuitenkin olla sen verran tiukassa, jos ne on kerran opittu (tyyliin "saan tahtoni läpi väkivallalla").

Tästä jotenkin oudosti juohtui mieleen:
Meillä oli pojan 9-vuotissynttärit viikonloppuna. Kun oma poika on sellainen "luen-päivät-pitkät-potteria-sohvalla-pehmolelujen-seassa", niin katselin niitä vilkkaampia uhoajia ihan monttu auki, kun ne temmelsivät pitkin peltoja huutaen, riehuen ja siinä sivussa polttaen itseään nokkosilla. Taitaa pienilläkin vähän testosteronit ryöpytä, ja siihen cocktailiin kun vielä ajetaan läjä kermakakkua ja pari isoa mukia colaa per lärvi, niin huhhuh!

;D
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 07.06.07, 21:45 »

Viitisen kymppiä maksaa ja onnistuu varmasti lääkäriltä kuin lääkäriltä. Kannattaa leikkuuttaa ennemmin kuin puristuttaa ne.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: