|
lilja-hillevi
|
 |
« : 11.05.07, 11:15 » |
|
Onkohan muita luonnonaineita värjäykseen kuin tuo islanninjäkälä, mihin ei tarvitse käyttää mitään puretusaineita? Sitten vielä toinen kysymys, missä myydään alunaa? Alkaa kiinnostaa nuo värjäysjutut. Pikkukaupungissa kun ei ole kauheasti kauppoja. Kiitos etukäteen jos joku valistaa ...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #1 : 11.05.07, 13:48 » |
|
Onpa hyvä, kun Lilja-Hillevi kyselee mua askarruttavia juttuja... Muakin kovasti kiinnostaa. Valkoinen villakasa oottelee karstausta...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #2 : 11.05.07, 13:59 » |
|
Kirkkaanpunaista väriä saa jostain setikistä.. siis ihan niistä myrkyllisimmistä...pajusta saa ruskeenvihereetä.. muita en muista, mutta olihan ne kuivamassa roikkuvat langat aika kauniin värisiä ... olin nääs sivusta pikkasenaikaa seuraamassa, kun Vehkomäen lammastilalla oli värjäystä, avoimien ovien päivänä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eevi
|
 |
« Vastaus #3 : 11.05.07, 14:21 » |
|
Sitten vielä toinen kysymys, missä myydään alunaa?
Apteekista saa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #4 : 11.05.07, 22:01 » |
|
Kiitos Eevi, apteekki meilläkin sentään löytyy, ei tarvitse ihan ' maalikyliin ' lähteä ;D Sinne apteekkiin sitten ... Ja onneksi on muitakin ketä kiinnostaa alkeet värjäyksessä. Ja jos ihan uteliaana jatkan urkkimista, että kuinkahan pajulla ??? Kuorin viikko sitten pajuja, sitten satoi, nyt ämpäri on täysi vettä ja siellä lilluvat kuoret rusehtavassa liemessä, voikohan niitä käyttää jotenkin, keitänkö lientä tai käytänkö suoraan jotenkin, tai heitänkö pois ? Valkean harmahtavia villoja ja niistä kehrättyjä lankoja on liikaa jo, olisi kiva jos niihin saisi erilaista sävyä pikkuisen edes.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pinque
|
 |
« Vastaus #5 : 13.05.07, 17:48 » |
|
Onkohan muita luonnonaineita värjäykseen kuin tuo islanninjäkälä, mihin ei tarvitse käyttää mitään puretusaineita?
Jäkälät sisältävät puretusainetta, joten niillä värjätessä sitä ei tarvitse lisätä. Esimerkiksi haavankeltajäkälällä olen onnistunut saamaan harvinaisempiakin värejä, kuten vaaleanpunaista ja lilahtavaa. Mutta sitä varten niitä piti liottaa ammoniakkivesiseoksessa. Yleensä kasveilla värjäten saa helpoimmin kellertäviä ja ruskehtavia sävyjä. Sitten muistelen, että raparperissa on oksaalihappoa, joka toimii puretteena, joten sitä ei tarvitse lisätä. Ja jos ihan uteliaana jatkan urkkimista, että kuinkahan pajulla ??? Kuorin viikko sitten pajuja, sitten satoi, nyt ämpäri on täysi vettä ja siellä lilluvat kuoret rusehtavassa liemessä, voikohan niitä käyttää jotenkin, keitänkö lientä tai käytänkö suoraan jotenkin, tai heitänkö pois ? Pajunkuorilla saa ruskeaa. Pajunkuorissa on tanniinia, jota käytetään mm. puuvillan värjäyksessä puretteena. Yleensä puiden ja pensaiden kuoria kannattaa liottaa vedessä ja keittää värilientäkin aika pitkään. Vanhoissa resepteissä monia värikasveja keitettiin useampana päivänä ennen kuin niillä värjättiin. En ole kyllä mikään värjäysasiantuntija, totta tosiaan, vaikka olen sitä jonkin verran kokeillut. Pitäisi mennä jollekin kurssille perehtymään noihin juttuihin. Toistaiseksi ainoa opastajani on ollut anoppi. Sen verran olen hänen kanssaan kokeillut, että tiedän että aina ei saa mitä tilaa. Tulee yllätyksiä, kun kasvivärjäyksessä on monia vaikuttavia tekijöitä: kasvien määrä, keruuaika, veden laatu, lämpötila, keittoaika, mittojen tarkkuus ja ties mitä vielä. Taannoisissa jäkälävärjäyksissänikin oli kuulema se vika, että en keittänyt kiventieraa tarpeeksi kauan. Joitakin hyviä suomenkielisiä kasvivärjäysaiheisia linkkejä:
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #6 : 14.05.07, 10:24 » |
|
Kiitos Pinque, ei sitten muuta kuin keittämään kuoria, eipä se paljon vaadi kun hellalla porisevat, pitää kuitenkin pestä noita villoja, niin samassa touhuamisessa ne kuoretkin ... Kattilan etsintään nyt ... alumiininen ei kai käy.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
saframi
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Lampaan halaaja
|
 |
« Vastaus #7 : 14.05.07, 21:16 » |
|
Minäkin olen harrastanut kasvivärjäystä noin 6 vuotta, aika harvakseltaan kylläkin  Alumiinikattila käy kyllä, mutta se saattaa taittaa värejä hieman. Parhaiten käy emalikattila. Sellainenkin vinkki kaikille, jotka aikovat mennä apteekkiin asioimaan, että muistakaa pyytää teknikstä laatua, se maksaa murto-osan siitä mitä lääkelaatu maksaa. Joskus nimittäin tarjoavat lääkelaatua puretteissa, ja se tulee turhan kalliiksi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #8 : 14.05.07, 23:49 » |
|
Suurkiitos apteekkineuvosta, en tuota olisi kyllä älynnyt. Villakoiran karvat ottavat luultua enemmän aikaani, pitää siirtää vielä keitoksen tekoa parilla päivällä, mutta sitten on ajankohtainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #9 : 04.06.07, 10:30 » |
|
Olen kova lukemaan ja siinä sivussa jää toteuttaminen vähemmälle. Tällainen kirja on olemassa kun Klemola, Marketta: Kasvivärjäys. Ja sitten, jos selailee kirjaston hakukonetta, niin asiasanoina voi käyttää sellaisia kuin "kasvivärjäys" ja "väriainekasvit". Nillä löytyy paaaaljon muitakin opuksia. Tai sitten menee vaan kirjastossa vastaavan hyllyn luo... Muistaakseni tossa Klemolan kirjassa on "vanhan hyvän ajan" resepti indigon eli sinisen saamiseen. On ihan ymmärrettävää, miksi synteettisen urean keksiminen mullisti sinisellä värjäämisen. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #10 : 25.06.07, 09:37 » |
|
Kerrankin tosi ihana löytö kirppikseltä. Ostin nipun lehtiä ja siellä oli mukana oikea aarre minulle Hulda Kontturi, Luonnonväreillä värjäämisestä. Pellervo - seuran 1948 julkaisema opas. Sivuja on 48 ja alkaa yleisillä neuvoilla ja sitten purettaminen, kasvit, kemialliset aineetkin, mukaanlukien kasvit joita voi käyttää. Jos joku haluaa niin voin tästä laittaa lainauksia... Vielä kun ehtisi tähän harrastukseen perehtymään kesäaikaan ... ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #11 : 25.06.07, 16:16 » |
|
Mulla on sellanen kirja kun Väriä luonnosta(Riitta Aittomäki,Hans Colliander,Heikki Kotiranta).Sen opeilla on saatu upeita lankoja.Siinä on ohje kallioisokarveella värjäämiseen,ja sillä tulee upein ruskea,mitä olen nähnyt.Vaatii vain aikaa ja vaivaa kerätä sitä ja värjäämiseen kannattaa uhrata aikaa,mutta kannattaa.Huomenna pataan heitetään veriseitikkiliemeen lankaa.Ja vähä jotain muuta pientä kattilaan...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #12 : 26.06.07, 13:52 » |
|
Meillä jää aika reilusti yli värjäyslientä,eli jos joku haluaa kokeilla veriseitikillä värjäystä,nyt olisi tarjolla.Voin säilyttää sitä muutaman päivän,en tiedä kauan tuo säilyy.Tämä erä riittää aika monen vyyhdin värjäämiseen tai vaikka kahteen erään,jolloin saa tummempaa ja vaaleampaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|