12.02.12, 00:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miten karstataan kun lopuksi karstataan  (Luettu 1297 kertaa)
Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 09.05.07, 15:45 »

Jos otetaan tällainen kuvitteellinen tilanne, että on olemassa ne käsikarstat tai raasit (vanhat mutta toimivat) ja on tullut sen verran harjoiteltua että tietää, miten vaikeata karstaaminen on ja että tänään joku kerii sateesta märkiä ja ah niin lampaalle tuoksuvia lampaita, niin miten siinä pitäisi edetä sitten?

Miten erottelen villat? Kuivatanko ne? Pesenkö ne? Miten varastoin? Paljon varaan aikaa? Mitä teen karstatulle villalle? Mitä on käsin kehräämine, onko se samaa kuin rukilla vai värttinällä kehrääminen? Milloin luovutan?

Meidän lampaat on niin tuoreita, ettei niitä ole vielä koskaan keritty, mutta tänään keritään. Neulon, mutten osaa huovuttaa, joskin luulen että opin. Olen vielä niin ihastunut lampaisiini, etten ole haaveillut värjäyksestä, vaan ihailen heidän värejään sellaisinaan.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 09.05.07, 17:17 »

Mä teen niin, että ennen kerintää harjaan ja nypin lampaasta kaikki inhimillisesti irti lähtevän roskan. Sen jälkeen keritsen lampaan ja kerinnän yhteydessä lajittelen villat hyviin ja huonoihin eli selästä ja kyljistä tulevat villat menee käyttöön ja mahanalus- ja takapuolenympärysvillat roskiin ja niskalta ja rinnasta tulevat villat katson tapauskohtaisesti onko niillä käyttöarvoa vai ei. Kaikki huopuneet ja yliroskaiset villat menee roskiin.

Tämän jälkeen levitän käyttökelpoiset villat levälleen kuivumaan ja annan siinä olla useammasta päivästä useampaan viikkoon riippuen siitä miten nopeasti tarvin villaa käyttöön. Sen jälkeen pakkaan villat pahvilaatikkoon odottamaan prosessointia myöhemmin tai otan ne heti käyttöön, jolloin osan villasta, jonka käytän neulahuovutukseen tai värjäykseen, pesen. Pesen villan huljuttelemalla haaleassa vedessä villanpesuaineen kera, huopumista pitää kaikin keinoin varoa! Pestyä villaa alan sitten joko värjätä tai karstata tai varastoin sen edelleen pahvilaatikkoon odottamaan.
Pesemättömät villat karstaan ja laitan odottamaan käyttöä. Jostain olen saanut ohjesäännön, että pesemätön villa pitäisi käyttää vuoden sisällä, ettei rasva härskiinny, joten yritän aina pitää villat "tuoreena" eli en varastoi pesemätöntä villaa vuotta pitempään.

Käsin kehrääminen on sama kuin rukilla tai värttinällä kehrääminen, mutta mä en tee tätä, vaan käytän karstatun villan huovuttamiseen. Huovuttaminen on helppoa aloittelijallekin, joten sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla, heitä hakukoneeseen hakusanaksi "huovutus" niin saat paljon hyviä sivustoja aiheeseen liittyen.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 10.05.07, 08:54 »

Kiitos Riina!  muikea hymy Nyt mulla on uskoa jo paljon enemmän. Missä kuivatat vasta kerityn villan? Meillä on täällä tosi sekalaisia tiloja (vanha rintamamiesmurju ollut pari vuotta omana, mutta kaikkialla on remontti kesken), mutta ehkä sauna tai leivinuunin pankko? Linnuthan ne nyt varmaan nyppisi villat, jos pääsisi niihin käsiksi. Onko hiiristä tai myyristä harmia? Jos ei, niin saunaanhan ne vois laittaa. Vai onko ne sulla koneilmastoidussa villojenkuivatushuoneessa, jonka jokainen lampuri tarvitsee ?  silmänisku
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 10.05.07, 09:09 »

Minä esikuivatan villat lampaan päällä, ottamalla kerittävät n. viikkoa ennen erikoistarkkailuun, eli suomeksi katson, etteivät kastu. Tämä lähinnä siksi, että kuivaa eläintä on huomattavasti miellyttävämpi keriä.
Pesun jälkeen kuivatan villat semmoisella kasattavalla pyykkitelineellä  korissa samanmallisen talon yläkerran tasanteella.
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 10.05.07, 09:16 »

Minulla villat kuivuvat hyvällä säällä ulkona leveellään,  hyvä ilmastointi   ;D yöksi aittaan ... pyrin pesemään villat mahdollisimman nopeaan tahtiin, pyykkikoneessa linkoaminen pesupussissa nopeuttaa kuivumista ja sitten telineelle loppukuivumaan,  säilytystä varten pahvilaatikoon.  Kaikki  villa on niin rasvaista ' meidän tytöillä ' että härskiintyy / palaa nopeasti muuten ja myllyyn en viitsi laittaa pesemättömänä. Rukki on käytössä sitten jatkuvasti ... Värjäys kiinnostaa, mutta taitoa ei niin ole eikä kokemusta vielä ... Huovutuskin on haaveena ...
tallennettu
Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 10.05.07, 11:53 »

pyykkikoneessa linkoaminen pesupussissa nopeuttaa kuivumista 

Voiko tosiaan lingota? Ettei mene muusiksi?
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 10.05.07, 17:01 »

Minä olen myös lingonnut villoja, mutta seisonut koneen vieressä ja katkaissut ohjelman heti pyörityksen jälkeen, ainakin meidän konessa on linkouksen jälkeen "pöyhimis" jakso, joka vanuttaa...
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 10.05.07, 19:58 »

On meillä myös se pöyhötysvaihe koneessa, mutta ei villat ole tähän mennessä vanuttuneet, onneksi. Nopeuttaa kuivumista kovasti kun linkoaa, suurlaiskana olen jo ajatellut laittaa pyykinkuivuriin hellälle ohjelmalle, mutta se pitää kokeilla vasta kun on joutilaita villoja  ;D
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 10.05.07, 21:57 »

Mikä se semmonen pöyhimisvaihe on? Musta tuntuu,että meidän pyykkikone pysähtyy, kun on lingonnut... ???
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #9 : 10.05.07, 22:30 »

^sama täällä, mutta meidän pyykki kone onkin jo 12 vee... ;D
tallennettu

Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 10.05.07, 22:34 »

Meillä on varmaan ollut tuo pyykkikone ainaki 20 vuotta. Jos näin äkkiä muistelen. Mulla on uudempi, mutta se seisoo varastossa ja oottaa mutsin koneen hajoomista. (Taidan hajottaa sen... )
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 11.05.07, 11:04 »

Se pöyhiminen on semmoista pyöritystä vielä hiljakkaiseen kun linkousvauhti on hiljennyt, tavalliset pyykit irtoaa silläkurin rummun seinämistä sekalaiseksi möykyksi rummun pohjalle, siis täysin hyödytön toiminta, mutta varmaan saadaan koneeseen lisähintaa ja mainosnikkarit luo siitä toiminnasta monta korulausetta koneen esitteeseen  ;D
tallennettu
Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 04.06.07, 10:18 »

Ihan tällanen välitieto vaan (ja rohkaisuksi muille aloittelijoille): opin karstaamaan itse itseäni opettaen! Homma etenee hitaasti, kun pitäisi itsekin ruveta synnyttämään, mutta osa villoista on kuivamassa, osa pesuämpärissä, osa siellä ja toiset täällä - mutta OPIN - ja rukki saapuu muutaman viikon päästä. Kiitos neuvoista!  ;D
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: