|
Sanna-Leena
|
 |
« : 09.05.07, 14:45 » |
|
Aitaan muutamaa lammasta (uuhet ja pikkupässit erikseen) ja tilaa on paljon siellä täällä. On vähän peltolaidunta ja enemmän pusikkoista metsälaidunta. Ja on olemassa hyvin pitäviä lauta-aitamoduuleja. Täydennykseksi olen ajatellut lammasverkkoa ja saanut siitä arvioita laidasta laitaan: tilattavissa rautakauppaan parin viikon toimitusajalla/ei valmisteta eikä saa enää Suomesta, hyvää aitamateriaalia kunhan lampaat eivät pääse venyttelemään verkon aukkoja/ei pidä pässiä millään, helppo siirrellä/vaikea siirrellä jne. Yksi neuvoja sanoi, että niitä pitää panna kaksi "päällekkäin", niin että kokonaiskorkeus nousee 1,5 metriin ainakin. Minusta korkeudet ovatkin olleet vähäisiä (80 cm ja 100 cm) - miten joku metrinen aita voi riittää - mutta kuulemma hyvin voi. Eräs tutun tuttu lampuri suositteli Gunnebo-verkkoja ja sanoi, että muut kannattaa unohtaa, ovat kuulemma ihan kertakäyttöisiä, kun taas Gunnebo vain olisi oikeasti siirrettävä ja pitkäikäinen. Entä pitääkö puskalaitumella verkko merkata jotenkin lampaille? Mikä materiaali sopii parhaiten tolpiksi? Miten paljon "liikkuu" käytettyä verkkoa ja mitä siitä kannattaa maksaa uuteen verrattuna? Hintahaitaria oli uusissakin: 65-85 EUR/50 m (korkeus 100 cm). Tuo vaihtelu kertautuu sitten jo huomattavasti, kun matka on pidempi... Mitä nämä mahdolliset verkkolangan paksuudet ja murtumislujuudet ja mitä niitä ilmoitetaankaan, mitä väliä niillä käytännössä on? Että antakaas tulla kaikki, mitä teillä on sanottavaa verkoista ja aidoista yleensä. Sähköaitaa en aio hankkia, joten sitä on mulle turha suositella, mutta muuten haluan tietää http://[i][color=Red][b]kaiken[/b][/color][/i].
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #1 : 09.05.07, 15:22 » |
|
Verkkoaita pitäisi mieluiten olla sellainen, jossa ne silmät on hitsattu kiinni (eikä laitettu sellaisilla lenksuilla). Silloin se rakenne pysyy eivätkä lampaat saa sitä venytettyä. Meillon kaksi kiinteää tarhaa jossa on tuollaiset noin metrin korkuiset verkot. Merkkiä en kyllä muista. Lampaat ovat pysyneet niissä hienosti. Poikkeus: kerran naapurin kakarat ojentelivat leipäpaloja ja pässi tuli aidan yli rojauttamalla itsensä siihen päälle. Näin tapauksen ikkunasta. Verkkojen siirtäminen on onnistunut tarpeen tullen ihan hyvin eikä ne siitä ole hajonneet, enemmän siinä minun laiskan mielestä on ongelmana se tolppien jympyttäminen. Tolppina meillä on ollut heinäseipäitä kun niitä on ollut helposti saatavissa. Harjateräksiä olisi helppo tökkiä tolpiksi, mutta ne ei taida toimia lammasverkon kanssa käytännössä. Sähköverkon kulmiin olen laittanut harjateräkset tukitolpiksi. Toimii hienosti (ei koske sinua joka et käytä sähköaitoja, mutta muille tiedoksi).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #2 : 09.05.07, 18:46 » |
|
Harjateräksiä olisi helppo tökkiä tolpiksi, mutta ne ei taida toimia lammasverkon kanssa käytännössä. Sähköverkon kulmiin olen laittanut harjateräkset tukitolpiksi. Toimii hienosti (ei koske sinua joka et käytä sähköaitoja, mutta muille tiedoksi).
Juu ei toimi tuo harjateräs ja verkkoaita, kokeilin ja lampaat suunnilleen nauroivat minulle ääneen ja nostivat verkkoa ja tolpat lensivät maasta irti... (Sähköaidoissa meillä on lähestulkoon pelkästään harjaterästolppia, tolppaan on hitsattu pultit joihin on kierretty muoviset langankiinnikkeet. Ja kun vielä alareunassa on hitsattu sellainen vaakasuora teräspätkä mistä tolppa on helppo polkaista maahan niin helpottaa pystytystä. Eikä nämä tolpat lahoa ja on helppo siirtää!)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
UllaPulla
|
 |
« Vastaus #3 : 09.05.07, 21:32 » |
|
Meidän kaksi pimua pysyy missä vaan, myttä pässipoika ei toistaiseksi ole pysynyt missään. Eli läpi menee halutessaan niin verkkoaidasta kuin sähköaidastakin. >  Olen jo ruvennut epäilemään, että se on vuohi... Niin ja se HYPPÄÄ myös tarvittaessa aidan.. Meillä kanssa vanhoja heinäseipäitä tolppina tai vastaavia puisia tolppia. Ja verkkoaita kiinnitetty siihen rautalangalla (?mies kiinnitti, en ole aivan varma kiinnityksestä).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #4 : 09.05.07, 21:36 » |
|
Meillä on alkanut pikkuhiljaa pitää tuo pihatarha (hakkaa krikettimailalla otsaansa *kop*kop*) Eli lammasverkko ja leveää (10cm) talvinauhaa sisäpuolella alhaalla ja ylhäällä aiheuttamaa optista harhaa hyppääjille. Ja se paimen joka tappaa mummoja kesälaitumilla... Kannattaa sähköä varten keriä lammas ja kastella sähkölangan vierustaa puutarhaletkulla, hyvä maadotus! Kunhan on muutaman hyän sätkyn saanut, ei enää edes kaipaa aidan viereen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
UllaPulla
|
 |
« Vastaus #5 : 09.05.07, 21:52 » |
|
Kannattaa sähköä varten keriä lammas ja kastella sähkölangan vierustaa puutarhaletkulla, hyvä maadotus! Kunhan on muutaman hyän sätkyn saanut, ei enää edes kaipaa aidan viereen.
Kiitos vinkistä Jyrika, kokeillaan seuraavaksi tätä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #6 : 13.05.07, 23:24 » |
|
Rautarantalassa verkkoaitarulla 50 m maksaa muistaakseni 50 e, korkeus oisko 95 senttiä. Netissä rautarantala.com. Siihen aitatolpat, me ollaan ostettu valmiiksi teroitettuja, kuorittuja ja hiillostettuja kuusitolppia muistaakseni 40-50 senttiä kpl. Hommaa riittävän pitkiä. Verkko sisäpuolelle, tolpat ulkopuolelle ja sinkilöillä kiinni, iso leka vastapainoksi toiselle puolelle kun vasaroit kiinni niin ei tolppa notku alta pois. Tue aidan kulmat hyvin vinotuilla, portteja voi myös tehdä verkosta lautakehyksiin (kevyemmät liikuttaa kuin kokolautaiset) ja erittäin tärkeää on aidan hyvä pingottaminen suoraksi ennen kuin vasaroit kiinni tolppaan. Vedä vaikka traktoriin liinoilla kiinni jonkun verkonsilmiin pujotetun tolpan avulla ja kiristä konevoimalla useampi tolpanväli kerralla, jos maaston puolesta onnistuu. Tässä tällaisia huomioita asian tiimoilta... Lähes kaikki aitaaminen perustuu lampaiden hyvään tahtoon  ja siihen, että laitumella riittää ruokaa. Yli tulevat mistä vaan jos haluavat oikein kovasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #7 : 14.05.07, 07:22 » |
|
Nipsu, mistä olet ostanut kuusitolppaa? Saattais olla tarvetta... Meillä on kokemuksia varmaan kaikesta mahdollisesta aitaamisesta :  Verkkoaita on hyvä, mutta lampaat nojailee ainaa verkkoon (ruoho on vihreämpää aidan takana >  ). Paras on tuo verkkoaita ja sen sisäpuolella tai ulkopuolella sähköä pari lankaa. Siinä pysyy pässitkin, testattu on viime kesänä. Pässit on nyt sellaisessa talvitarhassa, jossa on sekä lauta-aitaa että verkkoaitaa ja ovat pysyneet. Jos ei pysy, lisään yksinkertaisesti sisäpuolelle 30 cm korkeuteen yhden sähkölangan. Yksi aitaus on kokonaan lautaa ja siellä ovat pysyneet myös erittäin karkailuhaluisetkin yksilöt ;D Uuhia mä totutan nyt sähköön sillä lailla, että mulla on aitaus, jossa verkko ulkopuolella ja sisäpuolella n. 25-30 cm korkeudella sähkölanka ja kunnon tällit saaneina ovat ruvenneet kunnioittamaan tuota lankaa. Seuraavaksi mä laitan ne sitten aitaukseen, jossa on 5 lankaa ja sähköt. VOisin ottaa kuvia siitä aitauksesta, sitä olen rakentanut parisen viikkoa, sinne laitan lampaat sitten kun on satanut puoli päivää, kerityt lampaat ovat märkiä ja maa on märkä, jolloin saavat tasanvarmasti kunnon tällit. Käytän tässä laitumessa tuplaiskupaimenta, eli josta tulee ensi kunnon tälli ja perään vielä pienempi tälli. Jos ei tuossa sitten pysy niin ei missään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #8 : 14.05.07, 08:28 » |
|
Jos ei tuossa sitten pysy niin ei missään. lampurin viimeiset sanat ennenkuin lampaat jo olivat pihassa vapaana ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #9 : 14.05.07, 12:10 » |
|
;D Tuo Nipsun aidanrakennus selostus on hieno, nuita ohjeita seuraten saa kireän verkon aitaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #10 : 14.05.07, 12:29 » |
|
Jos ei tuossa sitten pysy niin ei missään. lampurin viimeiset sanat ennenkuin lampaat jo olivat pihassa vapaana ;D Just näin minäkin olen vannonut joka kesä ja hupsheijaa ,kun koko lauma painaa hetken kuluttua nilkka suorana naapurin mummon tykö ;D :o :oMutta tänä kesänä pysyy!!  ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #11 : 14.05.07, 12:56 » |
|
Lähes kaikki aitaaminen perustuu lampaiden hyvään tahtoon  ja siihen, että laitumella riittää ruokaa. Yli tulevat mistä vaan jos haluavat oikein kovasti. Tuo on totta,voin rehellisesti kertoa että meillä on kokeiltu melkein kaikki vaihtoehdot ja aina karkailevat >  Tänä kesänä tulee kaikki kulmatolpat ja osa välillekkin,sähkötolpista ja käytetään high tensile lankaa ja hel....n kovaa paimenpoikaa,niin johan on kumma jos eivät ala pysymään  ;D ja kerintää tässä aloittelen,kaikki lähtevät lyhyellä villalla pihalle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #12 : 15.05.07, 23:23 » |
|
Maximoves: Längelmäeltä löyty tolpantekijä, onko sulle liian kaukana?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #13 : 16.05.07, 07:03 » |
|
Nipsu: Ei kai se liian kaukana ole jos puhutaan sellaisista määristä kuin 500 tolppaa tai enemmän....laitatko mulle yksärillä yhteystietoja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Bonus
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #14 : 04.06.07, 05:53 » |
|
Meillä on sellaista verkkoaitaa jonka silmät on hitsattu. Meillä ne langat irtoilivat toisistaan kohdista missä lampaat eniten nyhväsivät sekä muutamat kohdista joista ne on kiinnitetty tolppiin tai puihin. Osa aidasta on nyt vahvistettu puurimoilla, vanerilevyillä ja kuormalavoilla. (Väliaikainen hätäratkaisu sillä välin kun uusi aitaus valmistuu vähän eri kohtaan.)
Pässien aitaus on pysynyt paremmassa kunnossa kuin uuhien ja karitsoitten.
Verkon korkeus on jotain metrin luokkaa. Niin että siitä itse pääsee vähän aitaa painamalla astumaan yli. Kyllä se on pidätellyt elikot sisällä.
Karitsoita varten olemme joutuneet pönkkäämään alareunoja mm. painavilla kivillä ja parrunpätkillä, kun karitsat tulivat pienistäkin raoista aidan ali.
Pääasiassa aita on kiinnitetty puusta toiseen, mutta pidemmissä väleissä aita on kiinnitetty maahan iskettyihin harjateräksiin. Kiinnityksen tein pujottamalla aidan "seipääseen" ja sitten sidoin paalinarulla alareunasta niin että se ei pääse liukumaan ylös. Ne ovat ainakin pitäneet.
Sähköaitaa kokeiltiin viime syksynä ja se ei kyllä pidätellyt mitään. Tänä kesänä meinattiin kokeilla yhdistelmää lauta-verkkoaita + sähkölanka siihen päälle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kaikkee pitää kokeilla, paitti lähisukulaisia.
|
|
|
|