Voi, työn alla on vaikka mitä. Mulla on taipumusta aloittaa töitä ennen kuin olen saanut edellisen valmiiksi, joten käsityökori pursuilee jatkuvasti yli laitojen. Puhumattakaan kaapeista ja kaapinpäällisistä, jotka pursuilevat erilaisia lankakokeiluja :

Viimeksi - eilen - puikoilta putkahti itsekehrätystä kashmir-silkkisekoituksesta neulottu pitsihuivi. Illalla pingoitin sen ja aamulla ensimmäiseksi piti katsastaa, millainen on lopputulos. Aika ihana, vaikka itse sanonkin. Huivi menee lahjaksi herkkähipiäiselle; itselleni kelpaa kyllä karkeammatkin villatÂ

Viikonloppuna kokeilin värjäystä jäkälillä suomenlampaan villaan. Jäkälävärjäys kiinnostaa erityisesti, siinä kun ei tarvita mitään muita kemikaaleja. Laitoin teräskattilaan islanninjäkälää (n. 400 g/100 g villaa), sitten pestyä villaa pesupussissa, taas kerros jäkälää, toinen pesupussi villoineen ja päälle jäkälää sekä paino. Niin, ja vettä tietysti oli kattilassa. Sitten kattila uuniin pariksi tunniksi sataan asteeseen ja jäähdytys liemessä. Tuloksena voimakkaan tumman kellertävän-vihertävän-ruskehtavaa villaa (ehkä väriä voisi kuvata sinapin- tai leijonankeltaiseksi?) Ei pahan väristä minusta. Liemeen jäi vielä niin paljon väriä, että voisin keitellä siinä toisenkin satsin. Tykkään kuumentaa liemen uunissa mieluummin, sillä meillä ei ole ulkona tulentekopaikkaa, uunista ei tule sisälle niin paljon epämiellyttäviä hajuja, ja villa ei takuulla huovutu, kun sitä ei liikuttele.
Islanninjäkälävärjäys on helppoa, ja sitä on helppo ja nopea kerätä. Vanhoissa ohjeissa neuvotaan laittamaan villa(lanka) kerroksittain jäkälän kanssa kattilaan, mutta en suosittele. Villan puhdistamisessa menee sen jälkeen ikuisuus. Pesupussikonstia suosittelen lämpimästi. Samassa uunissa värjäsin myös kiventieralla (matala, harmaa jäkälä, jota löytyy isojen kivien päältä). Olin ensin irrottanut värin keittämällä (mikroaaltouunissa; halusin testata sitäkin ;D). Laitoin suodatetun väriliemen lasipurkkiin ja survoin villat sekaan. Päälle vielä jäkälät sideharsopussissa. Tulos oli aika laimea keltainen, paljon vaatimattomampi väri kuin islanninjäkälällä, varsinkin kaikkeen vaivaan nähden. Kiventiera on paljon työläämpi irroitella kivistä, joten taidan jättääkin ne sinne.
Eilen kokeilin sitten karstata tuota värjättyä villaa eriväristen lampaanvillojen (ruskean, harmaan, valkoisen) sekaan ja kehräsin siitä eräänlaista tweedlankaa. Tällaisia kokeiluja teen vähän väliä. Tänä iltana varmaan jatkuu...