22.05.12, 11:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 8   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä teillä on työn alla?  (Luettu 7278 kertaa)
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Lampaan halaaja

« : 07.05.07, 19:02 »

Mitä kaikkea teillä on tällä hetkellä työn alla tai mitä on tullut viime aikoina tehtyä?

Itse sain valmiiksi just kaksi pipoa, toisen ruskeasta suomenlampaan villalangasta minkä ostin ajat sitten markkinoilta.
Toisen Ylistaron kehräämöltä ostetusta vaaleanharmaista langoista mitkä värjäsin sipulilla (kellanvihreä), teellä (harmahtava vaalea vihreä) ja lupiinin lehdillä (vaaleanvihreä).
Nyt aloitin virkkaamaan pannumyssyä eestiläisestä tummanharmaasta langasta, appiukko toi Pölvan kehräämöltä.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 07.05.07, 20:54 »

Minä olen tehnyt yhden kehräyskokeilun, kun karstasi sekaisin pupunkarvaa ja lammasta. Tuli aika pisteliästä lankaa  :hymy. Sitten sain juuri Urhon villat kehrättyä. Muuten on tullut vain huovuteltua, kun sillä saralla olisi kiirettä nyt enemmänkin....

Minun pitäisi tehdä yhdelle tutulle villapaitalankoja lisää, mutta aika ei tunnu riittävän. Lisäksi Olavin ja Urhon kevätvillat odottavat karstausta. Pääasiassa pitäisi tosiaan huovutella...
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 08.05.07, 09:52 »

Voi, työn alla on vaikka mitä. Mulla on taipumusta aloittaa töitä ennen kuin olen saanut edellisen valmiiksi, joten käsityökori pursuilee jatkuvasti yli laitojen. Puhumattakaan kaapeista ja kaapinpäällisistä, jotka pursuilevat erilaisia lankakokeiluja  :hymy

Viimeksi - eilen - puikoilta putkahti itsekehrätystä kashmir-silkkisekoituksesta neulottu pitsihuivi. Illalla pingoitin sen ja aamulla ensimmäiseksi piti katsastaa, millainen on lopputulos. Aika ihana, vaikka itse sanonkin. Huivi menee lahjaksi herkkähipiäiselle; itselleni kelpaa kyllä karkeammatkin villat  silmänisku

Viikonloppuna kokeilin värjäystä jäkälillä suomenlampaan villaan. Jäkälävärjäys kiinnostaa erityisesti, siinä kun ei tarvita mitään muita kemikaaleja. Laitoin teräskattilaan islanninjäkälää (n. 400 g/100 g villaa), sitten pestyä villaa pesupussissa, taas kerros jäkälää, toinen pesupussi villoineen ja päälle jäkälää sekä paino. Niin, ja vettä tietysti oli kattilassa. Sitten kattila uuniin pariksi tunniksi sataan asteeseen ja jäähdytys liemessä. Tuloksena voimakkaan tumman kellertävän-vihertävän-ruskehtavaa villaa (ehkä väriä voisi kuvata sinapin- tai leijonankeltaiseksi?) Ei pahan väristä minusta. Liemeen jäi vielä niin paljon väriä, että voisin keitellä siinä toisenkin satsin. Tykkään kuumentaa liemen uunissa mieluummin, sillä meillä ei ole ulkona tulentekopaikkaa, uunista ei tule sisälle niin paljon epämiellyttäviä hajuja, ja villa ei takuulla huovutu, kun sitä ei liikuttele.

Islanninjäkälävärjäys on helppoa, ja sitä on helppo ja nopea kerätä. Vanhoissa ohjeissa neuvotaan laittamaan villa(lanka) kerroksittain jäkälän kanssa kattilaan, mutta en suosittele. Villan puhdistamisessa menee sen jälkeen ikuisuus. Pesupussikonstia suosittelen lämpimästi. Samassa uunissa värjäsin myös kiventieralla (matala, harmaa jäkälä, jota löytyy isojen kivien päältä). Olin ensin irrottanut värin keittämällä (mikroaaltouunissa; halusin testata sitäkin  ;D). Laitoin suodatetun väriliemen lasipurkkiin ja survoin villat sekaan. Päälle vielä jäkälät sideharsopussissa. Tulos oli aika laimea keltainen, paljon vaatimattomampi väri kuin islanninjäkälällä, varsinkin kaikkeen vaivaan nähden. Kiventiera on paljon työläämpi irroitella kivistä, joten taidan jättääkin ne sinne.

Eilen kokeilin sitten karstata tuota värjättyä villaa eriväristen lampaanvillojen (ruskean, harmaan, valkoisen) sekaan ja kehräsin siitä eräänlaista tweedlankaa. Tällaisia kokeiluja teen vähän väliä. Tänä iltana varmaan jatkuu...
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #3 : 08.05.07, 19:35 »

Työn alla... on lähinnä nyt ihan tavalliset villasukatkun ei enää parsimalla toenneet- eli vanhoihin varsiin uudet  jalkuimet
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 08.05.07, 23:19 »

Minulla on hartiahuivi edelleen, joka välissä teen sitä ja nyt loppui lanka ... pitää kehrätä taas. Huiviin kehräsin kahta ruskean sävyistä lammasta ja reunapitsiin tulee mustanruskeaa, loppusuoralla sentään sen tekemisessä.  Välityönä olen virkannut pipoja pikkutytöille, keväisiä ja oikein ostolangasta   ;D
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #5 : 09.05.07, 07:08 »

Mulla on työn alla tuo laidunten aitaaminen, kerintä, paperityöt ja miljoona muuta juttua  :o;D
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #6 : 09.05.07, 07:58 »

Jos rajoitutaan käsitöihin niin mulla on työn alla hirmuisesti, mutta nämä työn alla olevat saavat odottaa syksyyn, sillä ne ovat kaikenlaisia talvisia kutomis- ja virkkaustöitä. Nyt on menossa villahommia: kerintä, roskien nyppiminen, pesu, värjäys ja karstaaminen. hymy
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
helvi
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 09.05.07, 12:23 »

Mie oon saanut vasta karstattua,kehräys odottaa lämpimiä kesäpäiviä.Pojan allergian/astman takia en tee sisällä.
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #8 : 14.05.07, 12:57 »

Sain lauantaina valmiiks huovutetun liivin jota aloin tekemään kun 8v. tyttäreni oli 2v.  ;D ...ai miten niin oon hidas...
Huovutin sen silloin valmiiksi mutta ompelin palat yhteen vasta viime lauantaina.  Liivi mahtuu just ja just vielä Filipille (4v.)

Tässä kuva edesta ja takaa. Etupuolen vaalea pinta  on villaa jossa on  seassa turvetta.

tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 22.05.07, 09:23 »

Hieno! Miten sä olet tehnyt tuon turve-efektin?
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #10 : 22.05.07, 21:37 »

^Olin aikoinaan huovutus kurssilla ja siellä oli pieni erä villaa myytävänä mihin oli sekoitettu turvetta  hymy

tallennettu

Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #11 : 25.05.07, 15:51 »

Kai puutyöt lasketaan käsitöiksi?

Vuolen uusia puutappeja puuttuvien  tilalle vanhoihin ikkunapokiin. Hion hiekkapaperilla ja irrottelen huonosti kiinni olevia kulmarautoja odottamaan uudelleen kiinnitystä. Öljyän pellavaöljyllä ennen pohjamaalausta, laittamista ja kittausta sekä päällemaalausta.

Toinen käsityökohde on tuvan kaapit eli 1800-luvun irtokaappeja, jotka odottavat maalinpoistoa, tarvittaessa kunnostusta ja uutta ootrausta. En poistaisi maalia muuten, mutta ne on maalattu aivan hirveällä maalilla, joskus 70-80-luvun huumassa. Jos niissä olisi alkuperäinen ootraus, korkeintaan vähän paikkamaalaisin. Vanhat aidot maalit vanhentuvat kauniisti, toista on lateksi.
tallennettu
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 25.05.07, 16:12 »

En poistaisi maalia muuten, mutta ne on maalattu aivan hirveällä maalilla, joskus 70-80-luvun huumassa. Jos niissä olisi alkuperäinen ootraus, korkeintaan vähän paikkamaalaisin. Vanhat aidot maalit vanhentuvat kauniisti, toista on lateksi.

Ettei vain olisi sen lateksin alla ne alkuperäiset maalit...Oletko koettanut varovasti poistaa maalia, niin näkisit, mitä alla on? Kukkia, ootrauksia tms.

Jos siellä alla on aidot maalaukset, voi sen päällä olevan "lateksin" saada poiskin, tuhoamatta täysin vanhaa. On kyllä hidasta ja tarkkaa puuhaa, mutta kannattaa. Mä olen työstänyt joskus joitan ja ovat kyllä vaivan arvoisia.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #13 : 25.05.07, 19:36 »

Mä olen myös poistanut kerros kerrokselta vanhoista huonekaluista maalia - tajuttoman hidasta, mutta lopputulos palkitsee  hymy  Nykyään vaan tuntuu, ettei aikaa ole enää kaikkeen tuollaiseen ihanaan entisöimis-touhuun ollenkaan  surullinen
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #14 : 25.05.07, 20:42 »

Mulla ei varmaan huomenna pysy lusikkakaan kädessä...  :hymy

Olen koko päivän väsännyt pajutöitä yksiin myyjäisiin. Kun vähään aikaan ei ole tullut punottua, on pajunpunomisvoimat sormista jotenkin kummasti astuneet vaivihkaa takavasemmalle  ;D
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 8   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: