06.02.12, 19:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Heinä/ruokintahäkeistä  (Luettu 1136 kertaa)
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« : 23.07.05, 18:55 »

Meillä alkaa lähiaikoina lampolan rakentaminen (viimevuotisessa lampolassa asustaa nykyisin kutut, on tämä eläinmäärä vähän kasvanut viime talvesta) ja ruokintahäkki mietityttää kovasti. Tähän asti meillä on käytetty heinäverkkoja heinille ja pesuvateja väkirehuille, mutta ne eivät enään oikein toimi kun elikoita on yhdessä karsinassa enemmän.

Hyviä vinkkejä, vaikka kuvallisiakin otetaan ilolla vastaan.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 23.07.05, 22:01 »

Meillä on käytössä ruokintapöytä, lehmien entinen. Oletkin varmaan nähnyt sen. Toimii aivan älyttömän hyvin! Syömään mahtuu tällä hetkellä yhdestä isosta karsinasta helposti 8 uuhta yhtä aikaa ja tungeksimalla 12 kpl. Koska pidän ruokintapöydällä jatkuvasti heinää talvisaikaan tarjolla, niin ei haittaa, vaikka kaikki eivät mahtuisi samaan aikaan syömään. Ruokintapöydän ympärillä on lehmien vanhat parret ja ne sopivat kokonsa puolesta erinomaisesti myös uuhille. Ongelmia tulee sitten, kun on karitsat, koska karitsat mahtuvat kiipeämään ruokintapöydälle ja sitä kautta ulos karsinasta. Tämän olen aikonut ratkaista laittamalla karitsointiaikaan yksinkertaisesti vanerilevyt esteeksi karitsoille. Ruokintapöydälle ne luultavasti pääsevät halutessaan, mutta ainakin pidän huolen, etteivät pääse ruokintapöydän läpi toisiin karsinoihin / muualle navettaan.

Heinät saa heitettyä navetan vintiltä suoraan ruokintapöydälle.  Väkirehujen jakamiseen en ole vielä keksinyt sopivaa systeemiä, ideoita otetaan kyllä vastaan mielellään!

Tässä vielä ankea kuva mun systeemistä "vanhaan aikaan". Kuvassa olevat lampaat on jättiläisiä: noihin väleihin mahtuu näitä mun nykyisiä kompakteja lampaita helposti kaksi ja ahtamalla kolme rinnakkain syömään. Anni ja Kaisa täytti saman kolon kuin lehmät ihan hyvin. Kaisan säkäkorkeushan on pienen kyytön verran!  ;D

tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #2 : 11.08.05, 08:22 »

Mahtaiskohan niille sopia sellaiset harjateräksestä tehdyt hevosillekin sopivat kulmahäkit? Voisivat syödä häkin raoista tursuavaa heinää? Olin meinaa ajatellut sellaisia laittaa sitten kun joskus maailmassa hankin noita lampaita ihan pysyvästi. Mulla olis iso kennel-rakennus, johon voisin noita lampaita sijoittaa, mutta en ihan vielä.

Häkit on sellaisia, jotka ruuvataan kulmaan, harjateräkset ovat alhaalta kaikki hitsattu yhteen nippuun ja raot levenevät ylöpäin. Yläreunassa on sitten kaareksi taivutettu rauta, johon yläpäät on hitsattu kiinni. Olis napakka, tukeva ja mahtuis paljon heinää kerrallaan. Ei olis sitten niin paljon tallaantunutta heinää. Meillä ainakin lampaat tallaa ihan kauheesti sitä mitä ne syö. Ensi kesänä kesälampaatkin saavat kuivaa heinää heinäverkosta, jonka ripustan puuhun. Toinen vaihtoehto olis sellainen sahapukkimainen "seimi", jossa heinät olis.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 11.08.05, 11:32 »

Maximoves: minkä kokoiset ne raot on? Kuulostaa hyvältä, jos siinä on vaan sellaiset nuo raot, ettei lammas jää siihen päästään tai jaloistaan kiinni. Mä tarvitsisin jonkun pässinkestävän heinähäkin ja tuollainen teräksinen voisi jopa kestää. Heinäverkkoon arvon herra pässinpää jää kiinni, koska sitä pitää puskea koko ajan, kun se niin kivasti siinä pään korkeudella killuu.  :hymy
tallennettu

Jäärä
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 11.08.05, 11:56 »

Jos ymmärsin oikein, tämän harjateräksisen heinähäkin raot kapenevat alaspäin. Se on lampaille surmanloukku. Jos jonkun pää on raossa ja toiset tunkevat samaan rakoon ja hyppäävät jopa selkään alimmainen kiilautuu siihen ja tukehtuu. >surullinen
Seimimallinen ruokintahäkki, jossa on pohja navettafanerista on kätevä. Siinä voi ensin tarjoilla väkirehut ja muut herkut ja sen jälkeen heinät. On helppo puhdistaa.
Kun kaikille riittää paikkoja, juoksentelu ja ryntäily vähenee. Jos häkissä on nämä raot vinossa, niin heinää tippuu vähemmän poljettavaksi.
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #5 : 12.08.05, 14:24 »

Voihan se olla noinkin, toisaalta tietysti voihan siihenkin tehdä pohjan vähän ylemmäs tai sitten onhan noita erilaisia, olen nähnyt myös tasarakoisiakin ruokintahäkkejä, täytyy kattoo netistä ja laittaa linkkiä. Tuon kulmanhan voi laittaa ihan lattialle, jolloin eniten syömistä tapahtuu ihan yläreunasta, toisaalta jos raot ovat alle 10 cm, ei lampaan (edes karitsan) pää edes mahdu sinne väliin, vaan joutuvat kiskomaan syötävät heinät raoista. Mutta Riina, kun tulet käymään, näytän sulle häkit, niitä on mulla 3 kpl, joten yksi kyllä liikenee tarvittaessa edullisesti myytäväksi.

http://www.pegasusboxen.se/fi/  Tuolta varusteet-osiosta löytyy heinähäkki, mutta en tiedä sen mittoja, eli kuinka leveät ovat nuo välit, ovatko lampaanpäänmentävät vai eivät. Ehkä nuo heinäverkot ovat kuitenkin se toimivampi ratkaisu jota meinaan seuraavana kesänä kyllä toteuttaa kuivan heinän kanssa lampaillekin.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #6 : 12.08.05, 14:37 »

Katsotaan, Maximoves!  hymy
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 18.08.05, 13:27 »

Mun mies tekaisi ihan yllättävän toimivan heinähäkin tuonne jaalanpässien tarhaan  hymy Siinä on varsinaisen heinähäkin alla sellainen laari johon tippuu hienompaa korsiainesta pässien syödessä. Heinähäkkiosassa on käytetty sitä vihreää puutarhaverkkoa ja toimii hyvin.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 22.08.05, 09:08 »

Mää löysin eilen roskalavan vierestä vanhan pinnasängyn. Näyttäs toimivan ihan hyvin heinähäkkinä  silmänisku  Meillä on myös ruokintapöytä käytössä.
tallennettu
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 22.08.05, 10:53 »

No voi himskutti. Sellainen löytyy tuosta varastosta tilaa viemästä. Kiitokset  muikea hymy Siihenhän saa näppärästi katonkin päälle, laidunkäyttöön aivan passeli. Miksen tuota hoksannut.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: