10.02.12, 12:57 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villan käyttö  (Luettu 1431 kertaa)
helvi
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 04.05.07, 20:46 »

Mihin kaikkeen käytätte lampaanvillaa?
Itse kehrään, neulon ja huovutan.
Kehräyksessä suosin pelkkää lampaanvillaa, en oikein osannut työstää alpakan ja lampaanvillan sekoitusta.
Nyt kerään talteen vuohien pohjavillaa, seuraavaksi kokeilen sitä ja ajattelin kehrätä sen värttinällä, jos olisi helpompaa.
Käytin vanhoja pari vuotta seisoneita texel/maatiaislampaiden villoja kanakopin eristeeksikin.En edes karstannut niitä, yritin vain laittaa ne ilmavasti.Ongelmana on pikkulinnut, jotka jotenkin saavat nyhdettyä villoja ulos seinien välistä.
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Emma im memoriam

« Vastaus #1 : 04.05.07, 21:31 »

Mihin kaikkeen käytätte lampaanvillaa?
Itse kehrään, neulon ja huovutan.
Kehräyksessä suosin pelkkää lampaanvillaa, en oikein osannut työstää alpakan ja lampaanvillan sekoitusta.
Nyt kerään talteen vuohien pohjavillaa, seuraavaksi kokeilen sitä ja ajattelin kehrätä sen värttinällä, jos olisi helpompaa.
Käytin vanhoja pari vuotta seisoneita texel/maatiaislampaiden villoja kanakopin eristeeksikin.En edes karstannut niitä, yritin vain laittaa ne ilmavasti.Ongelmana on pikkulinnut, jotka jotenkin saavat nyhdettyä villoja ulos seinien välistä.

Kehrään, neulon, huovutan, aion myös opetella kangaspuilla kutomaan ja sitten villa käytän vielä erilaisten nahkatöiden täytteenä.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
nunamos
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 04.05.07, 21:56 »

Maija, millaisten nahkatöiden täytteenä käytät lampaanvillaa (kiinnostus heräsi muikea hymy)
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #3 : 05.05.07, 19:49 »

Maija, millaisten nahkatöiden täytteenä käytät lampaanvillaa (kiinnostus heräsi muikea hymy)

Tyynyjen, nallukoiden jne sisällä - kaikkeen mihin voi täyttettä tarvita
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
AlmaB
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 05.05.07, 22:28 »

Opettelen kehraamista varttinalla. Talla hetkella sekoitan vesikoiran ruskeita karvoja valkoiseen lammashahtuvaan ja teen lankaa neulomista varten. Tähtäimessä myssy näin aluksi. ;D
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #5 : 06.05.07, 12:18 »

Mulla menee omat lampaanvillat joko vesi- tai neulahuovutukseen, mutta osan villasta myyn huovutuslevyinä eteenpäin. Värjään myös omien lampaideni villaa huovutustarkoituksiin. Kehräämisen opettelu on haavelistalla aika yläpäässä, kun vain olisi AIKAA!
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 06.05.07, 15:09 »

Huovutan, kehrään ja neulon. Kasvivärjäystä pitäisi päästä kokeilemaan, kunhan saisin sopivan kattilan jostain...

Mulla menee pukkienkin aluvillat huovutuskäyttöön  hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 06.05.07, 19:21 »

Minä vain oikeastaan kehrään, vähäinen on aikani tähän asti ollut tuohon huovutukseen, halua olisi muttei niin taitoakaan siihen hymy
Riina,  kirjoitit osan villasta myyväsi huovutuslevyinä, saako kysyä ihan tietämättömänä tarkemmin että minkälaista se  levy on ?
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #8 : 06.05.07, 21:20 »

Omien lampaitten villaa en ole vielä käyttänyt mihinkään. Kokeilin karstata käsikarstoilla, mutta se on niin työlästä. Olen kahden vaiheilla, että lähetänkö sen kehräämölle karstattavaksi huopalevyksi vai keräänkö sitä sen verran, että voin kehräyttää siitä lankaa.
Jos hankin valkoisia lampaita, niin varmaan värjään lankoja kasviväreillä.
Huovutus ei ole vielä hirveästi innostanut, neulominen on suosikkilankatekniikka, virkkaaminen tulee kakkosena.
Omat kangaspuutkin löytyy, mutta niitä ei ole vielä pystytetty. 
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 06.05.07, 21:25 »

Minä sain tuossa talven aikana karstattua käsikarstoilla meidän kahden pässin karitsavillat....kyllä oli ihan hirmuinen homma, eikä se jälkikään nyt sitten tainnut ihan huippua olla, kun langoista tuli sellaisia efektilankoja  silmänisku. Olisi pitänyt pestä villat ennen käsittelyä, kun rukkikaan ei meinannut selvitä niistä rasvoista. On ne langat kyllä tosi pehmoisia ja ihanan rusehtavan mustia  hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #10 : 02.08.07, 11:47 »

Tulee vähän ohi aiheen, mutta kyselisin että voiko talvellista vähän huopunutta villaa laittaa kerhättäväksi vai onko se ihan turhaa. Pystyykö sitä käyttää mihinkään?

Lukeudun niihin jotka ei vielä ole käyttänyt villoja hyödyksi vaan ollaan annettu huovuttajille villat tähän asti ilmaiseksi ku ollut sen verran vähän lampaita ettei niitä ole edes viitsinyt tarjota kenellekään kehrättäväksi.

Nyt olen kerännyt noitten koirien karvoja siinä toivossa että saisin jossain teetettyä koirankarvalankaa, jossa myös omien lampaiden villaa. Ja myös pelkkää lampaanvillalankaa. Kuinka pieniä määriä kehräämöt alkaa tekemään? Ja saako sieltä omat villat takaisin lankana jos haluaa?
tallennettu
PerttiK
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 02.08.07, 12:09 »

Me kehräytettiin edesmenneen Lhasa-apson (sellainen lattiamoppi) karvoista lankaa niin että kehräämöllä laitettiin puolet lampaanvillaa joukkoon, ja hyvää lankaa tuli. Kehräämö oli jossain Euran suunnalla, mutta tästä on jo vuosia aikaa.

Partacollien karvoista saa ainakin huopalevyä, täytyy varmaan kokeilla partis-lammas sekoitteen kehräämistä sen jälkeen kun syyskerintä on tehty. Lampaiden kerintä siis  hymy
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #12 : 02.08.07, 12:16 »

Joo, mä oon muuten "kerinny" koiratki..noilla pyrreillä on niin paksu karva, niin olen helpottanu niitten oloa leikkaamalla turkin lyhyeksi keväällä. Nauttii muuten koirat kaljuna olosta. muikea hymy
tallennettu
PerttiK
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 02.08.07, 14:24 »

Kyllä meilläkin tuo 11v läppävikainen vaari on pari kesää jo viettänyt kesätukassa.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 03.08.07, 15:29 »

Minä olen käyttänyt tuollaiset huopaantuneet villat esim tyynyihin täytteiksi. Ei niitä oikein saa enää karstattua kehruuta varten...ainakaan minä en ole saanut käsipelillä  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: