22.05.12, 11:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Magnesium  (Luettu 484 kertaa)
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« : 04.05.07, 14:55 »

Minä olen nyt vähän sekaisin tästä magnesium aiheesta  :-\. Jotkut sanovat, että jos totuttaa vähitellen vihreään, eli ovat esim pihatossa jossa saavat syödä tuoretta heti siitä kun sitä ilmaantuu, niin ei tarvitsisi mitään lisiä antaa. Toiset taas ovat sitä mieltä, että on annettava joka tapauksessa oli lammas sitten imettävä uuhi tai joutilas pässi. Kuinkas tämä asia nyt oikein sitten tosiaan on  ???

Mulla itselläni pässit ovat pihatossa ja ovat tämän viikon aikana pikkuhiljaa saaneet päivä päivältä syödä ruohoa enemmän. Lisänä annan edelleen kuivaa heinää, tosin olen pienentänyt sen annosta talvesta. Annanko magnesiumlisää vai en ?
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
taikuri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 04.05.07, 18:10 »

Anna magnesimlisä kaikesta huolimatta silmänisku
Tuo pikkuhiljaa laitumelle opettaminen on kanssa tosi hyvä keino, verrattuna tosi rehevälle laitumelle laskeminen kertaheitolla kieli
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #2 : 04.05.07, 18:12 »

Mä totutan lampaat vihreeseen pikkuhiljaa ja annan myös magnesiumia. Lisäksi annan magnesiumia silloin tällöin koko kesän ajan.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 04.05.07, 18:56 »

Mä en oo antanut koskaan magnesiumia (liki 10 vuotta lampaita) eikä ole ongelmaa ollut vaikka vihreään totuttautuminenkaan ei joka vuosi ole ollut kovin järjestelmällistä. Mutta fiksumpaa kai on antaa...
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 05.05.07, 08:24 »

Ajankohtainen asia ja mä satuin kysymään tätä rehunvalmistajalta, kun oli epäselvää, että tarviiko lammas normaalikivennäisen lisäksi sen magnesiumlisän vai onko siinä tarpeeksi magnesiumia. Vastaus oli, että lampaan laidunkauden magnesiumintarpeesta ei ole mitään suosituksia olemassa, eikä niiden magnesiumintarvetta täysin tunneta. Yleisesti ottaen lampaat laiduntavat vähemmän lannoitetuilla laitumilla kuin muut eläimet, joten niiden riski saada laidunhalvaus on vastaajan mukaan pieni. Hän suositteli antamaan laitumen ohella laidunkauden alussa kuivaa heinää ja antamaan magnesiumlisän apteekin magnesiumoksidina, jos laidunhalvaustapauksia esiintyy tai laidun on voimakkaasti lannoitettua.

Itse aion antaa lampaille pienen magnesiumlisän kuitenkin.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 05.05.07, 15:14 »

Tämä soppahan alkaa vähitellen selvitä  hymy. Annoin varmuuden vuoksi tänään pässeille magnesiumia tablettina omppuun piilotettuna...pukeillekin annoin, tai siis Aatulle kun Jooseppi taas haistoi että ompussa on jotain omituista eikä suuhunsa ottanut  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 07.05.07, 10:35 »

Meillä melkein kaikki ottavat Emgesan-tablettia ihan vapaaehtoisesti, kädestä vaan. Vain Helmi ei syö sitä suosiolla. Olen antanut isoille lampaille yhden tabletin (250 mg) ja pienille neljäsosan. Imettävälle voisi kai antaa enemmänkin, ja karitsoille niiden kasvaessa voisi lisätä annosta. Toisaalta saahan nuo sitä muustakin, kivennäiskivestä esim.

Lampaiden ruokinta ja hoito on veikeä kirja, kun siinä ensin esitetään magnesiumtarpeet gramman kymmenesosan tarkkuudella ja sitten todetaan että "lampaan magnesiumin tarvetta ei tiedetä tarkalleen."  ;D
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: