22.05.12, 11:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kysymyksiä tuttikaritsan hoidosta  (Luettu 1012 kertaa)
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Lampaan halaaja

« : 01.05.07, 00:26 »

Hei,

Me saatiinkin tuttikaritsa, emo kuoli lauantaina magnesiumin puutteeseen, se oli minun syytäni.

Karitsa voi kuitenkin nyt hyvin, se sai jo perjantai iltana pari desiä luomumaitoa, kun emo oli niin huonona, ja viikonlopun yli juotimme sille luomumaito-kerma seosta 1/10 osa kermaa. Eräs lampuri täältä läheltä neuvoi tämmöistä.
Tänään aamulla ostettiin sprayfoa lambia, mutta pikkuinen vähän nirsoilee. Se on juonut tänään yhteensä vain n. 6 dl, aamulla kuudelta ja yhdeksältä yhteensä 2,5 dl maitokermaa ja sen jälkeen sprayfoa pussin ohjeen mukaan sekoitettuna. Eilen ja lauantaina se joi jopa 1,2 litraa päivässä.
Onkohan se vain jos se oudoksuu uutta ruokaa?
Se on kyllä pirteä ja iloinen, ottaa laukka-askeleita ja tekee pukkihyppyjä täällä sisällä. Varsinkin tänään se on viikonloppuun verrattuna huomattavasti piristynyt ja olemus on tukevoitunut, se ei ole enää hauraan oloinen niinkuin alkuun.
Karitsa on siis huomenna viikon vanha.
Se on juonut myös vettä itse lattialta kupista. 

Tänään se alkoi tehdä papanoita, mutta siis sellaisia keltaisia maitopapanoita, onko se ok? Aikaisemmin kakka oli sellaista currykastiketta.

Sitten sellaista mietin, että tekeeköhän sen lonkille pahaa, kun se liukastelee täällä sisällä?

Milloin tuttikaritsan voi siirtää takaisin lampolaan? Meille jäi yksi uuhi jolla on myös karitsa, ja se hätyyttää tätä orpoa, jopa puskee kumoon, joten vähän arveluttaa laittaa niitä yhteen.

tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #1 : 01.05.07, 00:39 »

Vielä yksi kysymys: Karitsan vatsasta kuuluu nälkäkuoppien kohdalta molemmilta puolilta kurinaa ja lurinaa, Onko se merkki jostain vai ei?

Jukka
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 02.05.07, 09:20 »

Karitsan ruokinta kuulostaa ihan ok:lta, samoin papanat. Karitsa varmaan vain vieroksuu uutta makua, kun on tottunut yhdenlaiseen, mutta siirrä vaan se kokonaan Sprayfo lambille pikkuhiljaa.

Mun mielestä kurinasta ja lurinasta ei tarvi olla huolissaan, kun uloste on normaalia ja karitsa pirteä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 02.05.07, 09:51 »

Aikaisemmin kakka oli sellaista currykastiketta.

Joo kiitos vaan tästä  ;D kieli ;D
Rajah-currykastike on meidän perheen herkkua ja perusruokaa  :hymy ;D :hymy
tallennettu
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #4 : 02.05.07, 11:11 »

^niin meidänkin hymy Kun meidän esikoistyttö syntyi, niin meidän suosikkiruoka oli yhden Helsinkiläisravintolan currytofu, ja se liemi oli IHAN samannäköistä kuin vauvankakka  ;D

No, asiasta viidenteen, Berta-karitsa ei oikein edelleenkaan tykkää sprayfosta, eilen meni 6 dl, ja jouduin oikein suostuttelemaan. Sen vointi on kuitenkin ennallaan. Mietin, että ehkä sen ruokahalua vähentää se, että se on täällä sisällä lämpimässä eikä saa niin paljoa liikuntaa. Aloin tänään totuttaa sitä lampolassa oloon. Se haluaa hirveästi purra kaikkea, sähköjohdoista lattialla lojuviin roskiin ja ruoantähteisiin. No, nyt se pissii matolle!
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 18.12.07, 15:44 »

Ihmettelen vain, kun uusimmassa Lammas ja Vuohi -lehdessä oli mainos, jossa vastasyntyneelle karitsalle suositeltiin ruokintaa 2 kertaa päivässä 1 dl kerrallaan. Mun mielestä Hullua! Vain syöttääkö joku vain 2 kertaa päivässä? Eikös ne kuole nälkään? Jos mulla on ollut ruokittavia, niin olen tarjonnut maitoa 3-4 tunnin välein ympäri vuorokauden niin paljon kuin juovat. Olenko tehnyt turhaa työtä? No jos olen, niin siltikään tuollaista 2 x per päivä ruokintaa en kyllä suosittele kenellekään.

Tuli mieleen, että onko tuo sittenkään emonmaidonvastiketta vai liekö lisäruokaa? Jos on lisäruokaa, niin sitten ymmärrän, mutta muussa tapauksessa karitsat kyllä nääntyvät nälkään. Mainoksessa ei sanota mikä on maitojuoman funktio.

Mainos:

X Instant- maitojuomaa karitsan on turvallista imeä
Käyttö:
sekoita 2 dl + 40 asteista vettä ja 1 dl X Instant -maitojuomajauhetta.
Juota vastasyntyneelle 1 dl/juottokerta 2 kertaa päivässä, 1 vrk-1 viikon ikäiselle karitsalle 2 dl/kerta, 2 kertaa päivässä. Jos karitsoita on esim 5 kpl, juota 4 kertaa päivässä.

Siis aivan idioottia, jos todellakin korvaa emonmaidon. Ja aivan idiootti ohjeet. Mitä ihmettä tuo 5 kpl karitsoiden 4 kertaa päivässä tarkoittaa? Jos yksi, niin annetaan 2 kertaa päivässä, jos 5 niin 4 kertaa päivässä. Siis Daa-a? Tuon on pakko olla lisäruokaa, eikä emonmaidon vastiketta. Mutta ajatelkaa, jos joku tietämätön luulee tuon olevan vastiketta? Noiden ohjeiden jälkeen en oikein luota valmistajaan, vaan pitäydyn vanhassa tutussa kalliissa tuotteessa.
t mj  ??? >surullinen :o :-[ :-\
« Viimeksi muokattu: 18.12.07, 17:44 kirjoittanut mmj » tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #6 : 18.12.07, 18:29 »

^ Minä kyllä olen juottanut pullokaritsoita 2 tunnin välein ympäri vuorokautta. Alkuun Sprayfo Lambia ja sitten tuota mmj:n mainitsemaa X instanttiakin ja hyvin ovat kasvaneet isoksi ja vahvaksi lampaaksi.  muikea hymy

Tietysti sitten vähentänyt juottokertoja kun vanhenevat ja lopulta opetin tuttiämpärille juomaan ja jo kylmää juomaa.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #7 : 20.12.07, 09:22 »

Mä luin myös tuon Mmj:n tarkoittaman mainoksen ja ihmettelin kovasti.
Toivon totisesti, ettei kukaan ruoki karitsoitaan tuollaisen ohjeen mukaan! Itse olen antanut vastasyntyneelle karitsalle 60-100 ml maitoa 2 tunnin välein ympäri vuorokauden ensimmäiset pari päivää ja sen jälkeen hiukan isompaa määrää 3-4 tunnin välein vuorokauden ympäri.

Tuo Valion mainos täytyi tarkoittaa karitsoiden lisäruokintaan olevaa maitoannosta, mutta ilmoituksesta ei todellakaan käy se ilmi.  kieli
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 20.12.07, 11:07 »

Laitoin valiolle palautetta. Argh.
t mj
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 20.12.07, 11:25 »

No huh huh mikä mainos.. mun rääpäläpässykkä ei jaksanut juoda kuin vajaat 20 ml kerralla kun synty(oli varmaan alle kilon, en punnantut.. meinasin etten hoida, vaan hoidin sittenkin)..ja kyllä sitä piti tarjota pulloa ekapäivät niin, että silmät ristissä oltiin sitten töissä.. vissiin 1,5 -2 tunnin välein.. Hieno juttu, että laitot palautetta. Tolla määrällä kyllä kaikki orpopirut pääsee vihreemmille laitumille.
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 21.12.07, 21:43 »

Tässä markkinoija/valmistajan vastaus:

Kiitos palautteestanne "tuotenimi X" / karitsojen ruokinta-asiassa.

Kyllä kyse mainoksessa on nimenomaan lisäravinnosta emon maidon lisäksi tilanteissa, jolloin emon maitoa ei kenties ole riittävästi. En oikein näitä juomia suosittelisi suoraan korvaamaan emonmaitoa, koska eivät nämä niin hyvin toimikaan.

Mainoksessa olisin toki voinut tämän asian ilmaista paremmin. Ilmoitushan on laitettu siksi, että minulle on tullut tässä vuosien mittaan kyseilyita muutama kymmenen per vuosi "sopiiko XX karitsoille?".

Myönnön, että mainos on puutteelinen kuten toisaalta mainokset ovat aina hyvin niukasti informaatiota sisältäviä ja markkinoija luottaa siihen, että käyttäjä on aina omassa ammatissaa kuitenkin osaava kuten tässä tapauksessa karitsojen osalta.

Kiitos todellakin palautteesta ja samalla toivotan hyvää joulun aikaa.

Parhain terveisin

n.n.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: