22.05.12, 11:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suunnitelmallinen jalostus  (Luettu 863 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« : 20.07.05, 09:12 »

Mua kiinnostaa, että onko täällä muita (kuin minä ja Riina) jotka suunnitelmallisesti haluavat säilyttää/parantaa katraassaan jotain ominaisuutta? Teri ja Maija varmaankin  hymy....entä muita?

Olisi oikein mukavaa, jos joku viitsisi kertoa miten haluaisi jalostaa katrastaan eteenpäin. Ei tietenkään mitään pitkää sepustusta, vaan ihan ylimalkaisesti.

Itse haluan kaikessa lyhykäisyydessään säilyttää kauniita turkistyyppisiä Kainuun harmaksia hyvien kasvu ja emo-ominaisuuksien ohella. Vaikka olenkin lampaideni villasta hyvinkin kiinnostunut, niin en ylenkatso lihaksikkuutta tai hyvää kasvukykyä lainkaan  reteä Onneksi tämänkin kevään harmaskaritsoista löytyi sekä kaunisvillaisia, että hyväkasvuisia. Ei siis tarvinnut tinkiä kummastakaan ominaisuudesta kun valitsin kotiin jääviä karitsoita.

Ruskeissa pyrin jalostamaan itselleni mahdollisimman hyvävillaisen (tapulien tasainen jakautuminen ennemmin kuin määrä)  ja suurikokoisen lampaan  ;D Mua niin harmittaa kun sellaisia surkean pieniä ruskeita on niin paljon...

Tässä nyt jotain ensialkuun. Onhan noita ajatuksia paljon muitakin, mutta jospa joku muu avaisi sanallisen arkkunsa tähän väliin  silmänisku
« Viimeksi muokattu: 20.07.05, 09:19 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 20.07.05, 15:23 »

Hih!
Ja minä tykkään niistä pienistä , siroista ja pirteistä (ei surkeista) ruskeista, enkä haluaisi isoja jötiköitä...  muikea hymy
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #2 : 20.07.05, 18:01 »

auli: olet tavallaan oikeassa tuossa asiassa. Mä olen kanssa nähnyt sellaisia tylsistyneen oloisia löysiä ja paksuja kölliköitä. En mäkään niistä tykkää. Toisaalta taas sellaiset pienet ja sirot eivät innosta myöskään...sähän varmaankin olet sitten kiinnostunut niistä ruskeista poikaisista joista mä en ole onnistunut jalostamaan jättiläisiä  muikea hymy

Kaiken lisäksihän mun käsitys isosta saattaa olla surkean pieni vaikkapa jonkun tekukasvattajan mielestä  kieli
« Viimeksi muokattu: 20.07.05, 20:01 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

ulpukka
Karitsa
**
Poissa Poissa

Jootarkka

« Vastaus #3 : 20.07.05, 18:25 »

Minua kiinnostaa lähinnä villa, kyllä koolla ja luonteellakin on merkitystä. Olen kasvattanut katraan kokoa, joten paljon en ole karsinut. Nytkin tuli niin paljon pässejä, ettei uuhia tarvi välttämättä teurastaa.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #4 : 20.07.05, 18:27 »

Ulpukka: mitä värejä sulla on ja onko niitä paljonkin?
tallennettu

teri
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 20.07.05, 19:35 »

Voi vitsi kun on ukkoskuuro tulossa , pitää vastata myöhemmin >surullinen. Mielenkiintoinen kysymys  ;D
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 20.07.05, 21:09 »

Turkisominaisuudet ovat minulle tärkeitä.. Mutta saaristolaiset ovatkin minun mielestäni juuri "turkislampaita". Eli tällä hetkellä poistan ainoastaan sellaiset, joilla *erittäin* runsas, kova ja suora päälikarva. Piikkisuorasta päälikarvasta nimittäin ei tule hyvää turkistaljaa. Enemmän ruskehtavaa väriä olisi myös kiva saada katraaseen. Pelkät ruskeat jalat eivät taljoissa näy.

Ollaan vielä "tunnusteluvaiheessa". Toisaalta vain vähän päälikarvaakin sisältävät taljat ovat mukavia kaikessa pörröisyydessään ja pehmeydessään. Ja kun toisaalta pitää alkuperäisrotuja nimenomaan suuren variaation takia.. runsas karsiminen on vähän tätä vastaan.

Mutta. Maailma menee eteenpäin. Kesyeläimiä on aina jalostettu. Evoluutiokin muuttaa maailmaa. Ei rotuja olekaan tarkoitus taannuttaa tietylle tasolle. Karitsojen kasvut ovat ehkä se kaikkein helpoin ja selvin tapa jalostaa katrasta. Samoin emo-ominaisuuksia kirjaan ylös. Utaretulehdukset, kierot sorkat ym. ovat yksilötasolla asioita, joiden mukaan raakkaan pienellä kynnyksellä eläimiä pois.

Menikö jaaritteluksi. Pitääkin syksymmällä ottaa suoraan Maijaan yhteyttä pässi-asioissa. Aivan mahtavaa, että saaristolaisissa on varaa valita sukulinjoista! Syvä kumarrus Sven Olof Erikssonille.

-Kats-
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 20.07.05, 21:16 »

Olisihan se kivaa jos ei ikinä tarttis laittaa teuraaksi yhtään eläintä. Harvalla kuitenkaan käy niin onnellisesti. Jos ei loputtomiin halua kasvattaa oman katraan kokoa niin pakkohan se on tehdä karsintaa tavalla tai toisella. Yksi vaihtoehto on tietysti se, ettei astuta ollenkaan. Silloin ei tule karsittavia  ;D
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 20.07.05, 21:32 »

Yhden suuren päätöksen olen tehnyt. Keskityn vain yhteen rotuun. 4 suomenlammasta (25% ruots.turkislammasta) vaihdan ahvenanmaalaisiin, vaikka niillä on *upeaa* käkkärää villaa ja vaikka risteytyskaritsat näyttävät ihanan hassuilta kameleilta. Ja sydämen pohjasta oikein *riipaisee* kun näkee kuvissa esim. Riinan ihan tajuttoman upeanvärisiä yksilöitä  :'(

Suunnitelmallista jalostusta kai tämäkin  muikea hymy

-Kats-
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 20.07.05, 21:50 »

Mulla on pää täynnä suunnitelmia lampaideni suhteen  ;D

Tuntuu vaan hassulta näitä tähän ketjuun laittaa, koska mä lähden varmaan aikalailla erilaisista kuopista kuin moni muu. Mulla on siis sekalainen katras ihania, jalostamattomia maatiaislampaita, joiden suvuista ym. ei ole mitään tietoa. Jokaisessa on jotain hyviä ominaisuuksia, mutta kaikissa on paljon pois jalostettavaakin. Esim. mulla on aivan ihana pilkullinen uuhi - mutta sen villa on painajaismaisen suoraa ja karkeaa. Tämän kohdalla tavoitteena on saada pilkullinen ja kaunisvillainen uuhi - ja sitten kun se etappi on saatu, niin katsotaan tarkemmin rakennetta ym. Näissä on siis niin paljon tekemistä, että asioita on ajateltava yksi kerrallaan ja tavoitteet asetettava jokaiselle uuhelle erikseen. Nyt mulla onkin valittuna astutuksiin pässi, joka tukee mahdollisimman montaa toivomaani ominaisuutta.

Pääsisin varmaan miljoona kertaa helpommalla ostamalla valmiiksi esim. pilkullisen ja kaunisvillaisen uuhen, mutta kun mä haluan jääräpäisesti just nämä. :hymy

Tällä hetkellä mulle on siis ensisijaisen tärkeää säilyttää katraassani pilkulliset ja mäyrän väriset lampaat. Haluan vakiinnuttaa nuo geenit lujaa omaan katraaseni. Sen jälkeen tulee ehdottomana kakkosena emo-ominaisuudet (uskon, että hyvä emo säästää paljon rahaa, aikaa ja hermoja) ja sitten muut: hyvä rakenne, hyvä luonne, kaunis käsityövilla jne. Rusinassa onkin nuo kaikki samassa paketissa ;D, mutta muiden kanssa on valtavasti työtä vielä tuohon tavoitteeseen pääsemiseksi. (No on Rusinassakin vikansa, mutta tällä hetkellä se on mun jalostamattoman maatiaiskatraan helmi ).
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #10 : 20.07.05, 21:56 »

Ja sydämen pohjasta oikein *riipaisee* kun näkee kuvissa esim. Riinan ihan tajuttoman upeanvärisiä yksilöitä  :'(

Kiitos Kats - tuntuu kivalta, että joku muukin tykkää näistä "villeistä" väreistä, jotka on monin paikoin pyritty jalostamaan kokonaan lampaista pois, kun esim. tasaisen mustasta villasta on saanut paremmat rahat kuin valkoisesta, joka on täynnä mustia läikkiä. Eläinlääkäri muuten sanoi hauskasti meidän Murusta (mäyrä), että siinäpä on kätevä lammas, kun siitä saa villapuseroon eri väriset raidatkin samasta lampaasta.  ;D
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 20.07.05, 22:32 »

Juu, vakavammin siis mullahan ei ole mitään taloudellisia tarkoituksia lampaiden pidossa vaan saamme elantomme muuten. Armotta (??) teurastamme ylimääräiset ja eloon on  jätetty muutama uuhikaritsa vuosittain seuraavilla kriteereillä:
1. Kesy, hyväluontoinen, pirteä
2. Siron mallinen
+  Perusruskea ja joskus joku värikkäämpi

Vakavassa jalostusmielessä pyrin siis hiukka väärään suuntaan. Villan laatuakin kyllä katselen ja rakennetta esim. vänkyräsääriä. Lihakkuus ei kiinnosta ollenkaan.

Meidän (Hillan katraasta saadun) raidallisen mäyrän sukua ja värejä olis ihana saada jatkettua, saa nähdä ensi vuonna että onnistuuko.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #12 : 20.07.05, 23:14 »

Meidän (Hillan katraasta saadun) raidallisen mäyrän sukua ja värejä olis ihana saada jatkettua, saa nähdä ensi vuonna että onnistuuko.

Millaista pässiä olet sille kaavaillut - vai onko se jo hankittuna? Laita auli galleriaan kuva tästä lampaasta. Haluaisin nähdä raidallisen mäyrän  :o Miten paljon muuten sulla on uuhia tätä nykyä?
tallennettu

Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 21.07.05, 01:11 »

Mä olen hyvin samoilla linjoilla kuin Riina, samoin lähtökohdat ovat samanlaiset. Tosin mulla on huomattavasti "tasapaksumpi" lauma värien puolesta, pääasiassa valkoisia, mutta selvästi näkee, että niilläkin on perimässä muitakin värejä.

Meillä on parhaillaan kolmea eri rakennemallia lampaalla; pieni/siro, matala/leveä ja korkea/leveä. Pienten ja sirojen jälkeläiset saisivat kernaasti olla vähän lihakkaampia, mutta muuten haluaisin säilyttää rakenteet myös jatkossa, mun mielestäni on hauskaa, että lampaat ovat monimuotoisia niin rakenteen, värin kuin villankin suhteen. En mistään hinnasta haluaisin katrasta, joka olisi alusta loppuun saman väristä, samanlaisella villanlaadulla ja rakenteella varustettua. Se olisi tylsää silmänisku

Onhan tämä tietysti aika hassua jalostustoimintaa, pässejä kun pitäisi olla lähes yhtä monta kuin uuhiakin, että jokaisesta uuhesta saisi kaivettua parhaat/toivotuimmat ominaisuudet, joita pässi toivottavasti korostaisi ja paikkailisi vähän puutteita.

On meille myös tulossa muutama puhdas harmas, joiden kohdalla tavoitteena on mahdollisimman tasainen ja hyvälaatuinen siniharmaa villa. Ei meillä siis ihan pelkästään tikkurilan värikarttaa etsitä  ;D
tallennettu
teri
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 21.07.05, 09:57 »

Ihanaa, vihdoinkin sataa, oikein kunnolla  ;D ;D
Meillä on jalostus keskittynyt taloudellisiin juttuihin, saammehan me koko elannon kuitenkin lampaista.
Tärkein tekijä siitospässiä valitessa on kasvukyky, toinen lähes yhtä tärkeä on lihakkuus. Ostankin vain testattuja ja varmoja pässejä.
Uuhien valinnassa tärkeitä tekijöitä ovat sitten emo-ominaisuudet ja hyvä rehunkäyttäkyky. Rakenne kulkee koko ajan mukana, notkoselät ja
rimppakintut saa lähdöt nopsaan.
Väristä ei makseta, siksi meillä onkin monenvärisiä lampaita, vaikka kirjavat ovat virallisessa jalostuksessa hyljeksittyjä.Mustat lampaat pääsevät aina yllättämään puntarissa, koska niitä ei huomaa niin isoiksi, onhan ne niin pimeitä lampaita.
Villantuotannosta sen verran, että jos uuhella on herkästi huopuva villa, niin se lähtee pois nuorena. Koska villasta saatava tuotos on niin minimaalinen, ei meillä panosteta sen jalostamiseen. Samaten taljat menee teurastamolle, joten ei kannata niitä jalostaa.

Turkistyyppiset suomenlampaat ovat minun mielestä kuitenkin lampaiden aatelia, niiden jalostus vain on vaativaa ja lihantuotanto kärsii siitä jonkin verran. Jos joskus pääsen terveenä eläkkeelle, niin laitan 10 turkistyyppistä suomenlammasta (mahdollisesti harmaita) ja sitten voin jalostaa niitä eteenpäin. Mutta nyt minun täytyy ponnistella elanto näistä liharoduista, minusta on mukava katsella karitsoita jotka kasvavat hyvin ja pussihousut pullottaa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: