22.05.12, 10:56 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: karitsa n. 17 h: n ikäinen eikä seiso  (Luettu 582 kertaa)
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 05.04.07, 06:21 »

Ensikertalaislampureilla jo probleema. Ekat karitsat syntyi eilen ip siinä yhden aikoihin. Kolmoset tulla tupsahti, mamma ensikertalainen. Karitsat pieniä, toimivaa puntaria ei tähän hätään ole ollut saatavilla joten painoa en osaa sanoa. Sellasii kissan kokosia. Yksi on selkeästi isompi, kaksi muuta pienempiä. Toinen näistä pienistä pyrkii kyllä takajaloilla ylös, mutta etujaloilla menee vaan polvillaan.

Isäntä lypsi varalta pulloon ja juotti pienempiä pitkin päivää silloin tällöin. Viimeisen kerran kävi syöttämässä siinä 10 - 11 aikaan illalla. Kun sitten tultiin töistä siinä neljän jälkeen niin mentiin tietty pieniä kattomaan. Nukkua tursottavat ihan tyytyväisen oloisena. Annettiin pullosta maitoa niille pienemmille. Isommallekin tarjottiin mutta ei kelvannut ollenkaan. Toinen pieni joi vähäsen ja lähti sitten lätkimään. Tämä jonka etujalat ei kanna joi enempi.

Tämä toinen siis vetää edelleen polvillaan. Me ollaan ihan  ??? Onko se nyt jotenkin vajavainen, elinkelvoton? Vai onko tässä vielä toivoa että siitä tulee reipas pikkuinen? Emo ei hylji karitsoita vaan hoitaa kaikkia kolmea nätisti.
tallennettu

Kaikkee pitää kokeilla, paitti lähisukulaisia.
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 05.04.07, 06:45 »

Mulle itselleni ei ole sattunut noin pahaa, mutta sellaisia kyllä joilla jalat on silleen sapelillaan ja karitsa kulkee hassusti sen takia.
Eli siinä on joku ojentaja (?) jänteissä vikana ja paranee aika äkkiä.

Minä luulen, että täällä on monen monta fiksumpaakin ;D
tallennettu
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 05.04.07, 07:09 »

Elikkä se ei välttämättä ole mikään toivoton tapaus?
Kauanko kannattaa odottaa että parannusta tapahtuisi?

Mutta saako se maitoa kun ei pysty seisomaan vai olisiko parempi jatkaa lypsy-pullolinjalla?
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 05.04.07, 07:22 »

Karitsahan konttailee pitkin poikin?
Seuraile pääseekö se nisälle?
Vilin kanssa tein niin, että punnitsin sen ensin ja päästin sen nisälle, imemisen lopuksi punnitsin uudelleen, tarkistaakseni, että saa varmasti ruokaa.
Voisiko sitä yrittää myös vähän oikoa jalkoja ja auttaa jaloilleen? Ei tietenkään väkivalloin.
Karitsa seisoo sitten kyllä tosi omituisessa asennossa, kun vain sorkan kärjet ottaa maahan.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 05.04.07, 09:51 »

Onko se uuhi saanut loppuaikana mitään vitamiiniluiosta.. lihasrappeuma voi olla tietty yksi syy karitsen kykenemättömyyteen kävellä.. se taas hoidetaan seleenillä, jota pitäis jo uuhelle antaa tiineyden loppuvaihessa( vitamiit+ seleeni).. yritäs ettiä noista vanhoista viesteistä ,  tai kysy aulimaijalta oireista ja ohjeista. (Mä en nyt ehdi etsimään kun oon duunissa)
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #5 : 05.04.07, 10:36 »

Mulla oli yhden vanhan uuhen yksi karitsa tuollainen eli ei polvet pitäneet vaikka muuten oli pirteä. Annoin sillen ensin Seleeni- ja vitamiinikuurin ja sitten jatkossa olen ollut erityisen tarkkana, että se on saanut extra seleeniä. Ihan kunnollinen siitä tuli, mutta se meni polvillan useamman päivän ja sitten vielä polvet notkuivat jonkun viikon ennen kuin suoristuivat. Sille annoin kyllä alussa lisämaitoa varmuuden vuoksi, vaikka sai emältäkin.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 05.04.07, 13:48 »

Lammas-Herttaa on annettu. Siinäkö ei sitten ole tarpeeksi seleeniä?

Ruokintaohjeet tiineyden ja imetyksen ajalle, mitä saatiin sieltä mistä lampaat ostettiin, oli että väkirehun määrä lisätään -> 600g/pv ja annetaan lisäksi melassia. + tietty heinä, kivennäinen ja suolakivi.

Kertokaa ihmeessä jos tarttee jotain muuta!

Kävin tuossa tallissa kattelemassa ja pikkuinen näytti pääsevän tissille kunhan mamma pysyi tarpeeksi pitkään paikallaan. Liikkuminen kun tuolleen ryömimällä on aikas hidasta. Nostin ipanan nisälle ja tyytyväisenä lussutti menemään jonkin aikaa. Ei kitise että ilmeisesti kuitenkin saa evästä niin ettei nälkä ole. Muutenkin ihan reippaan oloinen pieni kiharapää.
tallennettu

Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 05.04.07, 13:51 »

Olen yrittänyt nostaa jaloilleen. Tukemalla pysyy pystyssä ja hetkittäin itsekin, mutta heti jos yrittää liikkua niin vetää silmälleen. Omin voimin ei pääse seisomaan.
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 05.04.07, 14:17 »

Toi seleenin puutos voi johtua siitä, että, jos heinä ja rehu on paikasta, jossa ei oo käytetty väkilannoitteita, niin rehuun ei tuu tarpeeksi seleeniä. Suomen maaperä on seleeniköyhää, ja siksi sitä lisitään lannoitteeseen.

Mä oon antanut mun elikoille ennen poikimista Adesan nimistä vitamiinivalmistetta ( ekoille lamdbeille en älynnyt antaa, kun oon kanssa vaan harrastelija, ja mulla synty muutama veltto elinkelvoton). Siinä on myös seleeniä.. on niitä muitakin valmisteita.. Etsi tuolta terveyspuolelta ohjeet tai katso pullon kyljestä.. voit muutaman yliannoksen nyt alussa antaa, mutta ei pitempiaikaisesti, koska seleeni on liikaa käytettynä myrkyllistä. Voit antaa sille uuhellekin niin saavat kaikki vuonat seleeniä myös  maidon kautta.

Tänä keväänä voi olla vähän ongelmia, kun se viimekesän keli oli sellainen kuin oli. Varmaan ei oo rehu eihan tavanomaista.
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #9 : 05.04.07, 15:03 »

Täällä on annettu Seleeni-E: tä noille heikoille (0-5 kg)noin 2 ml eka keralla ja sitten 1 ml/päivä yhteensä kolme päivää peräkkäin. Kuuri on sitten toistettu tarvittaessa viikon parin kuluttua ja määrää lisätty karitsan kasvaessa. Ilmeisesti voisi antaa hiukan pidempäänkin, jos ei ole muuta seleenivalmistetta jatkuvassa käytössä, kuten meillä muuten on, koska maaperä on täällä seleeniköyhää. Ei riitä lammaskivennäisten seleeni silloin.
« Viimeksi muokattu: 05.04.07, 15:05 kirjoittanut Maija H » tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 05.04.07, 17:41 »

Noniin käytiin nyt hakemassa ADE-Seleenijauhetta ja varalta Startti Maito Instanttia.
Isäntä antoi pikkuiselle jo aikaisemmin lammasherttaa sormista ja nyt se jo seisoi itse nisällä, mutta nyykähti imemisen jälkeen taas silmälleen.

Täällä on vähän hankala kun näitä lampaitten kasvattajia ei oikein ole. Paikalliset maataloustuotteita myyvät yritykset eivät pidä valikoimissaan mitään pelkästään lampaille tarkoitettavia tuotteita vaan ne pitää aina erikseen tilata. Sprayfoa on ollut välillä kun kuulemma sitä käyttävät myös poroille, mutta nyt ei ollut sitäkään. Toinen marketti ilmoitti jo heti kättelyssä että heillä ei ole valikoimissa mitään pelkästään lampaille tarkoitettuja tuotteita. Eikä näkyy ole aikomusta tilatakaan.

Eikä myyjät osaa neuvoa, kun aihe on niillekin ihan outo.

Apteekissa samoin, kun menin ostamaan matolääkettä. Kukaan ei tienny mikä lampaille käy. Onneksi olin jo täältä lukenut aiheesta ja farmaseutin kanssa etsittiin aihe täältä keskustelupalstalta niin löytyi oikeat ropit ja annostukset  ;D

Kiitoksia kovasti neuvoista!
*kumartaa ja niiaa*
tallennettu

Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 05.04.07, 18:30 »

Apteekissa samoin, kun menin ostamaan matolääkettä. Kukaan ei tienny mikä lampaille käy. Onneksi olin jo täältä lukenut aiheesta ja farmaseutin kanssa etsittiin aihe täältä keskustelupalstalta niin löytyi oikeat ropit ja annostukset  ;D

Mä voin kuvitella, farmaseutti siellä lukee lampola.foorumia  muikea hymy "Ahaa, ai tuo käy ja tuon verran pitää antaa..."
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: