22.05.12, 10:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pesemättömät villalangat  (Luettu 2126 kertaa)
Hande
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 29.03.07, 11:37 »

Kaivelin talvella vintiltä villalankoja, joita olen varmaan 15 vuotta sitten ostanut Ylistaron kehräämöltä. Muistelen, että silloin piti kavereiden kanssa kokeilla kasvivärjäystä. Joskus aiemmin olin kurssinkin käynyt. Homma taisi tyssätä padan puutteeseen ja kai ajankin.
Nyt kuitenkin monen vuoden tauon jälkeen innostuin taas neulomisesta ja kuvittelin tekeväni noista villoista irlantilaisneuleen. Pesin vyyhtejä, jotka olivat tosi likaisia ja aloitin neulomisen. Olipa hankalaa neuloa tuollaista villaa, joka oli kyllä kaunista hiukan käsinkehrätyn tyylistä! Se ei kertakaikkiaan tuntunut liikkuvan puikolla, joten neulominen oli hidasta ja lopulta ostinkin langat kaupasta.
Kun noita vyyhtejä nyt vielä tuolla muutama on, ajattelin kysäistä vinkkiä lankojen pesuun. Mitä pesuainetta käytätte? Minä taisin kayttää jotakin tavan hajusteetonta ja ympäristömerkittyä. Koitin pestä hellävaraisesti haalealla vedellä. Sitäkin pohdin, että pesinkö lankoja tarpeeksi, koska ne vielä miedosti tuoksuvat lampaalle? Onko minun vain tyytyminen siihen, että neulominen on hitaampaa ja hankalampaa tuosta langasta kuin kaikkien tuntemasat sukkalangasta  hymy
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 29.03.07, 11:59 »

Tuosta pesemisestä on mullakin yks kysymys. Tätä ei varmasti kukaan oo koskaan kokeillut, mutta... Mulla on koiralla lanoliinia sisältävää hoitoainetta. Jos eka pesen villat tai langat ja uitan ne sitten hoitoaineessa, mitä tapahtuu? ;D
tallennettu
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 29.03.07, 13:08 »

Mitä pesuainetta käytätte? Minä taisin kayttää jotakin tavan hajusteetonta ja ympäristömerkittyä. Koitin pestä hellävaraisesti haalealla vedellä. Sitäkin pohdin, että pesinkö lankoja tarpeeksi, koska ne vielä miedosti tuoksuvat lampaalle? Onko minun vain tyytyminen siihen, että neulominen on hitaampaa ja hankalampaa tuosta langasta kuin kaikkien tuntemasat sukkalangasta  hymy

Olen neulonut kirjoneulevillapaidan täysin pesemättömästä langasta ja ei se mielestäni  mahdottoman hankalaa ollut. Pesin valmiin tuotteen  kevyesti haaleassa vedessä.  Astianpesuainetta voi hieman laittaa pesuveteen, jos haluaa. Jos pesun jälkeen on vieno lampaan tuoksu, mun mielestä vain +.
Mutta niinhän se, mikä toiselle on hyvä voi toiselle olla kauhistus.  :hymy
tallennettu
Hande
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 29.03.07, 13:19 »

Ei se tuoksu minustakaan paha ollut. Ajattelin vain, että jäivätkö langat kuitenkin liian rasvaisiksi ja eivät ehkä siksi olleet helppoja neuloa.
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #4 : 29.03.07, 15:58 »

Minä pesen mänty- tai rapsisuovalla, vaikka kudon aika paljon pesemättömistäkin ja pesen vasta valmiin neuleen. Sitten on olemassa villapesuaineita, joilla myös voi pestä ennen kutomista. Olen todennut, että toisia kiusaa kovasti tuo "luistamattomuus". Voi olla ns. käsialakysymys. koska sehän vaihtelee kutojasta toiseen.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 30.03.07, 09:16 »

Minä olen kanssa neulonut omien pässien langoista ihan pesemättöminä, enkä huomannut mitään ongelmaa...muuta kuin että puikot olivat ihan mustat sen jälkeen  :hymy.

Yleensä kuitenkin pesen langat ennen neulomista mäntysuopavedessä. Ruittaus soopaa lämpöiseen veteen ja langat joksikin aikaa sinne lillumaan, kunnon huuhtelu kunnes vesi kirkasta ja kuivumaan. Jää lampaan tuoksua, mutta puikot pysyvät puhtaina  hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
helvi
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 30.04.07, 11:13 »

Mie pesen villat vasta työn valmistuttua haalealla mäntysuopavedellä.Viimeeksi hartiahuivi meni koneeseen,kun on sen verran iso työ.
Muuten luistamattomuus neuloessa ei ole haitannut,mutta puu- tai bambupuikot eivät luistaneet ollenkaan.
Enkä viitsi ottaa linja-autoon neuletta mukaan,monikaan ei ymmärrä sitä hyvää tuoksua.
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 30.04.07, 12:27 »

Peseekö kukaan villaa suolalla? Mulla oli kirjastosta lainassa hollantilaisesta alkuteoksesta ruotsiksi käännetty kasvivärjäyskirja ja siinä oli aika vakuuttavia kuvia siitä, miten ruokasuola poistaa rasvaa villakuidusta. Kirjassa neuvottiin pesemään villa ensin suolavedessä ja sitten vedessä, jossa tilkka villanpesuainetta. En ole vielä itse kokeillut, kun talossa sattuu olemaan vain jodisuolaa (luulisin että pitää olla joditonta?). Pesun jälkeen villa neuvotaan linkoamaan, mutta meidän pesukoneen ohjelmasta ei löydy pelkkää linkousta surullinen Sen villanpesuohjelmallakin olen saanut niin monta neuletta vanutettua, etten uskalla kokeillakaan laittaa sinne raakavillaa.

Itse olen tähän asti pessyt raakavillan ennen kehräystä kidesoodalla melko haaleassa vedessä ja valmiit langat kuumassa vedessä Ekover-hienopesuaineella, joka ainakin minun nenääni tuoksuu ihanalta. Mulle tekee tiukkaa kehrätä pesemätöntä villaa hajun takia. Kesällä se onnistuu ulkona, mutta sisällä - no way! Toisaalta haluan pitää myös karstamyllyn puhtaana, kun sekoittelen sillä villaan välistä mohairia tai silkkiäkin.

Tässä vielä sen kasvivärjäyskirjan tiedot:

Tekijä: Vrande, Iet Van De
Nimeke: Växtfärgning av ull
Julkaistu: 1982
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 30.04.07, 17:25 »

Tuosta pesemisestä on mullakin yks kysymys. Tätä ei varmasti kukaan oo koskaan kokeillut, mutta... Mulla on koiralla lanoliinia sisältävää hoitoainetta. Jos eka pesen villat tai langat ja uitan ne sitten hoitoaineessa, mitä tapahtuu? ;D

Mulla on vartavasten villalle tarkoitettua lanolointimömmöä, käytetään siis villavaippahousujen hoitoon. Eli pestyt pöksyt (tai mikä tahansa villatuote) uitetaan pesun jälkeen siinä lanoliinissa jotta saa takaisin pesussa hävinnyttä rasvaa -> jotta pitää kosteutta paremmin. 
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 01.05.07, 23:15 »

Sain tuttavaltani vanhaa lampaanvillaa josta hän olisi halunnut lankaa, mutta se oli karheaa ja rapisevaa. Kehräsin pienen pätkän ja kudoin mallitilkun, se lanka oli luistamatonta.  Se oli sellaista ' palanutta ', pesu kyllä hiukan palautti entiselleen langan, mutta kyllä oli rasvat härskiintyneet pahemman kerran. Villatuppurat päätyivät pellolle lintujen pesäaineiksi. Onneksi on kunnollisia villoja   muikea hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #10 : 02.05.07, 14:22 »

Minä pesen mänty- tai rapsisuovalla

Mistä saa ostaa rapsisuopaa?
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #11 : 04.05.07, 21:35 »

Minä pesen mänty- tai rapsisuovalla

Mistä saa ostaa rapsisuopaa?

Täällä on ollut yhdessä tavaratalossa ja sitten Åddebo Ull Ruotsissa myy ainakin.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
saframi
Oinas
Poissa Poissa

Lampaan halaaja

« Vastaus #12 : 04.05.07, 22:38 »

Mäkin olen pessyt ekoverilla tai elokuulla vyyhdet lasten kylpyammeessa. Harrastan (toisinaan) kasvivärjäystä, ja väri ei tartu nimeksikään, jos lankoja ei pese.
Olen huomannut myös, että kun pesee vielä valmiin neuleen, niin värit kirkastuvat ihmeellisesti, siis kasvivärjätyillä langoilla.
tallennettu
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 18.03.10, 23:01 »

heips

Olisko lämpötila vaikuttanut asiaan.  kieli
Mummoni muisteli, että kutominen sujui paremmin uunin kupeessa,
kun langoissa oleva rasva, muutui pehmeämmäksi.

Tosin on ajanhammaskin saattanut lankoja haukata muikea hymy
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 19.03.10, 10:31 »

Kyllä se rasva tosiaan notkistuu lämmössä. Karstausta vartenkin villa ennen lämmitettiin uunin pankolla niin sujui helpommin sekin homma  silmänisku
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: