22.05.12, 10:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: maidonvastike ?  (Luettu 926 kertaa)
tosiharrastus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 20.03.07, 10:07 »

Miten sitä maidonvastiketta saikaan tehtyä lehmänmaidosta, siihen kai lisättiin jotain ?`
Odotettavissa poikiminen uuhella ,joka usein hylkii karitsoitaan , ja saisin ehkä oikeaa lehmänmaitoa läheltä.

Terv " neuvosta kiitollinen" muikea hymy
tallennettu
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 20.03.07, 10:20 »

Tällainen ohje Kalottilammas-kirjassa;

Lehmän ternimaito uuhen ternimaidon korvikkeena, myöhemmin ternimaito täytyy laimentaa tavallisella maidolla.
Ternimaito yksinomaisesti annettuna pitemmän aikaa aiheuttaa karitsalle ummetusta. Laimennus 1:1

Seos: 1 l lehmän maitoa
          1 kananmuna
          1/2 dl kermaa
          1 rkl sokeria
           hiven suolaa ja vitamiineja, maitohappovalmistetta
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 20.03.07, 10:37 »

Hylkimistapauksia meillä ei ole ollut eli karitsat on saaneet ternit emoltaan, sitten jos syystä tai toisesta olen joutunut lisämaitoa antamaan niin olen antanut ihan pelkkää lehmän tinkimaitoa, ilman mitään lisukkeita. Terninhän voi lypsää emolta ja juotaa karitsalle jos ei emo anna ollenkaan imeä.
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #3 : 20.03.07, 13:14 »

Minä olen antanut Startti Maito Instantia ja toimii hyvin karitsoillakin. Annostus on yksi desi jauhetta ja kaksi desiä haaleaa vettä. Maistuvaa ja hyvin kasvaa karitsat sillä, siis nuo pari pullovauvaa. On mulla Sprayfo lambiakin, mutta käytän tuon Startin ensin pois. Ekoiksi imuiksi katson, että saavat emältä ternit, sen jälkeen annoin lehmän terniä pari päivää, mitä Riina ystävällisesti toi mulle, kiitos siitä!
tallennettu

rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 20.03.07, 19:20 »

terve,

ihan alkuun olen aina yrittänyt ekan pari päivää lypsää uuhta, ja juottaa karitsoita. Lisäksi olen yrittänyt opettaa karitsoita imemään itse. Jos uuhi kovasti puskee karitsoita, niin otan ne heti pois (mutta siis nostan niitä imemään / juotan ne uuhen luona). Jos uuhi ei puske, saavat olla samassa karsinassa. Meillä tepsi viime keväänä se viinanjuotto, siitä oli täällä viestiketju aiemmin. Suosittelen kokeilemaan.

Muuten juottokaritsat on meillä saaneet yleensä lehmänmaitoa, johon kaadan piimää (1 l piimää / maitohinkki). Piimän kaadan joukkoon säilyvyyden vuoksi ja saahan karitsa siinä sitten myös hyviä bakteereita. Juoma annetaan meillä viileänä.

tv. rekku

tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #5 : 21.03.07, 08:57 »

^Kauanko sä hapatat maitoa piimällä? Kokeilin samaa itse viime syksynä ohjeen mukaisesti ja totesin, että melko työlästä oli, sillä hapattamista suositettiin tehtäväksi 12 tuntia ja siinä 12 tunnissa maidosta tuli niin venyvää, ettei se kulkenut enää tutista kunnolla läpi.  kieli
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
mustalammas
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 21.03.07, 10:09 »

Lampaan ruokinta ja hoito-kirjassa (s.35) on seuraavanlaiset ohjeet uuhenmaidon korvikkeeksi:
1 l kulutusmaitoa
1 munankeltuainen
hiukan sokeria /hunajaa
hiukan suolaa
1 rkl ruokaöljyä tai liuos-vitamiineja
1/2 dl kermaa
1/2 dl Lactosat-jauhetta
Sekoitetaan, säilytetään jääkaapissa, lämmitetään annos kerrallaan

tai
1 l kulutusmaitoa + 1 dl viiliä tai piimää
Hapatetaan huoneenlämmössä noin 1 vrk ennen käyttöä

Hapatettua juomaa voidaan valmistaa myös hapattamalla maito tai juomajauheesta tehty juoma käyttäen muurahaishappoa (AIV2). Kuulostaa kauhialta hapattaa hapolla mut tämä on ollut käytössä jo pitkään vasikoiden juotossa ja muutamalla lammastilallakin.  Tutun tilalla happo laimennettu suhteella 1 osa happoa ja 9 osaa vettä.  :hymy Juoman pH:n tulisi olla 3,8-4,5 ja happamuuden säätelyllä pystytään säätelemään juoman kulutusta.
tallennettu
tessa
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 21.03.07, 11:12 »

Meillä oli viime keväänä yksi pullokaritsa. Syötettiin sitä ensimmäiset 2 viikkoa emän maidolla. Sidottiin emä kiinni syötön ajaksi. Käytiin yölläkin syöttämässä pikkuista, aluksi parin tunnin välein ja hiljalleen harvennettiin yösyöttöjä. Sitten siirryttiin tuohon omatekoiseen maitoon, mistä mustalammas kirjoitti. Tein aamulla koko päivän annoksen, jota sitten juotin tavallisesta lasten tuttipullosta. Siiri kasvoi hyvin, eikä eronnut muista karitsoista muuten kuin, että se oli täysin kiintynyt minuun. Olin sen emä ja kun se lähti meiltä uuteen kotiin, se sai emännästään uuden emon.
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 21.03.07, 11:21 »

^Kauanko sä hapatat maitoa piimällä? Kokeilin samaa itse viime syksynä ohjeen mukaisesti ja totesin, että melko työlästä oli, sillä hapattamista suositettiin tehtäväksi 12 tuntia ja siinä 12 tunnissa maidosta tuli niin venyvää, ettei se kulkenut enää tutista kunnolla läpi.  kieli

terve,

en varsinaisesti hapata erikseen. Eli siis kaadan piimän ja alan juottamaan heti seosta. Hinkki siis on meillä kokoluokkaa suuri, olisikohan 20 - 30 l.
Jos ei mene täyttä hinkillistä, en laita koko purkkia piimää. Jos sitä jonkun 5 vrk juottaa, niin ehkä se sitten rupeaa olemaan aikas venyvää, mutta yleensä mitoitan siten, että juotaisiin loppuun 3 pv. Lampola on meillä viileä, myös karitsa-aikaan keväällä. Maidon lämpötila ehkä n. 5 astetta, joka siis ehkä osaltaan myös vähentää piimääntymistä. Piimänä meillä on ollut ab-piimä tai vastaava.

eli en siis (tässäkään) toimi kovin perinteisesti, mutta kyllä nuo karitsat näinkin ovat pärjänneet. Kasvut juottoaikana kovia, eikä ripulia.

tv. rekku
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 21.03.07, 15:05 »

Kiitos Rekku tiedosta. Jos pullovauvoja on mulle tullakseen niin kokeilen tuota sun systeemiäsi, se kuulostaa hyvältä.  muikea hymy
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: