22.05.12, 10:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Uuhi ei syö  (Luettu 1700 kertaa)
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« : 09.03.07, 10:50 »

Kirjoitan tämän meidän sairauskertomuksen, jos jollekin olisi siitä apua. Meillä uuhi näyttää jo toipuvan, itse alkaa olla ihan uupunut katkonaisista unista.

Tiistai ilta klo 20: Uuhi jää makaamaan muiden mennessä syömään. Ajan uuhen ylös ja se näyttää uniselta, siirtyy rehuhäkille, mutta lepää vain päätänsä heiniin, kävelee hoiperrellen. Uuhi on viimesillään tiineenä, synnytys arviolta viikon päästä. Epäilen kartisointihalvausta tai asetoosia. Uuhi on ollut ihan terve vielä paria tuntia ennemmin, joten päädyn antamaan profycalcia noin 100ml. Antaisin myös Procolia, mutta sitä ei ole.

Siirrän uuhen sairaskarsinaan ja annan kerppuja, heiniä, melassia, havuja ja kaalia. Ei syö.

Tiistai klo 24: Uuhi vaikuttaa paremmalta, syö hieman lehtiä ja pari raetta melassia.

Keskiviikko aamu klo 6.30: Uuhi ei syö edelleenkään. Annan lisää profycalcia 100ml ja lähetän isännän kaupunkiin ostamaan Procolia, Vetruminia ja lisää Profycalcia.

Ke klo 8: Konsultoin eläinlääkäriä. Hänellä on 20 käyntiä ennen meitä, ohjaa toiselle lääkärille. Neuvoo jatkamaan profycalcilla. Annan uuhelle 400g hedelmäsokeria vesiliuoksena ja 200g hiivaa useaan otteeseen päivän aikana.
Toinen eläinlääkäri lupaa tulla kuuden aikaan illalla ellei uuhi ala syömään. Isäntä ei löydä kuin Profycalcia kaupungista, muita lääkkeitä ei ole.

Ke päivällä uuhi ei edelleenkään syö. Eläinlääkäriä ei kuulu. Soitan ja saan tietää, että tulee aikaisintaan seuraavana aamuna. Eläinlääkäri haluaa käynnistää synnytyksen, en suostu, kun epäilen että karitsat eivät selviäisi.

To aamulla ei edelleenkään syö, mutta alkaa juomaan. Jatkan hedelmäsokerilla ja hiivalla ja saan iltapäivällä pitkän etsimisen jälkeen Acetona Laktaa, joka vastaa Procolia.

Torstai iltapäivä: Soitan eläinlääkärille. Päivystävä on vaihtunut eli nyt on kolmas lääkäri kyseessä. Ehdottaa antamaa 60ml Acetonaa. Päätän antaa 100ml ja lisäksi tukevana hoitona Profycalcia 100ml. Acetonaa annan 3 kertaa illan aikana ja Profycalcia 100ml yhteensä kolme kertaa päivän aikana. Lääkäri lupaa tulla perjantai aamuna antamaan Iv:nä lääkettä ellei uuhi ala syömään ennen sitä. Ei edes ehdota synnytyksen käynnistysta. Lisäksi tuikkaan uuhelle yhden Magnesin tabletin.

Torstai ilta: uuhi on alannut juomaan ja juo itse vettä, johon olen laittanut adesania ja seleenivalmistetta.

Perjantai klo 7: Ajan uuhen ylös. Se alkaa heti hamuilla heiniä ja lehdeksiä ja juo vettä. Tuikkaan lisää Acetona Laktaa, nyt noin 50ml. Uuhi on syönyt jo yön aikana. Ulostaa ja virstaa. Alan uskoa toipumiseen.

Meinaan jatkaa edelleen Acetonalla, nyt pienemmällä annostuksella.

Miinuksia annan maatalouskauppojen onnettomalle valikoimalle ja asiantuntemattomalle palvelulle. Tervajoen Agrille plussaa. Siellä osattiin neuvoa koraava lääke, jota sitten löytyi lähempääkin. Eläinlääkäreiden puhelinneuvonta onneksi toimii, vaikka paikalle eivät kerkeäkkään. Jotenkin tuntuu, että lammas ei ole kiireellisyysjarjestyksen kärjessä. Kiitos kuitenkin näillä tohtoreille, joilta sai tukea lampaan hoitoon.
« Viimeksi muokattu: 09.03.07, 10:54 kirjoittanut Wilhelmina » tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #1 : 09.03.07, 11:04 »

Tässä nyt samaan syssyyn meidän yhden uuhen sairaskertomus, jonka olen sattunut kirjoittamaan ylös:

- 1. päivä: Useamman kerran karitsoinut hyvätuottoinen uuhi riiputtaa päätään ja ei syö. Tiineyttä jäljellä vielä arviolta parisen viikkoa ja odotettavissa on 3-4 karitsaa. Siirrän uuhen sairaskarsinaan ja mittaan lämmön. Uuhi on pahasti alilämpöinen (35). Ensimmäisen päivän lääkitys on Kalsiumvalmistetta 20 ml neljä kertaa päivässä. Illalla Proppia 40 ml ja vähän magnesiumia. Rumelania 0,5 dl ja pellavansiemenlimaa reilu 3 dl. Uuhi makaa lampaantaljan ja räsymaton alla lämpölampun loisteessa. Uuhen lämpö alkaa pikkuhiljaa nousta (36,5). Työnnän uuhelle lehdeksistä tehtyjä pieniä pallukoita suuhun.
- 2 päivä: Kalsiumia 20 ml kaksi kertaa päivässä. Samoin Proppia. Uuhi alkaa syödä heti aamusta hieman itse. Lämpö normalisoitunut ja uuhi seisoo jo vähän.
- 3 päivästä karitsointiin saakka: Kalsiumia 10 ml kaksi kertaa päivässä ja Proppia 20 ml samaan syssyyn. Uuhi on terveen oloinen ja syö + juo normaalisti.

Lopputuloksena kolme isoa ja hyvinvoivaa karitsaa + terve emo  hymy
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #2 : 09.03.07, 11:08 »

Mä lisään, että uuhen lämpö oli 39,2.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 09.03.07, 12:52 »

Minä olen saanut hiostettua mein maatalouskaupan pitämään vaikka mitä hyllyssä, esim. sprayfoa ;D
Hyvä että teidän uuhet tuntuu selviävän!
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #4 : 09.03.07, 13:29 »

Mä luulen, että meidän uuhi olisi toipunut huomattavasti nopeammin, jos olisi ollut Acetona Laktaa kotona tai sitä olisi saatu heti jostakin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #5 : 09.03.07, 13:35 »

Juu tää mun uuhitapaus on viime vuodelta  hymy
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 09.03.07, 13:37 »

Tosi hyvä, että kirjoitatte näistä tänne. Etenkin kun toi hoito on noin tarkasti kerrottu. Siitä voi oikeasti olla paljon apua!

Tuli mieleen mainita, että kun meillä kävi ell hoitamassa sitä halvaus/tulehdustapausta, niin hän testasi asetonitaudin varalta uuhen maitoa. Eli lettupannuun laitettiin jotain jauhetta, joka muuttuu heti violetiksi maidon kanssa reagoidessaan, jos kyseessä on asetonitauti. En siinä hokannut kysyä, mistä aineesta oli kyse, onko jollain tietoa? Saisikohan sitä kotiin hankittua ilman reseptiä? Olisi hyvä apu kotihoidon aloittamiseen, etenkin jos ell:n saanti kestää.

Noista annostuksista, meillä tämä uuhi sai (muiden aineiden lisäksi) suoneen Parevet vet. kalsium-magnesiumliuosta ja samaa tavaraa myös ihon alle, sekä vielä jatkohoitona 20 ml illalla ja seur aamuna pistoksena ihon alle. Pullosta on puolet kulunut eli 250 ml ja siinä on 200 mg kalsiumia ja 40 mg magnesiumia millilitrassa. En osaa siis tarkemmin sanoa, paljonko sitä meni suoneen ja paljonko ihon alle alkuhoidossa. Nopeasti se kuitenkin auttoi. hymy Eli tulin tästä seikkailusta ainakin sen verran viisaammaksi, että pyydän kyllä jatkossa aineita (kalkki & glukoosi) ell:ltä kotiin ennen karitsointikautta. hymy
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 09.03.07, 23:37 »

Hienoa, että uuhia on saatu pelastettua. Yleensä sairastapauksissa on niin toivoton olo. Kuulin juuri erään lammasneuvojan painottaneen sitä, että tällaisissa tapauksissa lampurin pitää olla aktiivinen lampaan puolesta, muuten on peli menetetty.
tallennettu

pc
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 12.03.07, 13:05 »

Meillä on juuri kipeänä uuhi, 8vuotias, ei tiine.

Sunnuntaina huomasin sen makaavan yllättävän paljon,vaikka muut nousivat, tämä jäi maate ja tarkemmin sitä seurattuani huomasin ettei sille maistu ruoka, ei herkut, ei leipä, ei mitään. Vielä edellisiltana eli lauantaina se söi suu täynnä heinää ja oli ok.
Joi kyllä , ja juo edelleen mielellään  :-\ Pirautin heti tutulle jolla on kokemusta enemmän lampaista kuin minulla, hän käski seuraamaan pari päivää, antamaan sille kaikenlaista herkkuja jos ruokahalu siitä lisääntysi. Noh, eipä maistunut mikään, ei leivät, eivät juurekset, ei kerput, ei mikään.

Sunnuntai iltana päätin keittää sille löysää kaurapuuroa jonka se ryysti vähän hitaanlaisesti ja huonosti, mutta lähes kaikki meni. Tänään maanantai aamuna toistin kaurapuuron.

Tuli mieleen että jospa sillä on pötsihäiriö, vatsa oli hiljainen, hieroin vatsaa ja pidin uuhen päätä ylhäällä, jolloin se urahtikin  hymy hyvänkuuloisesti. Annoin sille vielä hiiva&vesi litkua jonka se joi ahnaasti.

Mutta ei vieläkään puhetta että söisi mitään  ??? Olen koittanut suuhun katsoa mutta ei oikein anna. Lämpöä oli tänään 38.9. Vahdin sitä tuossa aamulla ja näin sen ulostavan, aika hankalan oloisesti tuli pipanoita, olivat rypälöityneet, ei löysiä.

Kun leipäpussi rapisee niin se kyllä innostuu vähän, muttei tule kerjuulle eikä ota edes pehmeää leivänpalaa suuhun.

Hammasvikaa? Pötsihäiriö?

Se on kyllä ollut vähän huono syömään aiemminkin, nyt vasta jotenkin tajuan yhtälön, ja kyllä se melko laihalta tuntuu.  surullinen Meillä on täällä niin nätti ja lämmin ilma, että päästin uuhet tuonne tarhaan - jos se vatsakin alkaisi toimia paremmin kun liikkuu ehkäpä enemmän. Välillä se näyttää oikein pirteältä, mutta sitten taas huonommalta, väsyneeltä.
Ajattelin nyt tässä kotikonstein katsoa mihin suuntaa lähtee näin ennen kuin konsultoin eläinlääkäriä vai kuulostaako siltä, että pitäisi jo kutsua eläinlääkäri?
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 12.03.07, 16:55 »

Jos uuhi ei märehdi edelleenkään, anna sille hiivalitkua lisää ja pari tuntia siitä, soodaa. Jos ei ala märehtimään, niin soita eläinlääkäri, lammas ei voi elää päivä tolkulla pötsi pysähtyneenä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #10 : 12.03.07, 16:57 »

Jos uuhi ei märehdi edelleenkään, anna sille hiivalitkua lisää ja pari tuntia siitä, soodaa. Jos ei ala märehtimään, niin soita eläinlääkäri, lammas ei voi elää päivä tolkulla pötsi pysähtyneenä.

Ja Vetruminia tai Rumelania myös pitäisi antaa.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #11 : 12.03.07, 17:00 »

^No juu, nuo ovat ne varmempi, tieteellinen konsti päästä eroon pötsihäiriöstä ja hiiva + sooda ovat kotiapteekin tykötarpeita.  ;D
tallennettu

A-M
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 12.03.07, 18:23 »

Minulla iski tänään koko pieneen joukkooni outo käytös, jota äsken aloin arvella mahaperäiseksi. Kolme uuhtani (kahdella muutama viikko karitsointiin, kolmannen tiineys epävarma, tai ainakin huomattavasti kahta muuta jäljessä) painavat päitään maata kohden, kapsuttelevat usein takasorkilla mahaansa ja 'polkevat' jalkojaan. ja hännät vipattaa vähän päästä. heinän syönti on normaalia huonompaa, aamulla väkirehu meni ihan hyvin (noin neljännes kilo per nenä).
muistelen, että jokin aika sitten lampolassa keskusteltiin vastaavan tyyppisestä vaivasta, olikohan kyse jostain vitamiinista vai mistä, ja muistatteko missäköhän se oli?
tai onko jollekulle tuttua tämmöinen? ajattelin kokeilla hiivaa ainakin ensi alkuun, jos syöminen ja märehtiminen ei ala pian parantua.
tallennettu
pc
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 12.03.07, 18:42 »

Ok. Tuosta soodasta, käykö siis se ihan tavallinen ruokasooda jota leivontaankin käytetään  ??? Rumelania en tänään enää saa mistään, eläinlääkärille soitinkin jo ja koittaa ehtiä aamusta jo tulla. Korvaako hiivalitku Rumelanin hyvin? ja jos vielä saisin tuon soodan käyttöön jotain ohjeita, miten se annetaan, jauheena vai veteen sekoitettuna vai mitenkä? kieli

Jotenkin tuntuu vaan että tuon pötsihäiriön syy on lampaan suussa, miksei se pysty pureksimaan  ??? Hampaat on tuollaiset vanhuksen hampaat, mutta sen lisäksi tuntuu että suu sillä olisi kipeä ja jotain vaivaa siellä, pudottaa suuhunsa ottaman ravinnon  :-\

Ja vielä ihan toiseen aiheeseen... Jos nyt käy niin että lammas ei selviä, pitää lopettaa, niin miten te muut olette hoitaneet lampaan ruhon hävittämisen?
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #14 : 12.03.07, 18:52 »

Tavallinen ruokasooda käy. Mulla on kipeät lampaat syöneet sitä suorastaan halulla eli olen tarjonnut soodaa kädestä ja ovat ottaneet sen siitä. Olen antanut ruokalusikallisen yleensä kerralla. Jos lammas ei syö suosiolla, sekoita veteen ja juota.

Onko sun uuhella mitään muuta ongelmaa kuin että se ei syö ja epäilet, että suussa on jotain vikaa? Onko uuhi syönyt säilörehua? Mulle tulee vain mieleen oma listerioosiuuheni, jolta halvaantui suupieli listerioosin alkuvaiheessa eikä se pystynyt sen takia syömään muuta kuin velliä.

Raatoja ei saa hävittää muutoin kuin toimittamalla ne raatoautoon Honkajoelle (tai Eviraan avattavaksi, jos haluat tietää mikä oli vialla). Lauhaluoma hoitaa kuljetukset, löytyy  http://www.lauhaluoma.com/. Lampaiden raatojen kuljetus on maksutonta.
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: